A hét témája
Mit tekint a katolikus egyház fundamentalizmusnak?
A római katolikus egyházban általában azokat a csekély számú keresztényeket nevezik fundamentalistáknak vagy integralistáknak, akik a Szentírás szó szerinti értelmezéséhez, illetve a II. vatikáni zsinat előtti, a modern világgal szemben elutasító magatartáshoz ragaszkodnak. Korábban a 19. század második felétől volt jelentős ez az irányzat – a történetkritikai értelmezésre és a természettudományok előretörésére reagálva –, de valójában ez a felfogás a gyökere nagyon sok mai, millenarista jellegű tanításnak is.
A Szentírás fundamentalista felfogása kevés teret enged az ökumenikus és a vallásközi párbeszédnek. Amikor Amszterdamban létrejött az Egyházak Ökumenikus Tanácsa (1948), a fundamentalista mozgalmak „ellentanácsot” hoztak létre (International Council of Christian Churches), mely kifogásolta a modernista, kommunistabarát, pacifista és „túlzottan katolikus” beállítottságot az új ökumenikus világszervezetben.
A fundamentalizmus mint mozgalom a 20. század folyamán nem más, mint egy kritikai reakció a katolikus egyházban a modernizmus által kiváltott hatásra, mely a szilárd, hagyományos meggyőződést kérdőjelezte meg. Ma sokan a modern nyugati társadalom erkölcsi káoszából menekülve találnak biztos menedéket az egyértelmű, világos tanításban, mely a Szentírásra mint abszolút és tévedhetetlen alapra (fundamentum) épül, hangoztatva a II. vatikáni zsinat előtti pápák és a tanítóhivatal tekintélyét (például Marcel Lefebvre esete). Mivel a szavak mögött rejlő közvetlen értelemmel nem foglalkoznak, ellenségesek azzal a felfogással, mely az értelem és a tudományos kritika szerepét is elfogadhatónak tartja (Dei Verbum 12; Gaudium et spes 62 – Dokumentumok a II. vatikáni zsinaton).
Kránitz Mihály