Keresztutak
Zeusz visszatér az Olimposzra
Egy athéni bíróság engedélyezte az Ellis nevû társaságnak Zeusz, Poszeidón, Aphrodité és az Olimposz más istenségeinek imádását. A társaság most arra kér engedélyt, hogy a régi rítusokat az Akropolisz és az ókori Hellász más templomaiban celebrálhassa, hangsúlyozva, hogy nem akarnak élõlényeket áldozni az isteneknek, csak gyümölcsöt, édességet, bort és olajat ajándékoznának nekik.
Claudio Simeoni, az olaszországi Pogány Szövetség szóvivõje, a Pogány Rádió mûsorvezetõje a Corriere della Sera címû olasz napilapnak úgy nyilatkozott: ez nem lenne újdonság, mivel a múlt évben háromezren áldoztak Prométheusznak az Olimposzon. Olaszországban fel sem vetõdhet például, hogy Agrigento régi görög templomait vegyék igénybe, mert ezek védett mûemlékek. A neopogányoknak ott van a „szent erdõ”, amelyet egyik elõdük ültetett – mondta.
Olaszországban a druidák, a Nap-testvérek és más hasonló nevû csoportok megtalálhatók az egész félszigeten, de zárt közösségeik mûködnek lakásokban, illetve az interneten is. Ezenkívül levelezés útján tartják egymással a kapcsolatot.
Marino Nicola, aki a szimbólumok antropológiáját tanítja egy nápolyi egyetemen, úgy véli, hogy az újpogányság – amely ma kisebbség, és fõként a kereszténységgel szembeni reakcióként jelenik meg, amely széttörte a kapcsolatot az ember és a természet között, amikor az embert felsõbbrendûnek tekintette – terjedni fog, „mert a politeizmus által mindenki felépítheti a maga útját a spiritualitáshoz. Minden istennek megvan a maga funkciója, a maga kapcsolata egy természeti elemhez, hegyhez, folyóhoz, tengerhez.”
Egy nyolcvankét éves milánói mûvészetkritikus nevetségesnek tartaná, ha ma valaki Hermészhez vagy Apollónhoz imádkozna, de érdekesnek nevezte, hogy újra felértékelõdtek az istenek mint a világegyetem olyan kozmikus erõi, amelyek kicsúsznak az emberek ellenõrzése alól.
MTI-Panoráma