Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2006 - 37 - A műemlék könyvtár

A hét témája

A műemlék könyvtár

A feljegyzések szerint 1843-ban Miklóssy Sámuel indítványozta a könyvtár alapítását, majd az akkori lelkész, az egyházi és az iskolai felügyelő aláírásával felhívást bocsátottak ki: „A helybéli sz. egyház kilencz iskolai könyvtárának gyarapítására minden t. az. Urak és asszonyok ezennel kéretnek a felesleg való magyar, vagy más nyelven írt könyveiket kegyesen ajándékozni…” Az akkor összeadott könyvek alkották az iskolai könyvtár alapját, amely aztán a kor követelményei szerint fejlődött tovább.

A korabeli szakirodalom szerint egy középiskolának rendelkeznie kellett külön tanári könyvtárral, mely a szaktudományok könyvállományának legjavát és a folyóiratokat gyűjtötte a tanári munka segítése érdekében. A főkönyvtár a régi könyveket és a muzeális értékeket tartalmazta. Az ifjúsági könyvtárban osztályonként csoportosították a tanulók oktatásához kapcsolódó irodalmat, míg az önképző könyvtár irodalomtudományi műveket és szépirodalmat gyűjtött. Mindezt a tankönyvgyűjtemény egészítette ki, mely naplókat és anyakönyveket is tartalmazott.

A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium régi tanári könyvtára időközben muzeális gyűjtemény lett. A közel tízezerből háromszázhatvankét kötet az 1800 előtti évekből való, mint például az 1534-es német nyelvű világatlasz vagy Kálvin tanítványának, Bézának az 1570-ben kiadott teológiai munkája.

A műemlék könyvtár az előző századfordulón készült könyvszekrényben, a díszteremben kapott méltó helyet. Az elmúlt két évben az iskola gondot fordított e gyűjtemény restaurálására, portalanítására.

Külön állományként kezelik a 21. század igényeinek megfelelő iskolai könyvtárat, mely mostantól új helyen, jobb körülmények között szolgálja a mindennapi oktató-nevelő munkát.

A könyvek mozgását korszerű számítógépes program követi, új bútorzatot vásároltak, és fejlesztették a médiaeszköztárat is. A könyvtár megújítása mintegy hatmillió forintba került; ezt részben saját megtakarításaiból, pályázaton nyert támogatásokból és az iskolafenntartó Magyarországi Evangélikus Egyház finanszírozásával fedezte az iskola.