Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 11 - Az egyház virtuális kirakata

e-világ

Az egyház virtuális kirakata

Az Európai Kisebbségi Evangélikus Egyházak Kommunikációs Bizottsága (KALME – www.kalme.net) idén első alkalommal Londonban gyűjtötte össze a huszonkét tagegyház küldötteit. A február utolsó és március első napján zajlott konferencia témája az aktuális sorozat szerves részét alkotta: Vonzó, informatív és hívogató egyházi honlapok.

Egyház és internet. A 21. században már egyre kevésbé idegenkedünk ennek a két fogalomnak a párosításától. Ez – örvendetes módon – a modern gondolkodás jele, de önmagában nem elegendő; valóban szükséges a tettek mezejére lépni és az egyházban is kihasználni a világháló adta lehetőségeket. A KALME ebben próbál segíteni a tagegyházaknak szakszerű tanácsadással, építő kritikával, együttműködésre buzdító fórumokkal. A mai internetes világban, mikor minden korosztály leginkább a virtuális hálón tájékozódik és kommunikál, luxus nem élni ezzel a mindennapjainkat meghatározó, mindenütt jelen lévő eszközzel.

A felgyorsult korunkhoz lépest lassú középkorban elegendő volt csupán a város főterén kiszögezni az aktuális közleményeket, felhívásokat; aki tudott olvasni, memorizálta és továbbadta őket. Ezzel szemben az interneten megjelenő információ világszerte elérhető, letölthető, és amit megjelenítünk rajta magunkról, annak alapján fognak megítéli minket. Ha nem tetszetős, nem hívogató a kirakat (az egyházi honlap nyitóoldala), akkor az arra tévedő potenciális látogató (egyháztag) nem fog belépni és a kirakat mögé nézni.

A konferencia a honlapszerkesztés főbb szempontjaira hívta fel a figyelmet. Jó minőségű, igényes munkához odaszánt idő és szakértelem szükséges – ez fáradságos, de megspórolhatatlan lépés. Mindenekelőtt meg kell határozni, hogy kik tartoznak a célközönségbe (fiatalok, idősebbek, belső vagy külső tagok, családok, egyházi munkások, szolgálattevők…), és ennek alapján lehet megfogalmazni stratégiát, majd pedig a tartalmat. Korántsem mindegy, mivel töltjük ki a rendelkezésünkre álló virtuális négyzetcentimétereket.

A konferencia első napján a résztvevők ellátogathattak az anglikán egyház (www.cofe.anglican.org) kommunikációs központjába, ahol maguk a vezetők tartottak színvonalas, jól megalapozott előadást egyházuk kommunikációs stratégiájáról. Leginkább a honlap kialakítását, fejlesztését meghatározó irányelvekről esett szó, bőséges példával alátámasztva. Nem hasonlíthatjuk magunkat a több millió aktív tagot számláló közösséghez, de az általuk megfogalmazott célokat mindenképpen megfontolhatjuk és kitűzhetjük magunk elé – akár az országos, akár a gyülekezeti honlapok készítésénél.

Feladatunk tehát nem más, mint jól együttműködő csapatok kialakítása, amelyekben lelkész, informatikus, reklámszakember, publicista összhangban fáradozik egy cél érdekében: az evangélium továbbadásáért és Krisztus földi egyházának megerősítéséért.

Horváth-Hegyi Áron