Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 19 - Honlapok optimalizálása keresőkre

e-világ

Honlapok optimalizálása keresőkre

Két hete e rovatban arról szóltam, hogy miként lehet egy honlapot szélesebb kör számára elérhetővé tenni (Hogyan bukkanhat a világháló látogatója egyházi honlapra?). Az írás megjelenése után többen megkerestek: írjak bővebben az optimalizálásról.

A legnépszerűbb keresőoldal napjainkban a Google. Ha keresőre optimalizálunk, akkor ésszerű a Google szempontjai szerint tennünk ezt, különösen azért, mert komoly segítséget nyújt hozzá maga a keresőóriás is. Két hete hangsúlyosan írtam a PageRank értékről. Ezt az oldalak értékét meghatározó számítási metódust a Stanford Egyetem két hallgatója készítette el. A PageRank fogalmát úgy definiálták, hogy annál magasabb egy oldal PageRankje, minél több nagy PageRank értékű oldal mutat rá.

Aki alapvető ismeretekkel rendelkezik az internetről, az tudja, hogy a linkek központi szerepet játszanak a világháló működésében. Ha valaki bármely átlagos honlapról elindul, és követi az elé kerülő linkeket, néhány percen belül virtuálisan körbejárhatja a világot. A Google keresőrobotja is linkeken keresztül járja be a világhálót, és tárolja el a megszerzett adatokat adatbázisában. A PageRank értéke arra is utal, hogy mekkora annak a valószínűsége, hogy a szörföző megtalálja az adott oldalt.

A Google három, az oldal optimalizálásához nagy segítséget nyújtó ingyenes szolgáltatást kínál a Webmaster tools-on belül: Sitemaps, Diagnostics és Analytics.

A Sitemap segíti leginkább a keresőmotort. Ezzel az eszközzel mi magunk tölthetjük fel a Google portáljára azon fájlok listáját, amelyeket szeretnénk a kereső számára elérhetővé tenni. A Sitemap készülhet txt fájlként; ebben az esetben mi magunk bővítjük folyamatosan a listát gépünkön, majd töltjük fel egy-egy frissítést követően. Dinamikus, adatbázisból dolgozó honlapok esetében az állandó frissülést egy xml fájl segítségével is megoldhatjuk. Ennek előnye, hogy nem kell figyelnünk a frissülésre, „hátránya” azonban, hogy programozási ismereteket igényel.

A Diagnostics két önálló, rendkívül fontos segítséget nyújt, a robots.txt analysist és a site verificationt. Szinte minden honlapnak van olyan, a látogatók számára láthatatlan könyvtára, állománya, amelyikben az oldal működése szempontjából fontos adatok vannak, és készítői nem szeretnék, ha más – akár véletlenül – hozzájutna ezekhez. Ennek a megoldására való a robots.txt. Ebben a fájlban mi magunk határozhatjuk meg azokat az állományokat, amelyek vizsgálatát megtiltjuk a keresőnek. A site verification kódját a Google adja, majd azt az oldalak head részében kell elhelyezni. Ezzel határozhatjuk meg, hogy ki az oldal tulajdonosa.

Viszonylag újdonság az Analytics. Nagyszerű eszköz arra, hogy nyomon követhessük honlapunk forgalmát, megnézhessük, milyen oldalakat töltöttek le gyakrabban, vagy hogy honnan jöttek látogatóink. A beérkező adatok alapján sokféle következtetést vonhatunk le. Ha ismerjük, hogy a honlap által kínált tartalom mely része népszerűbb, akkor arra nagyobb figyelmet fordíthatunk, illetve fordítva: elmerenghetünk azon, hogy a kevésbé látogatott részeket miért keresik fel kevesebb alkalommal.

Ezen eszközök hátránya, hogy csak angolul tudók használhatják őket; jelenleg még nem készült el a fordítás. Az eszközök elérési útvonala: www.google.hu – Mindent a Google-ról – Webmaster Central – Webmaster tools (including Sitemaps). Első alkalommal regisztrálnunk kell, fel kell töltenünk a szükséges adatokat, majd figyelnünk kell a forgalmat. Elsőre talán fáradságos, de megéri.

Sajnos egyházi honlapjainknak csak egy része alkalmas arra, hogy ezeket a technikákat alkalmazzuk. A Zope-on szerkesztett gyülekezeti honlapok szerkesztői nem férnek hozzá a head részhez, illetve az Analytics kódját sem tudják beilleszteni. A hagyományos tárhelyen működő lapok tulajdonosai, illetve a Zope teljes eszköztárát használók számára azonban adottak ezek a lehetőségek. Ugyanakkor, kérem, legyen mindenki nagyon óvatos! Mielőtt a Zope-ba próbálnák beilleszteni a kódokat, mindenképpen alaposan készüljenek fel, kérdezzék meg a zope-os rendszert felügyelőket és jól ismerőket. Egy apró hiba komoly gondokat is okozhat.

Azok számára, akiknek nem áll módjukban kihasználni a fenti lehetőségeket, marad a hagyományos módszer: tartalmas anyagot elhelyezni a honlapon; igyekezni, hogy minél több link mutasson rá, és egyéb módokon hírét kelteni.

erdelyik