e-világ
Királyválasztás 2.0
Történelmi jelentõségûvé vált az amerikai elnökválasztás azáltal, hogy az Egyesült Államokban egy fekete fiatalember, Barack Obama került a végrehajtó hatalom csúcsára (bár a „fiatalember” szó aligha illik tökéletesen a negyvenhét éves államférfira, a hivatalt eddig betöltõ személyek átlagéletkora ennél jóval magasabb). A választáson 1908 óta nem vettek részt ennyien, és soha ennyit nem költöttek még a jelöltek reklámozására. A kampányt és az eredményt övezõ további érdekességek közül pedig még az is megemlítendõ, hogy a jellemzõen protestáns országban most lesz elõször római katolikus alelnök Joe Biden személyében.
Barack Obama marketingszempontból korántsem volt ideális jelölt. Bõrszíne és életkorának tulajdonított tapasztalatlansága a nyolc év óta kisebbségben lévõ demokraták körében olyan tényezõ, amely láttán bárki esélytelennek nyilvánította volna. Mégis ezek a jellemzõi váltak gyõzelmének fõ okaivá. Nem álltak mögötte régi, zavaros pártügyek, nem vergõdött lobbiérdekek hálójában. A fekete kisebbséghez való tartozása pedig nemcsak ezt a társadalmi réteget nyerte meg magának (az afroamerikaiak mintegy 95%-a rá szavazott), hanem a toleránsabb, nyitottabb fiatal generáció szimpátiáját is elnyerte.
Nem lehet kétség afelõl, hogy Obama a gyõzelmét a rengeteg pénznek köszönheti, az adományok jelentõs részét pedig az internetnek. Szeptember folyamán mintegy 632 ezer olyan személy támogatta a kampányt átlagosan 87 dollárral, aki korábban soha nem adott pénzt politikai célokra. Az ilyen kis befizetésekbõl végül több mint 300 millió dollárral nõtt az elnökjelölt kampánykerete.
Barack Obama internetes jelenlétén profi csapat munkálkodott. A stáb egyik vezetõje Chris Hughes, a Facebook egyik alapítója volt, aki nemcsak a különbözõ közösségi oldalakon végzett reklámtevékenységet koordinálta, hanem myBarackObama. com címmel új közösségi oldalt is indíttatott. A mintegy másfél millió tag a honlapon rendkívül könnyen és gyorsan célba juttathatta az elnökjelölt támogatására szánt adományát. Ráadásul az internetes felület révén mindegy 35 ezer csoportba szervezõdve az önkéntesek munkája is pofonegyszerûvé vált. A honlapon körülbelül 150 ezer kampányeseményt regisztráltak, amelyek nagy része ugyan csak egy ismerõsnek való telefonálás volt, de a mozgósítás hatalmas sikert hozott a demokrata jelöltnek.
Saját lapja mellett Obama természetesen minden jelentõsebb közösségi oldalon képviseltette magát, a YouTube-on kampányvideók, a Flickr képmegosztón fotók ezrei voltak elérhetõk bárki számára. Nem is csoda, hogy a fiatal generáció úgy érezte: Obama velük van. A számukra ismerõs közegbe pontosan beillett a politikus.
Akkor is igen tanulságos az elnökválasztás internetes vonatkozása, ha nem rendelkezünk az induláshoz szükséges dollármilliókkal. A közösségi oldalak felfutásának köszönhetõen akár már nyílt forrású szoftverekkel is nekiállhatunk saját közösségi terünk kialakításának, sõt a Ning (www.ning.com) révén kulcsrakész megoldást is kaphatunk.
Krisztus missziói parancsa óta állandó választási lázban ég a kereszténység, ráadásul a királynak ellenjelöltje sincsen – csak a távolmaradással kell szembeszállni… A jól mûködõ nyugati internetes megoldások pedig a misszió érdekében végzett mozgósításra is példát nyújtanak.
Nagy Bence