Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2007 - 48 - Hallgató

Ige+hirdető

Aki titeket hallgat…

Hallgató

Rovatunkban eddig az igehirdetés sokféle tartalmi és formai vonatkozásáról szóltunk, és az igehirdető személyét is érintettük. Keveset írtunk azonban az igehallgatóról. „Aki titeket hallgat, engem hallgat” – emlegetjük szinte refrénszerűen Urunk mondatát. Most kerüljön a hangsúly ezekre a szavakra: hallgat, hallgató.

Mit ér a legszebben elkészített, gyönyörűen megformált, mély tartalmat hordozó igehirdetés is, ha nincs, aki hallgassa? A kimondott szó hallgatóra vár, hogy elérje célját: információt adjon, vigasztaljon, biztasson, utat mutasson, átformáljon.

Pál apostol arról tanúskodik, hogy a hit hallásból van (Róm 10,17). Máshol azt írja: úgy tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által üdvözítse a hívőket (1Kor 1,21). Azért hangzik az igehirdetés, hogy az ember meghallja, s abból élet, örök élet, üdvösség váljék.

Amikor az egyház s benne a lelkészek istentiszteletre hívnak, igehallgatásra biztatnak, akkor az nem valamiféle önreklám, pr-tevékenység. Az egyház azért hívogat, mert tudja, hogy életveszélyes, sőt „örökélet-veszélyes”, ha nem halljuk meg Isten szavát.

Ismerjük a régi anekdotát, miszerint a prédikátor felolvasott egy evangéliumi szakaszt, amely ezzel a mondattal zárul: „Akinek van füle, hallja!” (Például Mt 11,15) Majd becsukta a Bibliáját, és mielőtt lejött a szószékről, csupán ennyit mondott: „Füle pedig mindenkinek van. Ámen.”

Füle pedig mindenkinek van?! Isten adott mindannyiunknak érzékszerveket. S nem csupán azért, hogy érzékeljük a világ hangjait, fényeit, ízeit, illatait… Elsősorban azért, hogy megérezzük az ő jelenlétét, meglássuk keze munkáját, meghalljuk szavát. Kérdés azonban, hogy „beélesítjük-e”, jó irányba fordítjuk-e érzékszerveinket. Egy kedves barátom így fogalmazott: hétről hétre az istentiszteleten „kitesszük magunkat az igének”. Tényleg kitesszük-e magunkat annak, hogy hangozzék felénk az ige, s hogy valóban meghallhassuk?

Meghallani a szót: ennek külső és belső feltételei vannak. Az akusztikus körülmények éppúgy fontosak, mint a belső hallás megteremtése. A protestáns templomok építői mindig ügyeltek arra, hogy jó beszédakusztikájú legyen a templom. Ott, ahol Isten szava hangzik, a templom minden zegzugában jól érthető kell, hogy legyen a szó. Nem elég, ha zeng az ének, nem jó, ha csupán bódítóan visszhangzanak a nagy akkordok. Tisztán érthető legyen a szó!

A belső akadályok elhárítása ugyanilyen fontos. Van olyan, amikor az ember belső hallása eltompul. Ha nem használjuk, előbb-utóbb elkorcsosul, használhatatlanná válik. Sok gyakorlásra és edzésre van szükség, hogy újra „élesítsük”. Néha az a baj, hogy túl nagy a zaj bennünk. Közismert, hogy bizonyos háttérzajban az ember képtelen odafigyelni az értékes hangra. Nem tudja megkülönböztetni a zajt a beszédhangoktól. Ha túl nagy bennünk a zaj, nem tud elcsendesülni a lelkünk, s az élet dolgai, a világ zaja, a reklámok harsány hangja túlkiabálják a csendes isteni szót. Lehet, kell, érdemes ahhoz az Úrhoz imádkozni, aki sokak hallását hozta rendbe; gondoljunk csak a süketnéma meggyógyításának történetére. Amikor Jézus munkáját summázta a tömeg, ezt mondta: „Mindent helyesen cselekedett: a süketeket is hallóvá teszi, a némákat is beszélővé.” (Mk 7,37)

Ma, amikor a médiumokból árad a szó, hangszórókból innen is, onnan is ömlik felénk a hang, könnyen bezárkózunk, könnyen elzárkózunk. Szeretnénk csöndet. Szeretnénk semmit és senkit nem hallani, csak a csönd szavát. Jó lenne megtanulni: még a szótúltermelésben is fontos, hogy meghalljuk az egy szükségeset, Urunk hangját.

Sokszor úgy érzi az ember: nekem ne beszéljen senki. Az élet megtanított arra, hogy figyeljek a belső hangra, a lelkiismeretem hangjára hallgassak csupán. Csalódtam a bölcs tanácsadókban. Nem járunk-e úgy, ahogyan a számítógépes levélszemétszűrővel (spamszűrő) tapasztaltam nemegyszer: a szeméttel együtt az újonnan érkezett egyetlen fontos levelemet is a lomtárba dobta?

Mindennél fontosabb, hogy meghalljuk az Élet szavát. Isten beszélő Isten. Az ember hallgató, halló ember. Boldog, aki hallgatja…

Hafenscher Károly (ifj.)