Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2003 - 5 - Libanon múltjának gazdag öröksége

Keresztutak

Készülünk a Keresztény Nők Világimanapjára (II.)

Libanon múltjának gazdag öröksége

Libanon fényei
Az ország múltját évszázadokon, sőt évezredeken keresztül az egymást követő világhatalmak befolyása formálta és határozta meg. Libanon Ázsia és Afrika ütközőpontjában a Közel-Keletnek ahhoz a részéhez tartozik, amelyet az emberi kultúra bölcsőjének nevezünk. Számos nevezetessége ma az UNESCO kulturális világörökségének része. Aki ma ezen a vidéken jár, szinte ötezer esztendő történelmét kísérheti nyomon a városállamok kialakulásától kezdve az írásbeliség elterjedésén keresztül a tengeri kereskedelem felvirágzásáig.

E táj egyik legősibb települése Úr városa volt, melyet a Biblia Ábrahám származási helyeként említ. Napjainkban homoksivatag borítja ezt a vidéket, de a 20. század eleji ásatások nyomán egy fejlett civilizációjú város romjai kerültek felszínre. Lakói emeletes házakban laktak, kertjeiket az Eufrátesz vizével öntözték, s a város közepén többszintes pompásan díszített templom (zikkurat) emelkedett. A mai Libanon területén a Krisztus előtti 2. évezred során alakultak ki az olyan független városállamok, mint Biblosz, Tírusz és Szidón.

A sumér kultúra emlékeit az ékírásos agyagtáblák őrizték meg a Kr. e. 3. évezredből. A sumér ékírás az írásbeliség alapját képezte, melynek elterjedését a Bibloszban előállított papirusztekercsek (görögül: biblosz) segítették elő. (A Biblia szavunk is innen származik.)

A 2. évezredben Libanon partvidékén egy hajós és kereskedő nép jelent meg, a föníciaiak. Virágzó városokat alapítottak, és bíborszövettel, cédrussal, elefántcsonttal és olívaolajjal kereskedtek.

Nagy Sándor utódai, a szeleukidák a 4. századtól gyakorolták befolyásukat a mai Közel-Keleten, a hellén kultúrát terjesztve. A cédrusfa-kereskedelem újabb kapcsolópontot teremt a Biblia világával: a Királyok I. könyve szerint a Kr. e. 1. században, 961–931 között épült a jeruzsálemi templom. Salamon király Libanonból rendelte meg a templomhoz szükséges faanyagot, s a szakemberi gárdát is innen toborozta.

Ugyanebben a században váltakozva terjesztette ki hatalmát ezen a vidéken Egyiptom, Asszíria, Babilon és Perzsia mindaddig, amíg nyugatról a megerősödött Római Birodalom vette át az uralmat. Romba dőltek a Ptolemaiosz- és a föníciai kultúrák örökségei, az általuk emelt templomok. Egyiptomtól kezdve az egész régiót mint provinciákat tagolta be a nagy Római Birodalom. Így lett Izraelhez hasonlóan Libanon is a birodalom része.

Augustus császár uralkodása alatt, Kr. e. 31-től a közel-keleti térségben két évszázados gazdasági és kulturális fellendülés következett be. Erre az időszakra esik Krisztus születése, mely a világnak erről a tájáról egy új korszakot indított el. A kultúra bölcsője így a kereszténység bölcsője is lett.

A kegyetlen üldözések ellenére terjedt a kereszténység. Pál apostol sokszor megfordult ezen a vidéken, munkája nyomán számos gyülekezet alakult a Földközi-tenger partvidékén.

Konstantinusz császár rendeletével (313) a szabaddá lett kereszténység új lendülettel terjedt tovább. 314-ben Tíruszban alapították meg az első keresztény püspökséget. 395-ben Szíria a Kelet-római Birodalom fennhatósága alá került Libanonnal együtt, ahol az állam és egyház egységet alkotott.

  1. egy újabb mérföldkő az ország történetében: ettől fogva a bizánci birodalomhoz tartozott ez a terület is. A 7. század közepétől az iszlám terjeszkedése miatt a maronita keresztényeknek menekülniük kellett. Libanon hegyvidékén találtak oltalmat. (Érdekes, hogy a mohamedán drúzok is itt húzódtak meg.)

A 11. században indultak Keletre a keresztes hadak, akiktől nemcsak a mohamedánok, hanem a különböző partvidéki keresztény közösségek is szenvedtek.

1516-tól 1918-ig tartott a török uralom. Az elnyomás az első világháború vége felé volt a legsúlyosabb, amikor a főleg keresztény lakosú vidékeket éhségblokád alá vonták, s százezrek haltak éhen. De ezzel az oszmán birodalom is elbukott. Ez idő tájt érkeztek az örmény menekültek is Libanonba. (Franz Werfel világhírű regénye, a Musza Dag negyven napja erről szól.)

1920-ban Libanon és Szíria francia fennhatóság alá került, mígnem 1947-ben az ország független arab állammá vált.

1948-tól, Izrael megalakulásától kezdve megindult a palesztinok Libanonba való menekülése, amely sok későbbi konfliktus forrása lett.

Az imanapról információk B. Pintér Márta lelkésztől kaphatók, és ugyan-csak egyházunk női misszió osztályára kérjük jelezni az evangélikus szervezésű imaalkalmak helyét és időpontját. Cím: 1085 Budapest, Üllői út 24., tel.: 483-2261, fax: 486-3513.

Keveháziné Czégényi Klára