2. 5. A közoktatás gyermekvédelmi feladatai
A gyermekek problémáinak nagy része az iskolában szinte azonnal érezhető. Ha a gyermek viselkedése megváltozik, ha órán nem tud figyelni, elkeseredett vagy ingerült, akkor egy "igazi" osztályfőnök kideríti a változás okát. Ha tud, segít, ha nem, akkor a gyermekvédelmi felelőstől kér segítséget.
Az 1997-es gyermekvédelmi törvény és a többször módosított közoktatási törvény előírja, hogy valamennyi pedagógus legyen aktív szereplő a gyermekvédelmi tevékenységben. A prevenció legalkalmasabb helyszíne maga az iskola, hiszen a gyerekek magatartásbeli változása mögött igen gyakran krízishelyzet áll.
A hatályos közoktatási törvény még nagyobb szerepet szánt a gyermekvédelmi tevékenységnek. Új funkciót hozott létre az iskolában:
"a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő" gyermekvédelmi felelősét (10), fél álláshelyet biztosítva a feladatellátáshoz. A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős feladatait a többször módosított 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet határozza meg. A tevékenység elsősorban a veszélyeztetettség megelőzését, a magatartási zavarok csökkentését szolgálja.
Közös odafigyelést kíván a tankötelezettség teljesítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, illetve a veszélyeztetettség megszüntetése.
Az iskolai nevelő-oktató munkában a pedagógiai eszközökkel élhetünk, de ha ez nem vezet eredményre, akkor a gyermekjóléti szolgálathoz kell fordulnunk, vagy hatósági intézkedést kell kezdeményeznünk.