ÉnekKincsTár
Légy velünk kegyelmeddel, jóságos Jézusunk!
A legrégebbi ünnep, mely Krisztus születéséről emlékezik meg, a karácsonynál is ősibb epifánia. Eredete Egyiptomba nyúlik vissza, ahol már a 4. századra kiforrott a Jézus eljöveteléről való megemlékezés tradíciója, míg a karácsonyt csak a 7. század óta ünnepli a kereszténység.
Vízkeresztkor azonban nem annyira a testi születés (inkarnáció), mint inkább Isten dicsőségének megjelenése és csodák általi kinyilatkoztatása (epifánia) állt a középpontban, s ez a gondolatkör az ünnep után következő vasárnapok evangéliumi olvasmányaiban is nyomon követhető. A harmadik vasárnap evangéliumában (Mt 8,1–13) két csodatétellel, egy leprásnak és a kapernaumi százados szolgájának a meggyógyításával áll előttünk az isteni dicsőség „epifániája”.
Az istentisztelet graduáléneke a Légy velünk kegyelmeddel (EÉ 277). Szövege eredetileg egy imádság volt, mely a következő kéréseket fogalmazta meg: légy velünk kegyelmeddel, szent igéddel, fényeddel, áldásoddal, oltalmaddal, hűségeddel. A hat strófa frappánsan foglalja össze mindazokat a gondolatokat, amelyekkel az egyház a karácsonykor közénk érkező Megváltó további jelenlétéért imádkozik.
Az énekszöveget Josua Stegmann (1588–1632) stadthageni teológiaprofesszor, szuperintendens írta. Életét a harmincéves háború csapásain és felesége korai elvesztésén kívül a katolikusokkal folytatott harc is megkeserítette. 1629-ben ugyanis egy olyan császári rendelet lépett érvénybe, amely alapján a katolikus egyház visszakövetelhette a korábban evangélikus tulajdonba került javait, épületeit. Így az ekkor már betegeskedő Stegmann munkahelye, a rintelni gimnázium is veszélybe került. Életének utolsó három éve az evangélikus ügyért folytatott elkeseredett küzdelemben telt, tanár- és lelkésztársaival együtt sok megaláztatást, megszégyenítést kellett elszenvednie, melyben végül testileg-lelkileg összeroppant.
A lutheránus hite mellett mindvégig kitartó Stegmann a háború szenvedőinek kívánt vigaszt nyújtani 1627-ben kiadott imádságoskönyvével. Ebben jelent meg a Légy velünk kegyelmeddel kezdetű költemény is, mely aztán Az élet nékem Krisztus (EÉ 504) című korál dallamához kapcsolódva közkedvelt gyülekezeti énekké vált.
Az élet nékem Krisztus dallamának szerzője, Melchior Vulpius ( 1570–1615) az istentiszteleti zene szempontjából kiemelkedő fontosságú lutheránus zeneszerző volt. A weimari kántor, zenetanár máig tartó népszerűségének oka, hogy könnyen megtanulható, hálás darabokat komponált, melyekkel az egyszerűbb gyülekezeti kórusok is megbirkóznak, összesen mintegy kétszáz motettát és négyszáz korálharmonizációt. Kétkötetes evangéliummotetta-sorozatában az egyházi év vasárnapjainak evangéliumi igéit dolgozta fel, kórusköteteiben pedig négyszólamú korálletéteket tett közzé, melyek részben saját szerzésű dallamokra készültek.
Vulpius műveiben a szöveg és zene kapcsolata lépten-nyomon fellelhető. Legszembetűnőbb ez reggeli és esti énekében, ahol a dallamok kezdőmotívumai mintegy a nap járását rajzolják meg: felugró kvint a napkeltét (Jön bíborfényű pirkadat – GyLK 793), lehanyatló pedig a napnyugtát (Már kihunyt a szép nap fénye – GyLK 794). A zeneszerző Az élet nékem Krisztus komponálásakor is megpróbálta hűen lefesteni a szöveg tartalmát. A harmadik korálsorban, ahol az Istenhez való bizalmunkról van szó, a dallam lépésenként halad felfelé, míg eléri az oktávot, majd ezután – szintén lépésekben – visszaérkezik az alaphangra, mely a megnyugvást, az Istenhez való hazatérést szimbolizálja.
A vízkereszt utáni vasárnapokkal az egyházi év egyik legörömtelibb időszaka, a karácsonyi ünnepkör zárul le. Ugyan a mai nap főéneke, melyet általában évbúcsúztatásra vagy istentiszteleti záróénekként szoktunk énekelni, nem kötődik szorosan a karácsonyi ünnepkörhöz, bizakodó hangvételével és imaszerű felépítésével nagyon szép könyörgése és örömteli közös imádsága lehet a gyülekezeteknek.
Fekete Anikó