Keresztutak
Közönségkapcsolat és egyház: korunk kihívása
PR-munka az egyházak számára címmel Tallinnban, Észtország fővárosában tartotta legutóbbi szemináriumát a KALME, azaz a kisebbségi helyzetben lévő európai evangélikus egyházak kommunikációs bizottsága június 12–15. között. A téma mai, a PR- és marketingelemekre egyre erőteljesebben épülő, építő, ezen eszközöket jó és (gyakorta) rossz célok érdekében felhasználó világunkban több mint aktuális. Neves előadók segítettek a mintegy húsz európai résztvevőnek – valamennyien egyházi médiamunkások, majdnem fele a jelenlevőknek lelkész – eligazodni a közönségkapcsolatok területén. Már a kifejezés meghatározásakor kiderült, hogy a PR – azaz public relations – fogalma milyen nehezen megfogható, mennyire ellentétes asszociációkat kelt, szükséges tehát közelebbről megismerkedni vele.
Tekintettel arra, hogy a három és fél napos együttlét a „workshop”, azaz „műhely” nevet viselte, a résztvevőknek egyénileg és csoportosan is sokat kellett dolgozniuk – jól tette, aki a kreativitását sem „hagyta otthon”. És persze ki-ki beszámolt hazája egyházának a PR területén elért eredményeiről, illetve megvalósítandó céljairól. A napindító reggeli áhítatok feledhetetlen pillanata volt, amikor minden jelenlévő az anyanyelvén mondta el a Miatyánkot – a keresztény egység, egyszersmind pedig a nemzeti identitás fontosságának jeleként…
Az előadók között ott volt Aune Past, a tartui egyetem újságíró és kommunikáció szakának tanára, akit csak a „kommunikáció anyjaként” emlegetnek Észtországban. A saját PR-céget vezető hölgy számos modell bemutatásával adott ötletet, ihletet a nonprofit szervezetek, egyházak PR-munkájának beindításához, illetve hatékonnyá tételéhez. Elsőként a KALME népszerűsítését célzó feladatot kaptak a résztvevők: a bizottságnak a világi média számára érdeklődést keltő arculatát kellett önállóan elkészíteniük.
Szintén emlékezetes volt Ingmar Lindqvistnek, a Finn Evangélikus Egyház kommunikációs igazgatójának az egész napos előadása is, aki példákkal szemléltette, miként kommunikál helyesen – és sokszor hibásan! – az egyház a botrányokra, negatívumokra inkább vevő világi médiumokkal, újságírókkal. Mint rámutatott, nem lehet „ad hoc” alapon tárgyalni a médiával, egy (vagy több) lépéssel az események után kullogni – átgondolt, szakmailag megalapozott, profi stratégiára van szükségük az egyházaknak.
Szó esett az egyházak által szervezett sajtótájékoztatók (sajtóbeszélgetések, sajtóreggelik) fontosságáról, az egyházvezetők és a világi média munkatársai közötti kapcsolatok építéséről, az információátadás rendszeres keretek között való megszervezéséről.
A szervezők jóvoltából a szeminárium hallgatói megismerkedhettek a tallinni evangélikus lelkészképzés múltjával és jelenével, valamint látogatást tettek az Észt Evangélikus Egyház vezető püspökénél, Andres Podernél is, aki jókívánságait tolmácsolta a KALME valamennyi tagegyháza – így a magyar evangélikus egyház – számára.
Kőháti Dorottya