Élő víz
Csak bűnösöknek!
(olvasd Lukács 7, 36-50)
Textusmagyarázatával és egyetlen ismertté vált versével Túróczy Zoltán (Arnót, 1893. október 23–1971. november 22., Győr) evangélikus püspökre emlékezünk születésének 110. évfordulóján.
Évtizedekkel ezelőtt az oxfordi ébredési mozgalom kiadásában jelent meg egy könyv, amely a maga idejében nagy feltűnést keltett, és óriási elterjedésnek örvendett. A könyvnek a címe ez volt: „Csak bűnösöknek”. A fenti ige fölé is bátran oda lehet írni és minden olyan ige fölé, amelyen a nyárspolgári erkölcsösség csak botránkozni tud. A bűnösöknek azonban felragyog a szemük, amikor hallják: „Csak a bűnösöknek”. Nekik evangélium; de aki azt hiszi magáról, hogy nem bűnös, annak botránkozás.
Ebben a történetben három szenzáció van. Egy farizeus meghívja magához Jézust ünnepi ebédre. Aki ismerős a Bibliában, az jól tudja, hogy abban az időben hogyan néztek a farizeusok Jézusra. Okuk is volt reá, mert Jézus nagyon keményen beszélt a farizeusoknak a farizeusokról. Az egyik mégis meghívta asztalához ebédre. Ez volt az első szenzáció. Nem kisebb szenzáció a másik sem, hogy Jézus ezt a meghívást elfogadta. A harmadik szenzáció pedig a bűnös asszony megtérése. Hát hogyan is oldódott meg belülről ez a megtérés?
A megtérés mindig bűnbánattal kezdődik. Azt olvassuk a 38. versben: az asszony „megállott hátul az ő lábánál sírva, könnyeivel kezdte öntözni a lábát és hajával törölte meg, miközben csókolgatta a lábát és megkente drága kenettel”. A sírás, a kibontott haj keleten a gyásznak a jele volt. Vajon önmagát, elrontott életét siratta? Bizonyára. Valószínűleg nem itt kezdődött az önmaga felett való megkeseredés, bűneinek megbánása, csak itt először került nyilvánosságra. Ki tudja, előtte már hányszor furdalta lelkiismeretét, de azután megnyugtatta azt, és maradt minden a régiben, élte tovább a bűnös asszonyok életét.
Egyszer azonban találkozott Jézussal, és megtörtént vele az, ami eddig nem történt meg. Bűne elbírhatatlanná vált. Most nem törődött azzal, mit fognak mondani, őszintén gyászolja elrontott életét.
Ha te is nyárspolgári erkölcsi fölénnyel nézed a cégéres bűnösöket, hadd mondjam meg neked: „Erkölcsös farizeus”, ne ítélkezzél, hogy meg ne ítéltessél! Mit tudod te azt, hogy mi van annak a cégéres bűnösnek a szívében? Te csak azt láthatod, amit az emberi szem láthat, Jézus azonban látja azt is, amit más nem lát, csak Ő. Bűnös testvérem, ne alakoskodjál tovább, ne akard becsapni önmagadat és másokat. Engedd, hadd törjön fel szíved mélyéből a magad felett való ítélet, elrontott életed felett való könnyhullatásod. Kár minden percért, mellyel vissza akarod azt fojtani.
A megtérés a szabadulás elszánt akarásával folytatódik. Az asszony szabadulni akart bűneiből, de nem sikerült. A régi bűn bénító tehetetlensége sodorta tovább a lejtőn, és már nem tudott megállni. Egyszer világosan megláthatta, ha van valahol megoldás a bűn bilincseiből, az csak Jézus Krisztusnál lehetséges, s úgy érezte, neki mindenáron Jézus Krisztushoz kell eljutnia. Meghallotta, hogy most a farizeus házában lesz. Most vagy soha! Lehet, hogy már a kapuban, de még inkább a lakásban, útját állták a szolgák, de nem hallgat senkire és semmire, csak a lelkiismeretére, s utat tör magának Jézusig.
Ebből két dolgot tanuljunk meg: „erőszakosoké a mennyek országa” és „aki énhozzám jő, azt semmiképpen ki nem vetem”. Mindkettőt maga az Úr Jézus mondotta.
A bűnös asszony megtérése a kegyelemnek hitben való megragadásával érte el tetőpontját. Valamit világosan lát az asszony, hogy neki kettőre van szüksége: bűnbocsánatra a múltra és erőre a jövőre. Egyiket sem tudta eddig megtalálni. De volt ennek az asszonynak csodálatos hite. Ez az asszony nem könyörögni megy Jézushoz, hanem hálát adni és leborulni lábai előtt. Jézus megbocsát neki, és új élettel ajándékozza meg, előlegezett hitét Jézus igazolja. * Csak bűnösöknek szól ez az ige: nekem, neked és mindnyájunknak! Csak bűnösöké a kegyelem! Csak Krisztusé a hála! Csak Istené a dicsőség!
Túróczy Zoltán