Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2005 - 14 - Barka, nyúl, tojás

A hét témája

Barka, nyúl, tojás

A korai húsvét és az életmódváltás miatt kevesebb húsvéti képeslap és csokoládéfigura fogyott – állítják a magyarországi kereskedők: jószerivel csak a kisgyermekes családokban vásároltak a hagyományos húsvéti csokoládétojásokból, bárányokból, nyuszikból.

Már tavaly is kevesebb húsvéti figurás lapot vásároltak az emberek. Főleg a fiatalabbak és a nagyvárosokban élők szoktak le az ünnepi képeslapok postára adásáról. Helyette az e-mail vagy az sms-küldés dívik, amely ma már ugyanúgy lehet figurális és színes, mintha képeslapot vásárolnánk. A csokoládéfigurák nagy részét fel sem bontja, aki kapja, mivel többségük nugátból és más adalékanyagból készül, és kevés valódi kakaót tartalmaz. Ezek többnyire ablakdíszek maradnak, majd később a szemétbe kerülnek. Bár húsvétkor hagyományosan élénk a csokoládéforgalom, ma már inkább a drágább, minőségi áru fogy ilyenkor is.

Annál inkább fogytak a lakásdíszítő tojások és más húsvéti figurák: az utóbbi tíz évben nyílt dekorációs boltok jelentős forgalmat bonyolítottak le. Az óriásira duzzadt drogériahálózatok is sok ünnepi díszt adtak el, a tojásgyertyától a fémből, papírból készült nyuszikig, csibékig és húsvéti mintás szalvétákig.

A virágboltokban és a piacokon nagy a keletje a barkáknak és minden rügyező tavaszi ágnak. Az olcsóbb cserepes virágok – mint a lassan lefutó primula vagy az illatos jácint, a cserepes nárcisz és a fürtös gyöngyike – iránt is nagy volt a kereslet.

Az aluljárókban és a piacokon idén kevesebb élő nyuszit árultak, mint máskor. Ez örvendetes, hiszen az ünnep után ezek többségét megunják a gyerekek, és az állatokat szabadon eresztik, amelyek aztán hamar odavesznek a nagyváros dzsungelében.