Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2004 - 40 - Oratóriuméneklésben versenyeztek

Kultúrkörök

Oratóriuméneklésben versenyeztek

Az idén szeptemberben alighanem először került sor hazánkban – mégpedig Esztergomban – olyan nemzetközi énekversenyre, amelyen oratóriuméneklésben mérték össze tudásukat a résztvevők. A versenyen természetesen nem hangzottak el teljes, többtételes oratóriumok, az énekesek csupán egy-egy áriát adtak elő belőlük hangszeres kísérettel.

Ezzel kapcsolatban nem árt tudni, hogy a szó szűkebb értelmében vett oratóriumok világában Händel életműve jelenti a csúcsot, ma azonban az oratórium fogalmába már beleértjük az egyházi zene olyan oratorikus jellegű műfajait is, mint a misék, rekviemek, kantáták, motetták, Magnificatok és így tovább. Így tekintve – ha lehet egyáltalán rangsorolni – az evangélikus Johann Sebastian Bach a műfaj legkiemelkedőbb szerzője.

Az esztergomi énekverseny klasszikus, háromfordulós rendszerben zajlott le (elődöntő, középdöntő, döntő). Minden fordulóban egy barokk, egy klasszikus és egy romantikus vagy 20. századi oratóriumot lehetett választani. Andreas G. Lehr versenyigazgató elmondta, hogy a versenyen mintegy harmincan indultak, zömmel itthon és külföldön élő fiatal magyar énekesek.

A neves művészekből álló zsűri (Hamari Júlia, Ács János, Pitti Katalin és Temesvári Mária) két első díjat adott ki. Az egyiket az óbudai Ercsényi Orsolya, a másikat a német Sarah Maria Sun kapta. Második egy koreai tenor, An So-Hoon lett, a harmadik díjat pedig Jónás Krisztinának ítélték. Ercsényi Orsolya az 1200 euróval (300 ezer forinttal) járó első díjon kívül elnyerte a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertszerződésével járó különdíjat is. Pályafutásáról a következőket mondta lapunknak: „Édesapám mellékfoglalkozásként templomban orgonál, így aztán magától értetődő volt, hogy nővéremmel együtt zenélni tanulunk. Én hegedültem, ő zongorázott, azután én is tanultam zongorázni. Emellett édesapámmal együtt az óbudai Albert Schweitzer kórusban énekeltem. Zenetanáraim azt javasolták, hogy tanuljak énekelni, első énektanárom azonban két hónap után eltanácsolt. A Weiner Leó Szakközépiskolában azután Ercse Margit növendéke lettem. Ő nemcsak azt nézte, hogy pillanatnyilag hogy szól a hangom, hanem azt is, hogy milyen lehetőségeket rejt magában. A zenei érettségi után a Szegedi Tudományegyetem konzervatóriumába, dr. Szécsi Edithez kerültem. Májusban diplomázom. Hangadottságaim elsősorban Wagner-szerepekre predesztinálnak, ezért nem annyira az oratóriumok, mint inkább az opera világában tudom magam elképzelni. A nagy álmom Bayreuth.” Ercsényi Orsolya egyébként két Bach-műből is énekelt áriát a versenyen: a Máté-passióból és a Magnificatból.

A gálaest után a zsűri egyik tagja, Pitti Katalin operaénekes a következőket nyilatkozta lapunknak: „Csak gratulálni tudok a városnak, hogy befogadták ezt a rendezvényt, és minden tisztelet a fiatal énekeseknek. A vallásos, kivált a templomi használatra készült oratóriumok énekléséről az a véleményem, hogy a vallásos hit megkönnyíti a hiteles előadásukat. A Pitti Alapítvány segítségével szeretnénk biztosítani egy-két díjazott olaszországi továbbképzését.”

Kérész Gyula