Kultúrkörök
A mese: az emberi szó mágiája
A mese találkozás a megízlelhetetlen, kézbe nem fogható gyönyörűséggel. Ha jól választjuk meg a mesét, akkor olyan ősi kincset adunk a gyermekünknek, amelyben benne van az emberi szó ki nem mondható, ám mégis beleértett mágiája.
Mit is mond a lexikon a népmesékről? „A népmese évszázadok során létrejött és alakult történet, aminek mondanivalója valami általános, örök érvényű igazság. A népmese úgy élt tovább, hogy generációról generációra, anyáról lányára, apáról fiúra szállt, míg végül valaki lejegyezte, majd nyomtatásban is megjelentette.”
Tudnunk kell, hogy az olvasást, vagyis a népmesék felidézését semmi más nem pótolja. Nem pótolja a tévé, és pláne nem pótolja a videón levetített film. Még az amúgy jó film sem. Miért is? Egyszerű a válasz: ha a szülő olvas a gyermeknek, akkor az a gyermek fantáziáját, szókincsét, kreativitását is fejlesztő közös élmény. Más szóval: méltó „levezetés” a nap végén, méltó esti „végzés”.
A mese hőse nem lehet más, csak a „legkisebb” gyermek, hiszen aki a mesét hallgatja, az szintén a legkisebb a családban. Kiszolgáltatott a hatalmat gyakorló felnőtteknek, gyakran önkéntelenül, néha szándékosan is lebecsült és megalázott, olyan, mint Hamupipőke. A gyermek – azonosulva ezekkel a mesefigurákkal – a saját helyzetét, a saját sorsát éli át, és a mesehős diadalával megtapasztalja azt a felszabadító, nagyszerű élményt is, amelyet Arisztotelész óta katarzisnak nevezünk.
A gyerek mesehallgatás közben képeket lát; ezek az ő fantáziájából, az ő tudattalanjából származnak, így segíthetik hozzá a lelkében élő káosz rendezéséhez. Így találhatja meg a kapcsolatot a mese általános igazságai és az ő konkrét érzései között. A filmek kész, felkínált képei ezt a folyamatot megzavarják. A filmrendező nem tudhatja, hogy az adott gyerek számára milyen például a sárkány, ő csak a saját sárkányát keltheti életre. A gyönyörű királylány mindenkinek másképpen szép, és igazán mély közünk csak a saját képeinkhez lehet.
Van aztán egy másik nagy különbség is. Ez pedig a mesékben szükségszerűen felbukkanó erőszak terén érhető tetten. Csakhogy amíg a televízióban fröcskölő művér a maga realitásában jelenik meg, addig a tündérmesékbe rejtett erőszakot a szülő meséli el gyermekének, mégpedig az ágy szélén üldögélve. Ilyenkor a gyermekben a nap folyamán óhatatlanul felgyülemlő félelmek és indulatok a mesebeli hős kalandjaihoz kapcsolódnak, és ezzel – a szülő biztonságot, nyugalmat, szeretetet árasztó közelében – ezek az indulatok fel is oldódnak, mégpedig a szerencsés befejezés katarzisa során. Az előbbi tehát rombolja a gyermek lelkét, az utóbbi pedig építi.
A mese nemcsak a múltra emlékezik, hanem segít eligazodni a jelenben is. Mégpedig úgy, hogy a lehető legegyszerűbben tárja elénk az emberi kapcsolatokat, a jót és a rosszat, más szóval azt, hogy a bűnt a büntetés, a helyes cselekedetet pedig a dicséret és a jutalom követi. A gyermeknek tehát abban segít a mese, a népmese, hogy magában tisztázni tudja ezeket a társas együttélés során olyan fontos fogalmakat. Mindez különösen egy olyan korban lényeges, amikor az értékek relativizálódnak.
Véleményem szerint mi egy értékeiben megroggyant világban élünk. Elvesztek vagy legalábbis meggyengültek azok a szilárd fogódzók, amelyek korábban, századokon keresztül egyértelművé tették, hogy mi a helyes és a helytelen – minthogy szilárdan, jól láthatóan meghúzták e két kategória határvonalát. Ebben az – erkölcsi értelemben véve „koszos” – világban változatlanul szilárd tájékozódási pontot jelent a jó mese.
Ne feledjük hát el a mesét és a mese varázsát! Még akkor sem, ha a személyi igazolványunk szerint már „kinőttünk” belőle. Az a szülő, aki nem mesél gyermekének – talán azért, mert gyermekkorában neki sem meséltek –, nem tud(hat)ja, hogy mennyi szellemi jótól fosztatott meg, s milyen kincstől fosztja meg maga is gyermekét. S itt most már nem a mese didaktikus, az életben eligazító lehetőségeire gondolok, bár ez kétségkívül rendkívül fontos, hiszen a mesében a jó mindig elnyeri jutalmát; s a jóban, az igazságosságban hinni, ez egy kisgyermek számára – maga a biztonság. A mesehallgató gyermek számára ugyanis a mese nem ott ér véget, ahol a mesemondó, meseolvasó felnőtt befejezi a történetet. Ő képzeletben újra meg újra átéli a mesét, gondolatban szövögeti a hallottakat, „alkalmazza”, a világra vetíti. A mese segít neki megértenie önmagát, és eligazítja egy olyan felfedezendő világban, ahol nap mint nap ismeretlen dolgok zúdulnak rá.
Merthogy: milyen is a jó mese? A kérdés nem új keletű. Az amerikai meséken már Arany János is felháborodott, aki pedig a 19. században élt. Ezt írta: „Míg napjainkban akármely silányság utat lelhet a sajtóba, vagy legalább írott betű segélyével fönnmaradhat, mint örökös hiba (…) Bízom a gyerekek ösztönös ítélőképességében, abban, hogy visszautasítják, ami nem életre való. Különösen akkor, ha van alternatívájuk, ha az amerikai silányságok mellé asztalukra tesszük a magyar népmeséket.”
Nagyjából az óvodáskorra – két-három éves kortól a hat-hét éves korig – tehető életünknek az az időszaka, amikor még együtt élünk a csodával. A varázslatban, a csodában ekkortájt még nincsen semmi meglepő, a lehetetlen is lehetséges. A pszichológiában „mágikus világképnek” nevezik az ilyen korú gyermek vágyakban áramló gondolkodását és azt a rendíthetetlen hitét, hogy ezek a vágyak – egyszerűen azért, mert szeretné, hogy így legyen – azonnal, mintegy varázsütésre meg is valósulnak.
Amúgy a legjobb meséket nem a szülők vagy a meseírók találják ki, hanem maguk a gyerekek! A harmincas években a Szovjetunióban betiltották a tündérmeséket, mert úgy vélték, ilyesmivel csak a kapitalizmusban butítják a kicsiket, arról aztán már nem is beszélve, hogy egyébként sem felelnek meg a szocialista realizmus esztétikai követelményeinek. Azonban mindazok, akik komolyan odafigyeltek a gyerekekre, gyorsan észrevették, hogy az óvodásokat és a kisiskolásokat nem lehet megfosztani a tündérmeséktől; ha mi, felnőttek nem mesélünk nekik ilyet, akkor ők maguk találják ki – a klasszikus motívumokhoz nagyon hasonló elemekből – önmaguknak!
Ne riasszon el senkit a meséléstől, hogy nem tartja magát jó mesemondónak. A közös élmény öröme a lényeg. Nyugodt szívvel vegyük ölünkbe a gyermeket, vagy kuporodjunk melléje. Csak ne hagyjuk magára a videóval, tévével! Amíg mesélünk, tegyük félre gondjainkat, figyeljünk rá teljesen – kevés együttlétünk legyen tartalmas. S egyszer majd, ha felnő, kérdezzünk rá ezekre a mesemondásokra: minden bizonnyal az lesz a válasz, hogy legszebb gyermekkori élményei között őrzi őket.
Jezsó Ákos