Kultúrkörök
Film és szakralitás
„Réz-asztali” beszélgetés a Fasorban
Legutóbb november 7-én a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnáziumban került sor disputára Kiüresedés és szakralitás a filmek tükrében címmel. Az Asztali Beszélgetések Kulturális Alapítvány és a fasori gyülekezet jóvoltából ezúttal két névrokon, Réz András esztéta és Réz-Nagy Zoltán evangélikus lelkész foglalt helyet a gimnázium dísztermének képzeletbeli asztalánál.
Napjainkban érdekes folyamatnak lehetünk tanúi – hangzott el Réz András bevezetőjében. A ma embere ismét a szakralitás felé fordul, de a jellemzően az egyházakat kihagyva, pusztán tárgyakban és rítusokban megélve mindezt. A filmművészet és az abban fellelhető szakralitás pedig a mozi egyetlen apró szegmense: a fő irányzat a jellemzően igénytelen szórakoztatás. Az instant élmény pedig gyorsan feledhető, vagy – amint Réz-Nagy Zoltán hozzátette – az egyes negatív jelenetek gyakran váratlanul, kiszámíthatatlan hatással törhetnek elő a néző későbbi élete során. A filmművészetek iránti fogékonyság alapvetően a társadalmi szocializációtól függ, találó hasonlattal „gyerekszobafüggő”.
A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban is, hogy ez utóbbiért az iskolai nevelés is hibáztatható, hiszen a műalkotások elemzése során nem cél az, hogy a diákok saját véleményüket és gondolataikat próbálják megfogalmazni. Érdekes kérdést feszegetett Réz-Nagy Zoltán azzal is, hogy bizonyos filmek, bár nem vallási témájúak, a mélyben az istenélmény kereséséről is tanúskodnak. Ilyenek például Tarkovszkij alkotásai, aki hol történelmi filmekbe, hol sci-fi alkotásokba burkolta mindezt.
Az egyik előre borítékolható moderátori kérdés a Jézussal kapcsolatos és egyházi vonatkozású filmekre vonatkozott. A lelkész véleménye szerint óvatosan kezelendőek ezek a témakörök, nehezen hozható össze a film és a szakrális tartalom, és a Ben Hur közismert jelenetére utalva elhangzott: sokszor a kevesebb több, igényesebb. Keresztényként azonban erősen vitathatjuk a filmesztétának azt az álláspontját, amelyet például a kiváló, Mel Gibson-féle A passióval, valamint a fontos és hiánypótló alkotásnak tekinthető Lutherrel kapcsolatosan fejtett ki: nevezetesen hogy hamis az ábrázolásmódjuk, illetve hogy egyházi tárgyú filmeket egyáltalában szükségtelen készíteni.
Az alapvetően kötetlen, filmbejátszásokkal tarkított eszmecsere közben több érdekes nézői kérdés és vélemény hangzott el. A legfogósabb kérdésnek az bizonyult, hogy a beszélgetés résztvevőinek melyik két alkotás a kedvence, a közönség számára leginkább ajánlható filmje. Réz András lehetetlennek nevezte a feladatot, és tréfásan hozzátette: háromszáz filmnél kevesebbet képtelen lenne megnevezni. Réz-Nagy Zoltán számára sem volt könnyű a feladvány, de a gordiuszi csomót elvágva, Réz András egyetértő fejbólintásaitól kísérve, Tarkovszkij alkotásaira utalt vissza.
És hogy a teljes kiüresedés vagy az általunk remélt szakralitás lesz-e a meghatározó a közeljövőben? Számunkra reményt adó, ugyanakkor kellően megdöbbentő végszóként Réz-Nagy Zoltán André Malraux francia író közismert megállapítására utalva kijelentette: „A 21. század vagy spirituális lesz, vagy nem lesz.”
– rezsabek –
Regionális hozzárendelés: Budapest–Fasori Evangélikus Gimnázium