Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2008 - 44 - A 21. század leckéi

Egyházunk egy-két hete

A 21. század leckéi

„Kell egy új világ, hol testet ölt a jó” – énekelték egy közösen tanult dalban az egyházi oktatási intézmények képviselõi október 20-án Budapesten. A Deák Téri Evangélikus Gimnázium dísztermében tartott pedagóguskonferencián a 21. század „új tudásairól”, a nevelés és a hit kérdéseirõl tanácskoztak.

Keresnünk kell a magyar oktatás válságából kivezetõ utat – szólította fel az egybegyûlteket megnyitójában Babics Csaba, a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Szakképzõ Iskola tanára, a konferencia szervezõje. A vendéglátó intézmény nevében Kézdy Edit igazgató köszöntötte a résztvevõket, majd a gimnázium kórusa lepte meg Händel egyik mûvének színvonalas tolmácsolásával a vendégeket.

Lendületes elõadásában dr. Bagdy Emõke pszichológus az értelmi-érzelmi és spirituális intelligencia témakörébe kalauzolta a mintegy nyolcvan pedagógust. A Károli Gáspár Református Egyetem professzora referátumában az érzelmi szocializáció ismertetésére fektette a hangsúlyt, mondván, „az értelmit iskolázzák eleget”. „Meggyõzõdésem, hogy elengedhetetlen a test, a lélek és a szellem egységes kezelése és nevelése. Tudatosítanunk kell, hogy a nevelés »neveden nevezést« is jelent, ezért a személyes kapcsolatokat is fontos ápolni a diákokkal!” – hívta fel a figyelmet a református pszichológus.

Az új tanulás filozófiája és módszertana címû elõadásában Varga Csaba, a Stratégiakutató Intézet elnöke ismertette tíz tézisét. Ízelítõül néhány címszó a tételek közül: ismeretközpontú helyett tudatközpontú iskola; belsõ, mentális (tudatfejlesztõ) nevelés; új tanár- (személyiség- és szerep-) modell…

Azt túlzás lenne állítani, hogy a „stratéga” elmélete osztatlan helyeslést váltott ki a jelenlévõkbõl, de Varga Csaba elõadását a többség még türelmesen végighallgatta. A tudatkutatás különbözõ megközelítéseit ismertetõ Dienes István elméleti fizikus, védakutató azonban már csak a résztvevõk mintegy negyedének érdeklõdésére tarthatott számot.

Noha az eredetileg tervezettnél késõbb kezdõdött záróelõadás az Útban a tudat fizikája felé: a jövõ oktatásáról címet kapta, a vidéki pedagógusok többségének már hazafelé kellett, hogy vezessen az útja… Így már csak alig húszan hallhatták- láthatták, hogy a kutatásai alapján elõadott – egyebek mellett az absztrakt semmirõl szóló – fejtegetései végén a Stratégiakutató Intézet elméleti fizika és tudatkutatási csoportja munkatársának, Dienes Istvánnak az Úristent is sikerült egyenletben „kifejeznie”.

Sz. Á.