A hét témája
Egyházi kongresszus miatt került díszburkolat a térre
A 19. század utolsó évtizedében kivételesen nagyszabású jubileumi ünneplésre készült Magyarország. Belpolitikai okokból a kormányzat nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy bizonyítsa a magyarság vezető szerepét a soknemzetiségű országban. A külföld számára pedig demonstrálni akarták, hogy Magyarország nemcsak hivatalosan és papíron társországa a Monarchiának, hanem olyan önálló gazdasági, tudományos eredményeket és művészeti alkotásokat tud felmutatni, amelyekre az egész világ felfigyel. Az 1896-ban tartott ünnepségek központja természetesen a rohamosan fejlődő Budapest volt, amely ekkor lakosságát tekintve már Európa tizedik legnagyobb lélekszámú nagyvárosa.
Elődeink el sem tudták volna képzelni az évfordulót egy impozáns emlékmű nélkül. A főváros tanácsa már 1881-ben javaslatot terjesztett az Országgyűlés elé ez ügyben, de a képviselőház csak 1894-ben foglalkozott érdemben az ajánlattal. Döntés született arról is, hogy az emlékművön kiemelt helyet kell kapnia a honfoglaló Árpád vezér alakjának.
Már csak a tervező hiányzott. Kiválasztásához a kor szokásainak megfelelően pályázati kiírást vártak az építészek, hogy összemérhessék tudásukat, és a bírálóbizottság által legjobbnak ítélt terv valósuljon meg. Ám ezúttal nem hirdettek pályázatot. A tervek elkészítésére az Országgyűlés felhatalmazása alapján és a háborgó pályatársak tiltakozása ellenére Schikedanz Albert építészt és Zala György szobrászművészt bízta meg hivatalosan Wekerle Sándor miniszterelnök. Az 1895 tavaszán megkötött szerződés öt évet kötött ki a munkák elvégzésére; ekkor még senki sem gondolta volna, hogy az avatással mégis 1929-ig kell várni.
Az építészeti munkákhoz Schikedanz Albert számos tervrajzot készített; közös vonásuk volt, hogy szinte mindegyik változaton két, íves hajlítású kolonnád szerepelt. Az oszlopcsarnokok fülkéibe kerülő királyszobrokat illetően jelentősen megoszlottak az álláspontok. A legegyértelműbb és mindenki számára vita nélkül elfogadott emlékműrész az „angyalos oszlop” volt. A kezében magyar koronát, illetve apostoli kettős keresztet tartó Gábriel arkangyal a királyi hatalom isteni eredetét volt hivatva szimbolizálni. (Jól ismert a legenda, hogy II. Szilveszter pápának álmában maga Gábriel parancsolta: a koronát ne a lengyel küldötteknek, hanem a másnap megérkező magyar követeknek adja. Így hozta Asztrik püspök e koronázási jelvényt Istvánnak.) A harminchat méter magas oszlop talapzatára a terv szerint a honalapító Árpád és a honfoglaló hét vezér lovas szobra került.
Azonban a tizennégy királyszobor közül öt Habsburg-uralkodónak jutott. A végleges döntésig a névsor többször is változott, de az arány nem módosult. Az összetétel kifejezte a függetlenségi eszme politikai és hatalmi korlátait, valamint példázta a dualista kor kompromisszumokra való törekvését. Döntés született arról is, hogy az emlékművön bronzba öntött jelképet kap a háború és a béke, illetve a tudomány és a művészet. A jóváhagyott tervben szerepelt az az elgondolás is, hogy az oszlopcsarnok talapzati síkját minden királyszobor alatt egy-egy dombormű díszítse.
Az óriási munkára tekintettel az uralkodószobrok elkészítésébe Zala György mellett más művészeket is bevontak.
Az 1910-es évek elején már a befejezéséhez közeledett a millenniumi emlékmű; minden alkotóeleme és szobra – Nagy Lajos királyét leszámítva – a helyére került. A néhány évvel később kitört világháború és az ott elszenvedett vereségek alapjaiban rendítették meg az Osztrák–Magyar Monarchiát. 1919-ben, a Tanácsköztársaság kikiáltása után a forradalmi tömeg nemcsak a korábbi politikai intézményrendszert söpörte el, hanem le akart számolni a jelképeivel is. Így a millenniumi emlékműről levették a gyűlölt Habsburg-uralkodók szobrait. Számos archív fotó maradt fenn erről.
1921-ben Zala György azzal a kéréssel fordult az államfői jogokat gyakorló Horthy Miklós kormányzóhoz, hogy biztosítsák részére az ezredéves emlékmű befejezéséhez szükséges anyagiakat. Erre néhány évig, a gazdaság viszonylagos stabilizációjáig várni kellett; 1926-ban indulhatott meg újra a munka. 1921-ben ugyan deklarálták a Habsburg-ház trónfosztását, az emlékműre mégis visszakerültek a Habsburg-uralkodók szobrai. Az emlékmű hivatalos avatására 1929. május 26-án került sor az ország legmagasabb rangú vezetőinek a jelenlétében. Hamarosan nevet kapott a tér is – 1932 óta Hősök terének hívják. Ekkor még leginkább parkra hasonlított; szökőkutak, gyönyörű virágágyak és dús lombú fák díszítették.
1937-ben azonban nagy átalakítások kezdődtek a következő évben Budapesten tartandó 34. nemzetközi eucharisztikus kongresszusra készülve. Ekkor alakították ki a ma is látható díszburkolatot. Az ünnepségek idejére a kolonnádok közé Kismarty-Lechner Jenőnek és fiának a tervei alapján óriási építményt emeltek, amelynek tetejére a vatikáni Szent Péter-templom főoltárát díszítő hatalmas baldachin másolata került. A háromnapos rendezvényen több százezres tömeg vett részt. Május 29-én a pápai legátus, Eugenio Pacelli bíboros – a későbbi XII. Pius pápa – által bemutatott szentmisén több mint félmillió ember volt jelen. A monumentális egyházi ünnepség lezajlása után az emlékmű visszanyerte eredeti arculatát.
A II. világháború pusztításai a millenniumi emlékművet sem kímélték. A legsúlyosabb károsodás a Műcsarnok felőli oszlopcsarnokot érte, amelyet egy bomba szabályosan kettészakított.
A háborús romok eltakarítása és a helyreállítás során, az 1950-es évekre nyerte el az emlékmű ma is látható, végleges formáját. Nemcsak az uralkodószobrok összetétele, de a nemzeti hősök emlékkövének a fedőlapja is megváltozott. A hatalmas kőtömb és Árpád vezér szobra között a tér burkolatában kis réztábla őrzi az evangélikus Zsigmondy Vilmos bányamérnök emlékét, aki 1878-ban ezen a helyen fakasztott mélyfúrással ma is működő artézi forrást.
B. Zs. összeállítása