Keresztény szemmel
1946, 1956, 1989
Három dátum.
És a két dátum között ott ég, ott lobog, ott világít a harmadik, 1956. október 23., amellyel a magyarság ismét beírta nevét - saját sorsán túl - a világtörténelembe is. Közép-Európa kis, elnyomott népe megváltoztatta a történelem menetét. Először bizonyosodott be, hogy a mozdíthatatlannak látszó gonosz monstrum, a szovjet világbirodalom sebezhető.
1956 nélkül nem lett volna 1989 és nem lett volna 1991, nem távoztak volna az idegen csapatok hazánkból, nem omlott volna össze a szovjet rendszer. A magyar forradalom nem csak a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évek hazai fejlődését határozta meg, de befolyásolta a világpolitikát is.
Társadalomban és egyházban adósok vagyunk még az első világháborúval indult - lassan egy évszázadnyi - időszak hiteles feldolgozásával. Ezért is jelentkezhetnek nosztalgiák azzal a Horthy-rendszerrel kapcsolatban, amely - szándéka ellenére - végül a trianoni tragédia megerősítéséhez és a szovjet rendszerhez vezetett. De az egyházban is szembesülni kell azzal: mi vállalható, és mit kellett volna másként tenni a két világháború között.
Történelem immár az 1945-56 közötti időszak, és lassan történelemmé válik az 1989 nyaráig, az Államegyházügyi Hivatal megszűnéséig tartott periódus is. Jó dolog, hogy megjelennek az elmúlt korszakok nagy egyéniségeiről munkák, visszaemlékezések, de ezek - nem csak azért, mert szükségszerűen heroizálnak - nem pótolhatják a tárgyilagos történelmi elemzést, feldolgozást.
Az egyházak, így az evangélikus egyház történelme is valamennyire párhuzamos a társadalom, a nemzet sorsával. Ugyanakkor van saját történelmünk, vannak fájdalmas és örömteli sajátosságaink. Ilyen fájdalom a felvidéki magyar evangélikusság ismételt elszakadása. Öröm volt viszont a negyvenes évek ébredése, mely az egyházban tovább hatolt az ötvenes évekbe is, s hozzájárult ahhoz is, hogy '55-56 reformtörekvései egyházunkat is elérték.
A hetvenes-nyolcvanas évek viszonylag szabadabb légköre az egyházban kevésbé érvényesült, de a Lutheránus Világszövetség 1984-es budapesti nagygyűlése olyan folyamatokat indított el (Dóka Zoltán nyílt levele, a Testvéri Szó irat nyilvánosságra kerülése etc.), amelyeknek köszönhetően egyházunk felzárkózott a rendszerváltozás folyamatához.
De az egyházban - mint már utaltunk rá - a társadalom kínjai is megfigyelhetők. Vannak, akik egyszínű feketének látják és láttatják az 1949-1989 közötti négy évtizedet, és vannak, akik tiltakoznak az ellen, hogy bármennyire megalkuvók lettünk volna. Márpedig értékteremtés és megalkuvás együtt volt jelen a kemény és a puha diktatúra egyházában. Akárcsak a társadalomban.
Számunkra erős, szimbolikus üzenetet jelent, hogy az 56-os forradalomra a reformáció időszakában emlékezünk. Vannak korok - ilyen volt Luther Márton kora és ilyen volt 1956 is -, amikor a reform forradalmat jelent. Másként nincs megújulás. Csak így változnak meg a megkövesedett struktúrák, csak forradalom révén érvényesülhet az új gondolkodás. A bűnökből következik a forradalmak sok ártatlan áldozata, így a gályapadra hurcolt reformátorok és az 56 utáni megtorlás kivégzett hősei. Hitükért, meggyőződésükért és miértünk haltak meg. Nincsen senkiben nagyobb szeretet annál, mint aki életét adja barátaiért.
Kegyelettel és hálával emlékezve bizakodunk abban, hogy a Magyar Köztársaság - benne az egyház - békés, építő időszaka következik. És az Úristen megengedi, hogy a hazai evangélikusság értékes eleme legyen ennek a korszaknak.
Frenkl Róbert