Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 35 - Zöld egyházi iroda

e-világ

Zöld egyházi iroda

Az egyházban dolgozók idejük tetemes részét irodai munkával töltik. Az adminisztráció, az elektronikus kapcsolattartás és a felkészülés folyamatai – és így tovább – mindmind az irodában zajlanak, ezért fontos, hogy munkahelyünket minél inkább emberbaráttá, egészségessé és környezetkímélõvé tegyük. Keresztény emberként a teremtett világért viselt felelõsségünk tudatában oda kell figyelnünk arra, hogy ne pazaroljuk a ránk bízott javakat: az elektromos áramot, a vizet, a papírt és így tovább. Cikkünkben útmutatást adunk ahhoz, hogy milyen szempontok alapján gondoljuk újra munkánkat, és hogyan alakítsunk ki környezetbarát irodát.

A szakirodalom zöld irodának nevezi azt a munkahelyet, melynek kialakításakor és üzemeltetése során odafigyelnek a környezetvédelmi szempontokra. A legfontosabb tényezõk a következõk: az iroda levegõje és bútorai; papír- és irodaszer- használat; megfelelõ irodatechnikai berendezések kiválasztása; energia- és víztakarékosság; környezetbarát tisztítószerek használata; az utazási szokások megváltoztatása. Az alábbiakban sorra vesszük ezeket a szempontokat.

Az iroda levegõjének minõségét befolyásolja a hõmérséklet (20–24 Celsius-fok; ne legyen se túl meleg, se túl hideg) és a relatív páratartalom (45–55 százalék; folyamatos párologtatással érhetõ el). Fontos a levegõben szálló por mennyiségének minél alacsonyabban tartása rendszeres takarítással, portalanítással. Takarításkor használjunk környezetbarát szereket, alkalmazzunk vegyszermentes technológiát!

Célszerû a légkondicionálás helyett gyakrabban, de röviden szellõztetni. A helység szagát a bent tartózkodó személyeken kívül a bútorok és a szõnyegek is befolyásolják. Nem szabad megfeledkezni a felületek kipárolgásáról, amelyet a különbözõ burkolatok és a rögzítésükhöz használt szerek határoznak meg (ha rajtunk múlik, részesítsük elõnyben a természetes anyagokat!); hatásuk részben semlegesíthetõ szobanövényekkel.

Az iroda bútorainak beszerzésénél figyeljünk oda, hogy anyaguk és felületkezelésük minél természetesebb legyen. A fabútorok „megújuló erdõkbõl” származó fából készüljenek, oldószermentes lakkal legyenek kezelve, és válasszunk hozzájuk természetes anyagú bútorhuzatot. Keressük a helyi vagy minél közelebbrõl származó termékeket (a szállítás is komoly környezetterhelést jelent), illetve ne riadjunk vissza a használt bútorok vásárlásától, és magunk is ügyeljünk arra, hogy milyen sorsra jutnak garnitúráink, amikor nekünk már nem lesz rájuk szükségünk. Alternatívaként vásárolhatunk kartonpapírból készült bútorokat is (például www.papirbutor.hu).

A papírhasználat terén elõször is legyünk takarékosak: amit lehet, intézzünk el elektronikusan, és csak azt nyomtassuk ki, amit feltétlenül szükséges. Alkalmazhatunk kétoldalas nyomtatást, és belsõ anyagokat nyomtathatunk piszkozatpapír hátára – halványabb, takarékos, úgynevezett draft nyomtatással. Vásároljunk újrafeldolgozott (hulladékpapírból készült) papírt, illetve borítékot, és kiadványainkat is ilyenre készíttessük! Saját papírhulladékunkat gyûjtsük szelektíven. Az írószerek közül válasszuk a cserélhetõ patronosokat, illetve az utántölthetõeket. Irattartóink fából vagy kartonból készült, többször felhasználható eszközök legyenek.

Az irodatechnikai berendezések beszerzésénél legyen szempont a környezetbarát anyagok használata (például újrafeldolgozható mûanyagok) és az energiatakarékosság – válasszunk ökocímkével ellátott terméket! Használjuk az energiatakarékos üzemmódokat! Ha épp nem dolgozunk velük, kapcsoljuk ki a monitorokat félórás, a számítógépeket egy-két órás szünet esetén, a fénymásolókat és a nyomtatókat pedig használat után rögtön!

Az energiatakarékosság nem csak az irodatechnikában fontos szempont. Ha van rá lehetõségünk, végezzük el az épület hõszigetelését, és egy esetleges nagyobb átalakításkor gondoljunk a világítás, illetve a fûtésrendszer szakaszosítására.

A környezettudatos iroda kialakításához az utazási szokások megváltoztatása is hozzátartozik. Ha lehet, vegyük igénybe a tömegközlekedési eszközöket, és biztosítsuk a munkavállalók számára a kerékpáros munkába járás feltételeit! Igyekezzünk minimalizálni az utazásokat, hagyatkozzunk inkább az elektronikus kapcsolattartás korszerû formáira (például telefon- és videokonferencia).

Aki ennél a rövid összefoglalónál többre kíváncsi, annak érdemes ellátogatnia a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület honlapjára (www.kovet. hu), illetve az általuk kialakított oldalra (www.zoldiroda.hu), ahol még letölthetõ távoktatási tananyagot is talál a zöld iroda kialakításához. Ez utóbbi honlapon olvashatunk a Zöld Iroda tanúsítvány megszerzésének módjáról is.

Bogdányi Mária és Bogdányi Gábor