Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 17 - Hogyan bukkanhat a világháló látogatója egyházi honlapra?

e-világ

Hogyan bukkanhat a világháló látogatója egyházi honlapra?

Egyre több egyházi szervezet készíti vagy készítteti el a honlapját, így egyre több egyházi tartalom érhető el az interneten. Az persze csupán az első lépés, hogy egy-egy honlap elkészül, és elérhetővé válik a közölt tartalom; jó esetben a kezdeti anyag bővül, frissül is – de ez mind nem elég, ha a lehetséges közönség nem tud róla.

Ha egy gazdálkodó szervezet elkészíti honlapját, vagy egy tartalomszolgáltatással foglalkozó vállalkozás új portált indít útjára, akkor ezt többnyire követi a honlap bevezetése, a cím és a tartalom hirdetése. Ez persze nem kevés pénzbe kerül, így egy gyülekezet esetében ez a lépés többnyire kimarad. Ha szakértő fejlesztő készíti el a honlapot, akkor ő csak annyit tehet, hogy igyekszik a honlapot, illetve a tartalmat internetes keresőkre optimalizálni, de ez önmagában nem elég. Milyen lehetőségeink vannak akkor arra, hogy saját, egyébként értékes tartalmú internetes kirakatunkat megismertessük?

Egyházunk azon honlapjai, amelyek saját szerverünkön futnak, és amelyek címében szerepel a lutheran.hu domain, viszonylag jobb helyzetben vannak. A Google-nál az oldalak értékét, így besorolásukat a találati listán alapvetően meghatározza az úgynevezett PageRank érték. Ez leginkább az adott honlap linkkapcsolataiból, indexelt oldalainak számából állapítja meg a honlap értékét. Minél nagyobb egy érték, annál valószínűbb, hogy keresés alkalmával a találati lista első néhány oldalára kerül a lap.

Természetesen nagyon fontos az is, hogy mi jelenik meg a honlap szövegeiben. Javaslom minden honlapot szerkesztőnek, hogy fontolja meg, ő milyen szavakat írna be akkor, ha a saját honlapját szeretné kereső segítségével elérni. Ezután igyekezzen ezeket a szavakat minél gyakrabban használni a honlapra felkerülő tartalomban. Aki nem a zope-os felületet használja, annak módja van az oldalak fejlécében is megadni adatokat, olyanokat, amelyeket a látogató nem lát, de a keresőmotor feltétlenül keres. Ilyen a honlap címének megadása (title tag), ilyenek a kulcsszavak (keywords meta tag), és ilyen a description meta tag tartalma. Olyan szavakat, fogalmakat kell ide beírni, amelyek relevánsak a honlap tartalma szempontjából.

Egyházunk portáljának 5-ös a PageRank értéke, ami kifejezetten jó, de például a missziói honlap értéke is 4-es. A lutheran.hu domain mellett előnyös helyezéseket érnek el zope-os honlapjaink is, hiszen a gyülekezeti honlapok nyitóoldalán valamennyi oldal linkje megjelenik. Sokat számít az is, hogy a cím (például gerce.lutheran.hu) beírása után a portál átvált a www.lutheran.hu/z/honlapok címre, és annak aloldalaként jelenik meg a további gyülekezeti tartalom.

Ugyancsak a linkkapcsolatokat erősíti, ha egy-egy honlap több linkgyűjteményben is szerepel. Bizonyára sokan ismerik az evangelikus.lap.hu-t, ahol szándékom szerint azonnal elérhető minden elkészült evangélikus honlap. Néhányan már felfigyeltek rá, többen azonban még nem, hogy célszerű elhelyezni gyülekezetük, szervezetük linkjét a lap.hu család települési, megyei oldalain (például szombathely.lap.hu vagy bekesmegye.lap.hu). Nem kerül semmibe, de a keresőrobotnak egy találattal több. Igyekszünk központi portálunkon is minél több linket elhelyezni, ugyanakkor javasoljuk, hogy a gyülekezeti honlapok szerkesztői is tüntessék fel legalább fontosabb egyházi honlapjaink linkjét. Ha ez a gyakorlat széles körben elterjed, az sokat lendíthet honlapjaink elérhetőségén.

Bizonyára az egyházi honlapot szerkesztők közül többen tisztában vannak az eddig felsorolt szempontokkal. A többieknek viszont melegen ajánlom, hogy fontolják meg őket! Több honlap készült el a számítógépes pályázat kényszeréből adódóan, vagy mert az adott gyülekezet felismerte ennek fontosságát. Ezután viszont (már csak azért is, hogy a befektetett munka gyümölcsözzön) arra is figyelni kell, hogy a honlapok tartalma minél szélesebb körhöz eljusson. Amiről írtam, talán trükközésnek tűnhet. De nem az! Ez kőkemény szakmai kérdés, amely bizony egyre inkább hozzátartozik a honlapszerkesztéshez.

erdelyik