Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 17 - Nemzetközi projekt a Kossuth-gimnáziumban

Kultúrkörök

A jövő Európája

Nemzetközi projekt a Kossuth-gimnáziumban

A közelmúltban tizenhat holland diák és két tanár töltött egy hetet a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnáziumban, a „Palermo projekt” tavaszi találkozóján. Az immár hét éve indult nemzetközi cserekapcsolat külföldi résztvevői Palermo, Nápoly (Olaszország), Ibiza (Spanyolország) és Doetinchem (Hollandia) középiskolásai.

Ki ne szeretne utazgatni, nyelvet tanulni, az életre felkészítő ismeretekre szert tenni, illetve jó barátokat szerezni? Erre adnak lehetőséget a félévenkénti projekttalálkozók, melyek közös nyelve az angol, s résztvevői minden esetben más-más témakörrel foglalkoznak. 2006-ban a projekt címe ez volt: Tedd Európát közösséggé. A fiatalok többek között megvitatták a nőknek a társadalomban betöltött szerepét és annak változásait, a nemzeti parkok és a környezetszennyezés problémáit, a különböző vallási felekezetekhez tartozók együttélését, az idegen nyelvek tanulásának fontosságát és a különböző szakterületeken való használatukat.

A mostani találkozón a diákok már az Európai Unió jövőjével foglalkoztak. A következő kérdések kerültek elő: illegális bevándorlás, álláslehetőségek, integráció és nyelvtanulás, a család szerepének újrafogalmazása, az erőszak fékezése a társadalomban, úton az egészséges európai társadalom felé, szervek adományozása és szervkereskedelem, a kiotói egyezmény.

A témakörök az európai társadalmak különböző megközelítésű, lényeges problémáit vetik fel; diákjaink abból a szempontból vizsgálták meg őket, hogy milyen jövőt szeretnének felnőttkorukra, vagyis 2020-ra. A holland és magyar történelmi, gazdasági és etnikai különbözőségek ellenére a résztvevők a lényeges pontok tekintetében azonos véleményen vannak, és fontosnak tartják az Európai Unió együttes fejlesztését és megerősítését.

A tervezett munka gyakorlati megvalósításához a diákok egy kérdőívre válaszolva fejtették ki a véleményüket az adott témakörökben. Majd – angol nyelvű – anyagot gyűjtöttek az internetről, illetve könyvtárakban, továbbá a városban idősebb és fiatalabb járókelőket kérdeztek meg azért, hogy minél érdekesebben és színesebben készülhessenek fel a projektet lezáró előadásra.

A négy-négy fős, vegyes csoportok közös munkájának eredményeként a diákok posztereket készítettek, angol–magyar–holland minijeleneteket, interjúkat mutattak be, illetőleg vetített képes összefoglalót tartottak.

A holland vendégek az iskolában tanórákat látogattak, és magyar társaik családjainál laktak. Így jobban megismerhették mindennapjaikat, szokásaikat, és megkóstolhatták a hagyományos magyar – köztük szatmári – ételeket. A kötelező feladatok mellett gazdag szabadidős programot is összeállítottak számukra a vendéglátók: együtt kirándultak, közösen látogattak el falumúzeumba, állatparkba, élményfürdőbe, bowlingozni, a búcsúesten pedig a vendégek – nagy lelkesedéssel és örömmel – magyar néptáncokat is tanultak. Megismerkedhettek Budapest, Debrecen, Nyíregyháza és a Hortobágy nevezetességeivel; az utóbbi helyszínen kocsikázásban vehettek részt, lovagolhattak, és láthatták a puszta őshonos állatait.

A következő találkozóra szeptemberben – ugyanilyen létszámban – a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium tanulói utaznak Hollandiába. Egy kis csapat, mely tudatosan építi a jövő Európáját – közösséggé.

Hlatky Attiláné – Kecskeméti Zsuzsa

Regionális hozzárendelés: Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium