ÉnekKincsTár
Ki dolgát mind az Úrra hagyja
„Jertek, lássátok Isten tetteit, csodadolgokat cselekszik az emberek között!” – szól ezen a héten a 66. zsoltár szavaival az introitus zsoltár. Az ünnep igéi után graduálénekünkön végighaladva érthetjük meg igazán e szavak mondanivalóját.
Az epifánia (vízkereszt) ünnepe utáni második vasárnapon a kánai menyegzőben tett csodáról szól az evangélium (Jn 2,1–11). Jézus hatalmának megjelenését tárja elénk, mely az ő isteni természetének bizonyítéka, s az ő követésére biztat bennünket, hogy kegyelme a hitben újjászüljön és jó cselekedetek végzésére sarkalljon.
Az epistola (Róm 12,6–16) először kapott ajándékaink, tehetségünk méltó kamatoztatására, felhasználására int, majd a közösségvállalásról és a képmutatás nélküli szeretetről szól.
A vasárnap éneke a Ki dolgát mind az Úrra hagyja (EÉ 331), melynek szövege és dallama is Georg Neumark német költő nevéhez fűződik (akinek ugyan egyházi énekei mellett világi szövegei is születtek, ám utóbbiak nem említhetők egy lapon az előbbiekkel). Az ének keletkezésétől fogva töretlen népszerűségnek örvend, s nem csupán az evangélikus egyházban, hanem református (Ki Istenének átad mindent, RÉ 274) s bizonyos időszakokban katolikus testvéreinknél is. Ismertsége és közkedveltsége nyomon követhető abban is, hogy korábban nemcsak dallamára születtek más versek, hanem szövegét is feldolgozták más dallamokkal.
Szövegváltozatainak számtalan példáját a Dunántúli és Szarvasi énekeskönyvben is megtalálhatjuk. Mostani énekeskönyvünkben az eredeti szöveg mellett még hét vers kapott helyet, melyek között a németeken kívül egy szlovák és egy lapp költő munkája is szerepel.
Neumark műve annyira alapvető ének volt már a 17–18. században, hogy a számtalan négyszólamú korálfeldolgozáson kívül kantáták alapjául is szolgált, így Georg Philipp Telemann és Johann Sebastian Bach, illetve később, a 19. században Felix Mendelssohn-Bartholdy Wer nur den lieben Gott lässt walten kezdetű munkájának.
Az ének eredeti címében 1Pt 5,7-et idézi: „Minden gondotokat őreá vessétek, mert neki gondja van rátok”, s az 55. zsoltár 23. versére is ráismerhetünk benne: „Vesd az Úrra terhedet, és ő gondot visel rád!” Keresztény higgadtságra szólít fel, bármekkora fájdalom érje is az embert, s a jóságos és mindenható Atyaistenre emeli fel tekintetünket, akiben mindenkor vigasztalást lelhetünk.
Ez az útmutatás nem véletlen, hiszen Neumarknak saját élményei hatására született meg e műve. Akkor, amikor a harmincéves háború időszakában a mindenétől megfosztott költő – aki hosszú időn át nélkülözött, de mindennek ellenére esténként imádsággal az Úr felé fordult, tőle kért segítséget – imádsága meghallgatásra talált.
A német eredetiben hét versszak található, melyből mai énekeskönyvünk csupán ötöt tartott meg. Az első strófa a fenti idézeteken kívül a Hegyi beszéd szófordulatával élve tárja fel az egész ének mondanivalóját: „Aki az Úrban bízva jár, / Homokra az nem épít már.” A következő versszak arra tanít bennünket, hogy semmi haszna sóhajtozni, panaszkodni, csak többet s jobban fogunk tőle szenvedni. Ehhez kapcsolódik a következő strófa, melyben az addigi „mit ne tegyünk” helyett immár a helyes utat jelöli ki számunkra: várjunk csöndben, békén, s bízzuk rá az Istenre, mit tesz, hiszen: „Mi áldás nékünk, tudja jól.”
A német s a korábbi magyar változatokban a negyedik és ötödik versszak nem a mai befejező két strófa volt, hanem az a köztes kettő, mely ma már nem szerepel énekeskönyvünkben: a hit kísértéséről és arról szólnak, hogy itt e földi létben „minden változandó, / Mind jó, mind balsors forgandó”. Végül a záró két versszakban az utolsó óráról esik szó, amikor majd öröm vált bánatot, s véget ér a próba.
De addig is így cselekedj: „Járj Isten útján hű munkában, / Mondj imádságot, éneket! / Egyedül benne bízzál bátran, / Megújul akkor életed. / Ki benne bízik boldogan, / Arra az Úrnak gondja van.”
Abaffy Nóra