Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 15 - Bajor iskolaigazgatók magyarországi tanulmányúton

Keresztutak

Bajor iskolaigazgatók magyarországi tanulmányúton

A Magyarországi Evangélikus Egyház Oktatási Osztálya és a Bajor Evangélikus Iskolai Alapítvány közös szervezésében immár negyedik alkalommal kerülhetett sor bajor és magyar oktatási intézmények vezetőinek találkozójára. Az eszmecsere egyaránt szolgálja az intézmények között már meglévő kapcsolatok elmélyítését, illetve újak kiépítését. A múlt héten tizenkét bajor evangélikus iskola igazgatója érkezett Magyarországra azzal a céllal, hogy megismerkedjen a magyar evangélikus iskolarendszerrel, és betekintsen a vezetők, pedagógusok, gyermekek munkájába.

A találkozó megszervezésében oroszlánrészt vállalt dr. Gerhard Pfeiffer, a bajor–magyar evangélikus oktatásügy referense. A lehetőséget kihasználva Münchenből három tanuló és egy szülő is érkezett Nyíregyházára, hogy magyar gyerekekkel ismerkedjen, barátságokat kössön, és élményeket gyűjtsön, amelyekkel aztán otthon a többieket motiválni lehet a diákcserében való részvételre.

A bajor kollégák ezúttal öt oktatási intézményt kereshettek fel – Aszódon, Nyíregyházán és Miskolcon –, de sikerült megismerniük szeretetintézményt, kántorképzőt, szép evangélikus templomot, gyülekezeti termet és a gyülekezeti életet is. A sűrű program mellett megnézhették az adott város és környéke nevezetességeit, illetve megkóstolhatták a hazai borokat és a magyar konyha jellegzetes ételeit.

Az Evangélikus Egyház Aszódi Petőfi Gimnáziumában dr. Roncz Béla igazgató számolt be az iskola újraalapításáról, az építkezés szakaszairól, az intézményben folyó szakmai munka részleteiről.

A magyar és a bajor oktatás nagymértékben különbözik egymástól, ezért számos olyan szakmai kérdés fölmerülhetett, amely segítette a kétféle oktatási rendszer jobb megismerését. Az igazgató szólt arról is, hogy az iskola jó néhány evangélikus rendezvénynek helyet adott: itt rendezték például a régió hittanversenyét, az evangélikus iskolák színjátszóinak a találkozóját, a népfőiskolák országos találkozóját és az egyházkerület felügyelőinek tanácskozását. Az intézmény egyházi életéhez hozzátartozik a heti áhítatok sora, valamint a nagyünnepek átélését elmélyítő ökumenikus úrvacsorai istentisztelet. A vendégek megtekinthettek néhány bemutatóórát. Látogatásuk végén nagy elismeréssel és köszönettel szóltak a pedagógus kollégák és a gyerekek közös munkájáról, amely a különböző iskolarendszer ellenére sem mutat nagy különbséget.

Aszódról Nyíregyházára vezetett az út a Hortobágyon keresztül. A magyar puszta látványa, a csend és a béke mindenkinek nagy élményt jelentett.

Nyíregyházán három oktatási intézménye van az evangélikus egyháznak. A delegáció elsőként a Nyíregyházi Evangélikus Általános Iskolát kereste föl. Az igazgatóhelyettesek – Sárossy Emőke és Siklós Ádámné – tájékoztatást adtak az iskola viszontagságos újraindításáról, a szakmai munkáról, a tantestület, a tanulók összetételéről. A vezetők ezután a hagyományok kialakításának mikéntjéről, az ismétlődő ünnepekről, a szabadidős tevékenységekről, nyári táborokról, kirándulásokról, azok szakmai fontosságáról beszélgettek egymással. Az épület megtekintése után itt is lehetett órát látogatni.

A Luther Márton Kollégium munkáját Martinovszky István igazgató mutatta be. A szép új épületben szívesen tanulnak a gyerekek. Az igazgató rámutatott, hogy a kollégiumi munka más szakmai felkészültséget kíván egy pedagógustól, mint a napi tanítás. Érezhető az intézmény munkáján, hogy itt még nagyobb szerepet kap a szeretet, az empátia, a megértés. A delegáció tagjai gyerekekkel, tanárokkal közösen adhattak hálát Istennek a hét, a nap, a délután örömeiért. Az igehirdetés szolgálatát Laborczi Géza lelkész, az igazgatótanács elnöke végezte.

A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumban Tar Jánosné igazgató és Dráviczki Sándorné igazgatóhelyettes segített a tájékozódásban. Itt a vendégek az intézmény összetettsége, a nyolc-, hat- és négyosztályos képzési forma együttese, valamint a továbbtanulás magyarországi rendszere iránt érdeklődtek leginkább. Az iskolavezetők az intézmény heti áhítatán is részt vehettek a templomban – itt a szolgálatot Lőrincz Csaba iskolalelkész látta el –, majd bemutatóórák megtekintésére kerülhetett sor.

Az út következő állomása a nyíregyházi Emmaus Evangélikus Szeretetotthon volt; itt Bozorády Zoltán püspökhelyettes fogadta a vendégeket, és bemutatta a szeretetintézményt, valamint az új templomot.

A magyar iskolarendszer megismerése Miskolcon, az Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskolában folytatódott. A templomot és a gyülekezetet Sándor Frigyes lelkész mutatta be. Ezután az intézmény igazgatóhelyettesei – Kajor Béla, dr. Nagymáthé Sarolta és Szmetanko Lászlóné – szóltak az iskolai életről, az iskola szerkezetéről, a tanulók érdeklődéséről, illetve külön is a pedagógiai szakközépiskoláról. Sok kérdés hangzott el a szabadidős tevékenységről, a művészeti nevelésről, a nyári táborról és az ott készült munkák kiállításáról.

Reménység szerint a találkozó hozzájárult a szakmai ismeretek és a partnerkapcsolatok bővüléséhez, illetve egyben segíteni tudta azt a munkát is, amelyet az EU-ban közösen végezhetnek majd bajor és magyar iskolák.

Mihályi Zoltánné