3. 5. A diákok jogorvoslati lehetőségei az iskolában

A mindennapi iskolai életben elkerülhetetlenül előfordulnak konfliktusok. Legegyszerűbb lenne ezeket elkerülni, de néha a diákok vagy tanárok, illetve az iskolavezetés érdekei keresztezik egymást.

Meg kell tanulni a pedagógusoknak a konfliktusokat kezelni, és ezeket a technikákat a diákoknak is meg kell tanítaniuk.

Leggyakrabban a diákok közti nézeteltérés, vagy diák és tanár konfliktusa kerül az igazgató elé. A legtöbb esetben segít a megoldásában egy őszinte beszélgetés, ahol megmarad mindkét fél számára a tisztességes visszavonulás lehetősége.

Ha sehogy sem sikerül rendezni a konfliktust, akkor a diák a diákönkormányzathoz fordulhat érdekképviseletért, hogy tolmácsolja a problémáját az iskolavezetésnek, vagy a nevelőtestületnek.

A diákönkormányzat akkor sem tagadhatja meg a tanuló érdekvédelmét, ha nem ért egyet a tanuló magatartásával.

A tanuló, a szülő, a diákönkormányzat az iskola döntése vagy intézkedése ellen eljárást indíthat.

A jogorvoslati eljárást megindító kérelemnek két fajtáját különbözteti meg a közoktatási törvény 83. § (3) bekezdése.

A felülbírálati kérelmet az iskolaszék, ennek hiányában a nevelőtestületből választott legalább háromtagú bizottság vizsgálja meg. A vizsgálat eredményeként:

A törvényességi kérelmekről, továbbá a tanulói jogviszonnyal és tanulói fegyelmi ügyekkel kapcsolatosan benyújtott kérelmekről a fenntartó képviselője, önkormányzati iskola esetén a jegyző hoz másodfokú döntést.