Keresztutak
Készülünk a nők 2007. évi világimanapjára
Ország a misszió romjain
E cikk – a terjedelmi korlátok miatt – arra alkalmas csupán, hogy a guarani indiánok ősi földjének történelméből „kincsként” egy eseményt, egy próbálkozást: a „keresztényszociális állam” megteremtésének kísérletét emelje ki.
A jezsuiták 1603-ban érkeztek az országba. A zene nyelvével közeledtek az őslakosokhoz, akik az őserdőben kerestek menedéket a hódító földbirtokosok elől. Hamar elnyerték az indiánok bizalmát, hiszen megtanulták a bennszülöttek nyelvét, megismerték szokásaikat, 1609-től pedig létrehozták az úgynevezett redukciókat (kistelepüléseket).
A gyarmatosítók befolyását kizárva, a páter vezetésével hamarosan felvirágoztak ezek a faluközösségek. A jezsuiták városokat alapítottak, jól felszerelt szociális intézményeket, iskolákat nyitottak meg. (Ez utóbbiba lányok is járhattak!) Templomok épültek. A guarani indiánok szívesen vettek részt az építésben, különösen ha furulya- vagy trombitazene is támogathatta a munkájukat. A szerzetesek a szükségleteken felüli terményeket, gabonát, cukrot, yerba mate cserjét és gyapotot eladták az európaiaknak. Az eladott javak árából megvették mindazt, amire az őslakosoknak szükségük volt. A pénz ismeretlen volt a redukciók lakosai számára. Mivel a kereskedőknek tilos volt belépniük a redukciókba, a bizonyos távolságban lévő fogadókban kellett lebonyolítaniuk üzleteiket.
A jó kézügyességgel megáldott guarani indiánok hamar megtanulták a kézművesség különféle ágait. Óraműveket alkottak, harangot öntöttek, könyveket nyomtattak, hárfát készítettek, orgonát építettek… Az asszonyok megtanultak szőni, fonni, és kitanulták a szabás-varrás rejtelmeit is. Minden munkát egyenlő értékűnek tartottak a közösségben. A nők társadalmi szerepe erősödött. A férfiak is dolgozni kezdtek a földeken, és a jezsuiták keresztülvitték, hogy a fiatalok szabadon választhassanak párt, és keresztény, monogám házasságban éljenek.
Pont ez a csodálatra méltó gazdasági fellendülés lett a baj okozója. Azt gondolták a gyarmatosítók a virágzó redukciókról, hogy ott a jezsuiták aranymezőkre leltek. 1768-ban rávették a spanyol királyt, hogy utasítsa ki a jezsuitákat Paraguayból. Így tette tönkre a kapzsiság a jezsuita államot. A redukciók többé nem nyújthattak menedéket az indiánoknak. Ismét az őserdőben bujdokoltak; sokan rabszolgává lettek. Elpusztultak a városok, a jezsuiták könyvtára tüzelővé lett. A spanyol hódítóknak persze csalódniuk kellett. A redukciók gazdagsága nem földi kincsekre épült, hanem égiekre, az evangéliumi szellemiségre.
Az embert megkísérti a gondolat: mi lett volna, ha megmaradnak a redukciók? Hogyan alakult volna Dél-Amerika, az ottani emberek és végső soron a kereszténység sorsa? Dr. Kránitz Mihály, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektorhelyettese így ad választ a kérdésre: „A közösségi együttélés jezsuita modelljét lerombolták ugyan, de az általuk létrehozott missziók romjaiból szinte kiolvasható, hogy az emberi életet csakis az evangéliumra érdemes építeni, és ebből kiindulva lesz értelmes minden: a munka, a pihenés és a vallásosság.”
B. Pintér Márta