Kultúrkörök
Ahol találkozhatott a hit és a hűség…
KOT és KIT Nyíregyházán
Magyarországon mintegy ötven tanintézmény viseli az első felelős magyar kormány pénzügyminiszterének nevét. Közülük most hat képviseltette magát a Kossuth-iskolák idei országos találkozóján (KOT); az eseményt a Kossuth Szövetség támogatásával hirdették meg. Egyébiránt a nyíregyházi már a negyedik találkozó volt; az elsőt 2004-ben rendezték Veszprémben.
Ismeretes, hogy a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium erősen kötődik névadójához; régieket és maiakat jogos büszkeséggel tölt el, hogy maga a „turini remete” engedélyezte nevének használatát az iskola alapítványa számára. Az ezt megerősítő levél a mai napig az igazgatói szoba falát ékesíti, erősítve nap nap után a kötődést s a hűséget a névadó által képviselt eszményekhez. De vajon a többi Kossuth-iskolában ezt hogyan gondolják?
Nos, a találkozó résztvevői feladatul kapták, hogy készítsenek tablót a Kossuth-kultusz ápolásának helyi módozatairól. A történelmi pályázat kiírói azt kérték, hogy a diákok dolgozzák fel a szabadságharc helyi eseményeit, lakóhelyük 1848–49-es történéseit. Tizenhat ilyen dolgozat érkezett. A legkiválóbbért járó díjat a sátoraljaújhelyi Kossuth Lajos Gimnázium, Szakközépiskola, Kollégium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai vihették haza.
Értelemszerűen a hazaszeretet volt a vers- és novellaíró pályázat témája, melynek első díját a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorlógimnáziumának tanulója, Balogh Szonja érdemelte ki. Talán nem meglepő, hogy a legtöbb kossuthos diákot a rajz-, illetve képzőművészeti pályázat mozgósította; a feladat itt a szabadságharc hőseinek ábrázolása volt. A legtehetségesebbnek ebben is egy debreceni tanuló, Szűcs Noémi bizonyult.
A Kossuth-iskolák országos találkozója – a Nagytemplomban tartott ünnepi istentisztelet és műsor után – a pályázati anyagból rendezett kiállítások megnyitójával folytatódott, majd fórum, illetőleg kerekasztal-beszélgetés segített erősíteni a „kossuthos-tudatot”. Hogy a fiatalok ráébredjenek iskolájuk névadójának „aktualitására”, ahhoz dr. Takács Péter egyetemi docens, jeles és elkötelezett Kossuth-kutató is hozzájárult gondolatébresztő előadásával.
Míg az ország minden tájáról Nyíregyházára sereglett harminc kossuthos diák a továbbiakban a megyeszékhely nevezetességeivel ismerkedett, az iskola épületében egy másik, százhúsz vendég diákot érintő rendezvény zajlott: két megye keresztény ifjúsági találkozója (KIT).
Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye katolikus és protestáns iskoláinak diákjai a nyíregyházi Szent Imre Katolikus Gimnázium kezdeményezésére először 1994-ben gyűltek össze. Akkor három-négy iskola képviseltette magát a keresztény ifjúsági találkozón, a múlt szerdai eseményen pedig már kilenc egyházi fenntartású intézmény diákküldöttsége vett részt.
„Senki pedig, ha gyertyát gyújt, be nem fedi azt valami edénnyel, sem az ágy alá nem rejti; hanem a gyertyatartóba teszi, hogy akik bemennek, lássák a világot” – a rendezők ezzel a Lukács evangéliumából (8,16) vett idézettel biztatták hitük vállalására és megvallására a találkozó ifjú résztvevőit, akik azt a feladatot kapták, hogy rövid pantomimjátékkal jelenítsék meg az ige mondanivalóját.
A felekezeti iskolák csoportjai hittan- és informatikaversenyen is „megmérkőztek”. Bár előzetesen számukra is hirdettek rajz- és irodalmi pályázatot, esetükben – érthető módon – a hittanverseny ígérkezett a legizgalmasabbnak, hiszen a felekezeti különbségek magában a hittan tantárgyban is megjelennek. A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium igazgatója, Tar Jánosné ezt mindazonáltal nem tekintette problematikusnak a rendezés szempontjából: „Azt kerestük, ami a Bibliából felekezeti hovatartozástól függetlenül mindnyájunk számára fontos, és ugyanazt jelenti. Nem olyan bonyolult ez, hiszen nálunk 1992-től négy felekezet hitoktatása zajlik párhuzamosan. Kiváló hittan-munkaközösségünk van, amely az iskolán belül számos ilyen versenyt megrendezett már” – fejtette ki.
Nos, lehetséges, hogy az igazgatónő által említett gyakorlatnak is szerepe volt abban, hogy a verseny egyik győztese a házigazdák csapata lett. A hittanverseny másik legjobbjának a Szent Imre Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium közössége bizonyult; mellettük a díjazottak között volt még a debreceni Svetits Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Diákotthon, valamint a hajdúdorogi Görög Katolikus Oktatási Központ csapata is.
Veszprémi Erzsébet
Regionális hozzárendelés: Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium