Evangélikusok
Új formák – régi, jól bevált tartalom
Egyházzene-oktatás a Zeneakadémián * Beszélgetés Dobszay László professzorral
– Melyek az egyházzene művelésének teológiai és gyakorlati alapjai?
– A hagyományos, több száz éve élő felfogás szerint az egyházzene nem dísze, hanem szerves része a liturgiának. Az a mód, ahogyan a liturgia megszólal, már többé-kevésbé zene. Ehhez mind zeneileg, mind a liturgia oldaláról felkészült emberekre van szükség.
– Mikor és hogyan kezdődött az egyházzene intézményes oktatása Magyarországon?
– A középkori iskolarendszer szervesen magában foglalta, egészen a kezdetektől, 1000-től a liturgikus ének tanítását. Jóval később került sor azonban az egyházzene felsőoktatásban való bevezetésére. Liszt Ferenc terveiben szerepelt, hogy a Zeneakadémián egyházzene-oktatás is legyen. Önálló tanszakként csak 1926-ban indult meg a képzés, először kétéves tanfolyamként, majd egy hozzá csatlakozó egyéves karnagyképzővel. A szak politikai okok miatt 1949-ben fakultatív tárggyá vált, majd az 1950-es tanévtől megszűnt. Rendes tanszak keretében 1990 óta tanítjuk az egyházzenét.
– Milyen keretek között sikerült újjászervezni a képzést? Melyek a tanszak célkitűzései?
– Az volt az elképzelés, hogy azok a hallgatók, akik bármely más zenei tanszakon megszerezték vagy éppen megszerzik a legmagasabb képesítést, kiegészíthessék tudásukat az egyházzenei ismeretekkel. Tehát párhuzamos, illetve másoddiplomás képzésnek indult; de nem számoltunk a tandíjfizetés később bevezetett kötelezettségével. Így sokakat, akik első szakként nem vehették fel az egyházzenét, az anyagi korlátok tartottak vissza a tanulástól. 2007 szeptemberétől viszont – a bolognai rendszer keretében – lehetőségünk van arra, hogy a hallgatóknak felkínáljuk: rögtön érettségi után nálunk kezdjék meg felsőfokú tanulmányaikat.
– Foglaljuk hát össze, milyen képzési formákra van és lesz lehetőség, és milyen felkészültség szükséges az egyházzenei tanulmányokhoz!
– Bármely változatról legyen is szó, a képzési idő három plusz két év, az alapképzés plusz a mesterképzés. Ez a kétciklusú oktatás arra ad nagyobb lehetőséget, hogy a hallgató meghatározza a saját pályáját.
Első diplomás alapképzésre jelentkezhet bármely érettségizett, a zeneművészeti szakközépiskolai szintnek megfelelő felkészültséggel rendelkező fiatal. Tehát jöhet szakközépiskolából, zeneiskolából, magántanulásból egyaránt. Az alapképzésen belül államilag finanszírozott és költségtérítéses képzésre lehet jelentkezni. 2007-től azt tekintjük alapformának, hogy a fiatalok olyan képzésben részesüljenek, amely lehetővé teszi, hogy későbbi mesterszintű diplomájukkal iskolai ének-zenét, szolfézst, esetleg zeneelméletet is taníthassanak. Ennek érdekében elég nagy fakultatív órakeret áll rendelkezésre. Ez azért fontos, mert hároméves alapképzéssel tanári állás nem tölthető be.
Továbbra is jelentkezhetnek olyan fiatalok, akik a Zeneakadémia más szakán vagy más főiskolán, illetve egyetemen tanulnak, tanultak zenét, legyen az bármely hangszeres vagy elméleti szak, párhuzamos vagy másoddiplomás képzés. Az általános szakmai ismeretekből, készségekből – zeneelmélet, szolfézs – és az egyéb tárgyakból korábban szerzett krediteket, ha a tartalmuk megegyezik az egyetemünkön tanított tárgyakéval, elismerjük, s ezzel csökken a hallgató órakötelezettsége. Az ilyen képzések az esetek többségében – a jelen törvények szerint – költségtérítésesek. Kiegészítő szak esetében a heti elfoglaltság körülbelül tíz óra.
– Hol juthatnak további információhoz az érdeklődők?
– A részletek megtalálhatók a tanszak honlapján: www.egyhazzene.hu; tájékoztató füzet kapható a Zeneakadémia tanulmányi osztályán és az egyházzenei tanszéken, a Régi Zeneakadémia épületében, Budapesten, a VI. kerület, Vörösmarty utca 35.-ben, a 315. teremben. A felvételire való jelentkezés határideje 2007. február 15. Ezenkívül január 19-én, pénteken 15-től 17 óráig nyílt napon mutatkozik be a tanszak: erre minden érdeklődőt és felvételizni szándékozót szeretettel várunk.
– Mit tart tanár úr az egyházzene tanszak vonzerejének?
– A magas színvonalú oktatást, illetve a nagyon jó tanár-diák közösséget, amelyben mindenki otthonosan érzi magát.
Ecsedi Zsuzsa