Kultúrkörök
Képes krónika az orgonáról
Képes krónika az orgonáról |
A szívesen kézbe vett könyv elsősorban is a legalapvetőbb tudnivalókat közli, hogy a szakismeretekkel nem rendelkező is megértse a mű részleteit. Bemutatja a különféle sípokat, hiszen egy kis falusi orgonában is vagy háromszáz különféle sípot találhatunk. A sípsoroknak nevük van, építési rendjük, különféle hangmagasságuk, hangszínük és hangerejük; a sípok mind egyenként meghatározhatók nevekkel és számokkal. Ezután a könyvben az orgona szerkezete kerül sorra: miként szólalnak meg a sípok a billentyűk lenyomásával és a különféle sípsorok – regiszterek – bekapcsolásával. Az alapvető szakismeretek után következik a könyv tulajdonképpeni tárgya: az orgonaépítés története. Ennek kezdetei a kínaiak szájorgonájáig és a görögök pánsípjáig nyúlnak vissza. Működési elvük azonos: a különféle hoszszúságú sípokat levegővel szólaltatják meg. Majd az ismertetés rátér a rómaiak orgonájára, amelynek egy példánya maradványaiban Budán, Aquincumban látható. Ezzel a víziorgonával kezdődik a Kárpát-medence kétezer éves orgonakultúrája. A Bizánci Császárság korában – és még sokáig – az orgona nem volt egyházi hangszer. A könyv írója részletesen ismerteti, miként vált mégis az egyház hangszerévé, miként utasították el, majd igényelték újra az egyházak az orgona használatát. A hangszer templomokba való építése a 16. századtól egyre jobban elterjedt, de koronként és országonként más-más stílusban. Más az itáliai, más a dél- és északnémet irányzatú, másként alakul a története spanyol földön vagy a franciáknál. Nem véletlen, hogy Bach korára alakul ki az orgona legsajátosabb és legtökéletesebb formája. Bach ezeket az északnémet hangszereket megismerve írta felülmúlhatatlan orgonaműveit. Ahogy a könyvben Albert Schweitzer megállapításában is olvashatjuk: „Amilyenek az orgonák, olyanok az orgonisták. Az orgonaművészet mindig az orgonaépítészet produktuma.” Így érthető, máig is miért Bach orgonaművei a legtökéletesebbek. Zászkaliczky Tamás művéből a hangszer különféle típusainak kialakulására is érthető magyarázatot kapunk. Hiszen a liturgiák és a felekezetek zenei szolgálatai más-más jellegűek. Egy női kolostor templomában a gyengéd gregoriánhoz kell a hangzást igazítani, míg a protestáns gyülekezetek erőteljes énekléséhez más való. Természetesen egy hatalmas katedrális is egyedi hangzást követel, egy hangversenyterem ugyancsak, ahol mindenféle stílusú zene kell, hogy megszólalhasson. Nagy értéke a könyvnek, hogy az érdeklődőt bevezeti az alapvető ismeretekbe, emellett azonban a szakértőknek is kincsesbánya. Számos korabeli metszet, a maitól erősen eltérő kottaírásfajták mintái is megtalálhatók a különböző korokról szólva. Zászkaliczky Tamás szövege rendkívül igényes. Egyszerre fogalmaz a tudós pontosságával, ugyanakkor a pedagógus érthető magyarázatával vezeti az érdeklődőt lépésről lépésre, és mindezt választékos magyar nyelven teszi. Öröm olvasni a nemes fogalmazású szöveget. Természetesen „képes krónika” lévén számos – vagy száz – orgona képe teszi a könyvet nemcsak érdekessé, de széppé is. Díner Tamás fotóművész a tőle megszokott igényességgel örökítette meg az orgonákat, sokszor enged betekintést az orgona belsejébe, sőt érzékelteti a teret is, amelyben a hangszert felépítették. A gyönyörű színekkel nyomtatott képek szinte letehetetlenné teszik e munkát. Bámulatba ejti az olvasót a régi századok orgonaépítőinek művészi ízlése, ahogyan az orgonák külsejét is megtervezték, és nem sajnálták az időt, az anyagot, a munkát az aranyozott díszítések és muzsikáló angyalkák kifaragására. Templomban járva talán nem is vesszük észre ezek gyönyörűségét. Így, a könyvben lapozgatva rácsodálkozhatunk egy-egy képzőművészeti remeknek is beillő orgonahomlokzatra. Ha kézbe vesszük a könyvet, csodálkozással tekintünk vissza azokra a korokra, amelyekben az áldozatot hozó gyülekezetek a templomba nem az olcsót, a talmit állították, hanem a zene- és képzőművészet csúcsán álló remekeket. Ezt bizonyítja tizennégy magyar evangélikus templom orgonájának képe is a kötetben. Köszönjük Zászkaliczky Tamás tudós orgonaművésznek és munkatársának, Díner Tamás fotóművésznek, hogy különlegesen szép és értékes alkotásukkal megajándékoztak bennünket.
Trajtler Gábor