Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 02 - Mi­ért ke­rült be An­gel­ina Jo­lie a Bib­li­á­ba?

Keresztutak

Mi­ért ke­rült be An­gel­ina Jo­lie a Bib­li­á­ba?

Svéd szak­em­be­rek ké­szí­tet­ték el a Bib­lia vi­zu­á­li­san ult­ra­mo­dern vál­to­za­tát, a „szí­nes Bib­li­át”. El­kép­zelé­sük az volt, hogy ki kell emel­ni az Ótes­ta­men­tu­mot ha­gyo­má­nyos for­má­já­ból és át kell vál­toz­tat­ni att­rak­tív fo­lyó­irat­tá, csa­lo­ga­tó fo­tók­kal, ame­lyek kö­zött he­lyet kap An­gel­ina Jo­lie-tól Mar­tin Lu­ther Kin­gig szá­mos közismert sze­mé­lyi­ség.

Az új Bib­lia Svéd­or­szág­ban nagy si­ker lett. A hat­van­ezer pél­dány­ból, ame­lyet az észa­ki or­szág­ban éven­te el­ad­nak, har­minc­ezer „szí­nes Bib­lia” volt. A Vo­gue-gal vagy a Va­nity Fa­ir­rel szem­re össze­té­veszt­he­tő ki­ad­vány­ban a hí­res emberek fo­tói mel­lett az év­ez­re­des bib­li­ai szö­ve­gek ol­vas­ha­tók. Ez a Szent­írás idén már­ci­u­sban meg­je­le­nik az Egye­sült Ál­la­mok­ban is – ír­ta az El País cí­mű spa­nyol na­pi­lap.

„Van a la­kos­ság­nak egy je­len­tős szá­za­lé­ka, amely in­tel­li­gens­nek, mű­velt­nek te­kint­he­tő, de nem kü­lö­nö­seb­ben val­lá­sos, és nem ol­vas­sa rend­sze­re­sen a Bib­li­át. Ez a cso­port va­ló­szí­nű­leg sok­kal ér­zé­ke­nyeb­ben re­a­gál­na mind­ar­ra, ami kö­rü­löt­te tör­té­nik, ha több­ször a ke­zé­be ven­né” – nyi­lat­koz­ta Lar­ry Nor­ton, a „szí­nes Bib­li­át” ki­adó Il­lu­mi­na­ted World ve­ze­tő­je, aki hang­sú­lyoz­ta: ki­adó­ja füg­get­len min­den val­lá­si csoportosulástól.

A Book In­dustry Study Gro­up ada­tai sze­rint a Bib­li­ák és más val­lá­si köny­vek el­adá­sá­ból 2007-ben csak­nem hat­száz­mil­lió eu­ró (száz­hat­van­nyolc­mil­li­árd fo­rint) folyt be. Ha eh­hez még hoz­zá­tesszük, hogy a szak­em­be­rek meg­fi­gye­lé­sei alap­ján há­bo­rús vagy krí­zis­hely­ze­tek­ben emel­ke­dik a val­lá­sos köny­vek irán­ti ke­res­let, ak­kor a „szí­nes Bib­lia” si­ke­re az Egye­sült Ál­la­mok­ban is ga­ran­tált. „Egy olyan vi­lág­ban, amely a vi­zu­a­li­tás nyel­vén be­szél, és ab­ban a kor­ban, ami­kor a rek­lám­mal szem­ben nagy a bi­zal­mat­lan­ság, mi­vel le­het az em­be­rek fi­gyel­mét fel­kel­te­ni? Egy­ál­ta­lán nem lep meg, hogy a bib­li­ai szö­ve­ge­ket ve­gyí­tet­ték An­gelina Jo­lie-val” – je­len­tet­te ki Pa­ul Gut­jahr, az in­dia­nai egye­tem val­lás­ku­ta­tó­ja.

MTI