Élő víz
Színes körmök
Kisebb vita alakult ki a szülői értekezleten. A tanárnő ugyanis szelíden és igazán finoman megkérte a szülőket, ne engedjék meg a hat-nyolc (!) éves kislányoknak, hogy kilakkozott körömmel jöjjenek iskolába.
A szülők többsége egyetértett a pedagógussal, de volt, aki morgolódott. Személyes szabadságra, személyiségi jogokra hivatkoztak, sőt akadt, aki egyenesen az emberi szabadságjogok említésére ragadtatta magát. Az egyik anyuka pedig képtelen volt megérteni, elfogadni, hogy a lakkozott köröm kommunikációs tartalma túlmutat a mellső végtagok szarusodott végeinek acetonos festékkel történő díszítő festésén.
Hiszen ez is – csakúgy, mint minden más tudatos cselekedetünk – üzenetet hordoz. Színével, formájával, méretével tulajdonosa egyéniségéről hivatott tájékoztatni, de egyediségével egyszersmind meg is különbözteti viselőjét mindenki mástól. Ugyanakkor díszítő funkciója is van, amennyiben kiemeli a gondozott női kéz szépségét, felkelti a figyelmet, és ráirányítja a tekintetet az amúgy is szebbik nemre.
Mindez elfogadható nagyobb lányoknál, felnőtteknél, és természetes a párkeresés korában, helyzetében lévő ifjú hölgyeknél. De nem való még az éppen cseperedésnek indult palántáknak. Hiszen ami helyénvaló a párválasztás idején, nem fogadható el, sőt adott esetben kifejezetten káros lehet az ifjabbaknak. Kommunikálniuk még korai lenne vele, feldíszítve iskolába járni pedig szükségtelen. Mert nekik ebben a korban nem a külcsínre kellene összpontosítaniuk, amely a szemnek szól, s a felszínről tanúskodik. Sokkal fontosabb, hogy az írás-olvasás elsajátításának idején megtanulják megkülönböztetni az igazi és a hamis értékeket, felismerni a külső csillogás és a belső értékek közötti, sokszor áthidalhatatlan szakadékot. Így hát aligha annak kell a legfontosabbnak lennie, hogy külsejükkel kitűnjenek osztálytársaik közül, versenybe, rivalizálásba is kényszerítve ezzel egymást.
Egyszer neked, máskor nekem, vagyis egyszer te, máskor én – aktualizálhatnánk a népi bölcseletet. Hiszen hányszor vagyunk mi is úgy, hogy nem értjük meg világosan valaminek a lényegét, ahogy említett szülőtársunk is járt az értekezleten. Nem akarjuk, esetleg nem tudjuk meglátni, elfogadni az Úr akaratát. Nem nézünk a dolgok mélyére, hanem megelégszünk a felszínnel, a csillogó külsővel. Úgy csinálunk, mintha segítenénk, pedig csak le akarunk tudni valamit; úgy teszünk, mintha jót tennénk, pedig csak szabadulni akarunk a feladattól; elhisszük, elhitetjük, hogy hívők vagyunk, pedig csak a vasárnapi keresztények életét éljük. S úgy teszünk, mintha meghallanánk az igazságot, miközben becsapjuk magunkat
Pedig nem lehetetlen alapvetően nem csak a külsőségekre figyelve, tartalmasabban élni. Jó kezdet, ha megértjük, elfogadjuk az állítást: nem az élet hossza, hanem a mélysége, a tartalma a lényeges. A következő lépés pedig az lehet, ha elkezdünk egy kicsit jobban figyelni egymásra, a körülöttünk levőkre. Ha észrevesszük a jót és a rosszat, és merjük szóvá is tenni. S ha rászánjuk magunkat a segítségre akkor is, ha előre látható, hogy nem fog belőle előnyünk származni. A legfontosabb azonban mégiscsak az lenne, hogy ne csak magunk köré, de fölfelé is figyeljünk, keressük, olvassuk, hallgassuk, értsük meg és fogadjuk be Teremtőnk szavát.
Nehéz helyzeteken, országunk mostani nehéz időszakán csak úgy lehetünk úrrá, ha szorosabbra zárják soraikat, jobban összetartanak azok, akiket egy időben egy helyre rendelt az Úr. Védjük meg tehát együtt a korszellem diktálta múló divat ártó hatásaitól a ránk bízott csemetéket, és vigyázzunk rájuk, hogy tiszták maradhassanak testi, lelki és szellemi értelemben egyaránt! Közben pedig törekedjünk rá, hogy megértsük, helyesen értsük azt, ami nekünk, rólunk szól.
Gyarmati Gábor