A vasárnap igéje
VÍZKERESZT ÜNNEPE UTÁN 1. VASÁRNAP – Zsolt 97,1–12
Vízözön – tűzözön – fényözön
Vízözön. Az Írás úgy tudja, hogy csak nyolcan élték túl: Noé és családja. Borzalmas, de mégis csak előkép: előképe a keresztség szentségének. Ez a valódi vízözön, és nincs túlélő: az óembernek pusztulnia kell.
Tűzözön. Péter 2. levelében ezt olvassuk: „…egek régóta voltak, és föld is…” „…az isteni szó által az akkori világ özönvízzel elárasztva elpusztult, a mostani egek és a föld pedig ugyanezen szó által megkímélve megmaradtak, hogy tűznek tartassanak fenn az ítéletnek és az istentelen emberek pusztulásának napjára.” (2Pt 3,5.6–8)
„Tűz jár előtte, és megégeti ellenségeit mindenütt. Villámai bevilágítják a földkerekséget, látja ezt a föld, és megremeg. Viaszként olvadnak meg a hegyek az Úr előtt, az egész föld Ura előtt” – vallja az ítélő Istenről a zsoltáros.
Jézus is hasonlóan jövendöl, amikor második eljöveteléről és a végső ítéletről szól. Isten kezében a tűz is az ítélet eszköze, akárcsak a víz.
A keresztségben mintegy utólag részesültünk a világot ezredévekkel korábban ért vízözön ítéletében. Testi szemmel nézve oly csekély mértékben, hogy hajlamosak vagyunk jelképes cselekményt látni benne. Félő, hogy nem vesszük komolyan: valami végérvényesen megváltozott. Meghaltunk mint Ádám fia, és újjászülettünk mint Isten gyermeke. Nem vagyunk többé a halál fiai, hanem az örök élet ígéretének várományosai lettünk. Ez valóság. A víz ítéletén már túl vagyunk. Nem úgy, mint Noé, aki családjával csak túlélte a vízözönt, de maradt az, aki előtte volt: Ádám fia.
Mi Isten gyermekeivé lettünk, ha a mostani világban ez nem is nyilvánvaló, mivel Isten gyermekei is kísérthetőek. Itt a földön utolsó leheletükig. Még az Elsőszülött sem lehetett kivétel: nyilvános pályája kezdetétől halála órájáig újra meg újra kísértést szenvedett. „Ha Isten Fia vagy…” – a pusztában ezekkel a szavakkal provokálta a kísértő, hogy térjen le az Isten által kijelölt útról, és látványos csodákkal bizonyítsa istenfiúságát. És utolsó óráiban újra hallania kellett: „…mentsd meg magad, ha Isten Fia vagy, és szállj le a keresztről!” (Mt 27,40) Tégy csodát! Ha megteszed, nem kell meghalnod! Igaz, ha megteszed, egyedül maradsz, mert az emberek közül senki sem születik újjá Isten gyermekévé, hanem mind Ádám útját járják tovább, és a halál fiai maradnak.
Az egyszülött Fiú, az Elsőszülött mindvégig ellenállt a kísértőnek. Mi nem tudunk ellenállni. Mi újra meg újra elbukunk. (Jaj annak, aki azt gondolja magáról, hogy ő áll, és már nem is bukhat el!) Ezért bár a víz ítéletén túl vagyunk, a tűz ítéletének még előtte állunk.
Tűzözön vár a világra, amikor a régi teremtés végleg eltűnik, és Isten – mindennapi imádságunkat teljesítve – végre elhozza országát. Isten gyermekei számára ez örömhír, mert megmenekülnek. Ez a világot elárasztó tűz elővételezésével lehetséges. „Mert a mi Istenünk emésztő tűz.” (Zsid 12,29) Elemészt mindent, ami nem tőle van. De mi keresztségünkben nemcsak a víz ítéletén jutottunk túl, hanem arra is ígéretet kaptunk, hogy a Szentlélek tüze életünk során ki fogja égetni belőlünk mindazt, ami nem Istentől van, hogy a végítélet tűzözöne már semmi „éghetőt” ne találjon bennünk.
Manapság sokan sokféleképpen írják le a Szentlélek munkáját. Sok mindent tekintenek jelenléte bizonyítékának. Egy bizonyítékról rendre megfeledkeznek, pedig ez hitelesíti a többit: akit valóban Isten Szentlelke tölt be, azt tűzként kezdik égetni a bűnei. „Mert a mi Istenünk emésztő tűz” – és ez a harmadik isteni személyre, a Szentlélekre is igaz. De tüzével nem minket akar felemészteni, hanem csak azt, ami nem tőle van, ami az ő jelenlétével összeegyeztethetetlen az életünkben. Miközben a tisztítótűz középkori tanítása ellen – joggal – hadakozunk, ne feledkezzünk meg a valódi tisztító Tűzről, Isten Lelkéről! Mert életünkben ez a tűz menthet meg attól, hogy a végső ítélet tüze ne emésszen el.
„Fényözön árad az igazra, és öröm a tiszta szívűekre” – mondja a zsoltáros. Azokról jövendöl így, akiket a Szentlélek tüze folyamatosan tisztogat bűneiktől. Mert az ítélet tűzözöne után örök fényözön következik. Azoknak lesz benne részük, akikből a Lélek megszentelő tüze kiégette azt, ami Isten jelenlétével összeegyeztethetetlen. Ők éltető fényként tapasztalhatják meg Istent. Ez a fény lesz az otthonuk, miként a három kiválasztott tanítvány Mózest és Illést láthatta kilépni abból a fényből, amely a megdicsőülés hegyén néhány pillanatra Mesterük igaz valójaként nyilvánult meg.
Ebbe a fénybe érkezve láthatjuk végre, hogy Isten életünket éppúgy, mint a világtörténelmet az igazság és a jog mértékével kormányozta, mert valóban „igazság és jog trónjának támasza”. De most a világ tekintete elől ez el van rejtve. Miként Luther mondja: hogy a bűnösök ne láthassák meg Isten dicsőségét.
Imádkozzunk! Urunk, köszönjük vigasztalásodat: te nem feledkezel el rólunk, gyermekeidről, hanem velünk vagy mindennap, igéddel és Lelkeddel megítéled bűneinket, hogy a végső napon minket ne kelljen elítélned. Köszönjük a reménységet is: nem örök sötétség, hanem fény és világosság a mi örökségünk, melyben szüntelenül láthatjuk és magasztalhatjuk igazságodat. Őrizz meg mindvégig a hitben, Jézus Krisztusért. Ámen.
Véghelyi Antal