Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 12 - Tör­vény és evan­gé­li­um

Élő víz

Tör­vény és evan­gé­li­um

Kér­dés: van-e olyan tör­vény az evan­gé­li­kus egy­ház­ban, hogy va­sár­na­pon­ként kö­te­le­ző temp­lom­ba jár­ni? Vá­lasz: van!

Nem szün­tet­tük meg a Tíz­pa­ran­cso­la­tot, ér­vé­nyes­sé­gét sen­ki nem von­hat­ja két­ség­be. Lu­ther a Kis ká­tét a Tíz­pa­ran­cso­lat ma­gya­rá­za­tá­val kez­di, je­lez­ve a bib­li­ai tör­vény fon­tos­sá­gát. A ne­gye­dik pa­ran­cso­lat pe­dig így hang­zik: „Szen­teld meg az ün­nep­na­pot!” Is­ten ren­del­te ezt a pa­ran­cso­la­tot, és nem sza­bad el­fe­lej­te­ni, hogy az Úr Jé­zus Krisz­tus ki­je­len­tet­te a He­gyi be­széd­ben, hogy nem el­tö­röl­ni, ha­nem be­töl­te­ni jött a tör­vényt (Mt 5,17). Ez pe­dig azt is je­len­ti, hogy ér­tel­me­sen kell be­töl­te­ni a tör­vényt, ezt a pa­ran­cso­la­tot is.

Vagy­is ha va­la­ki­nek egy-egy adott va­sár­na­pon vagy ün­nep­na­pon konk­rét aka­dály – mun­ka­he­lyi el­fog­lalt­ság, be­teg­ség, uta­zás, egyéb va­ló­sá­gos és nem ki­ta­lált te­en­dő – áll az út­já­ban, ter­mé­sze­te­sen nem te­kint­het­jük tör­vény­sze­gő­nek, Is­ten­nel szem­ben hűt­len­ke­dő­nek, de aki­nek csak „olyan ked­ve van”, vagy ép­pen „olyan ked­ve nincs”, az­az lus­ta­ság­ból, ér­dek­te­len­ség­ből, kö­zöm­bös­ség­ből nem szen­te­li meg a va­sár­na­pot, azt el kell ma­rasz­tal­ni Is­ten igé­jé­nek a fé­nyé­ben. „Mert áll­ha­ta­tos­ság­ra van szük­sé­ge­tek, hogy az Is­ten aka­ra­tát cse­le­ked­jé­tek, és így be­tel­je­sül­jön raj­ta­tok az ígé­ret.” (Zsid 10,36)

Kér­dés: csak az te­kint­he­tő hí­vő ke­resz­tény­nek, aki min­den al­ka­lom­mal meg­szen­te­li az ün­nep­na­pot? Vá­lasz: igen!

Ter­mé­sze­te­sen nem­csak a temp­lom­ba jö­ve­tel biz­to­sít­hat­ja a meg­szen­te­lést, ha­nem a tel­jes lel­ki oda­szá­nás is. Hang­sú­lyoz­zuk: ne ke­res­sen sen­ki ki­fo­gást a lel­ki lus­ta­ság­ra vagy há­nya­ve­ti­ség­re! A va­sár­nap vagy ün­nep­nap meg­szen­te­lé­se egy­sze­rű­en azt je­len­ti, hogy azon a na­pon ki­emel­ten is Is­ten dol­ga­i­nak szen­te­lem időm je­len­tős ré­szét. Ezt ki­vé­te­le­sen biz­to­sít­hat­ja egy-egy te­le­ví­zi­ós vagy rá­di­ós is­ten­tisz­te­let is, de nem te­kint­he­tő nor­má­lis kép­let­nek, mert a hit­élet fel­té­te­le­i­hez hoz­zá­tar­to­zik az imád­ko­zó élet, a Szent­írás for­ga­tá­sa és a gyü­le­ke­ze­ti (lel­ki) kö­zös­ség­ben va­ló rész­vé­tel.

Kér­dés: ol­vas­ha­tunk a Szent­írás­ban ar­ról, hogy min­den bűnt meg­bo­csát Is­ten, de a Szent­lé­lek el­le­ni bűnt nem? Mit ért­sünk ezen? A vá­lasz nem könnyű, mert a Lé­lek ve­ze­té­sé­re van szük­sé­günk hoz­zá, de egy alap­ve­tő igaz­sá­got szív­lel­jünk meg. Néz­zük meg a szenti­gét: „Még ha va­la­ki az Em­ber­fia el­len szól, an­nak is meg­bo­csát­ta­tik, de aki a Szent­lé­lek el­len szól, an­nak nem bo­csát­ta­tik meg sem eb­ben a vi­lág­ban, sem az el­jö­ven­dő­ben.” (Mt 12,32)

Azt nem tud­juk pon­to­san, hogy mi le­het egé­szen konk­ré­tan a Szent­lé­lek el­le­ni meg­bo­csát­ha­tat­lan bűn, de ak­kor for­dít­suk meg a vá­laszt, és ne koc­káz­tas­sunk. Vagy­is alig­ha ka­punk lel­ki ké­nyel­mes­sé­get biz­to­sí­tó, le­szű­kí­tő vá­laszt a kér­dé­sünk­re, ha­nem tö­re­ked­jünk élő hit­élet­re, gya­kor­lat­ra – ige­hall­ga­tás­ra, szent­ség­ün­nep­lés­re –, és ak­kor ki­zár­juk an­nak koc­ká­za­tát, hogy vét­kez­ünk a Szent­lé­lek el­len. Mert a Szent­lé­lek Is­ten in­dít ben­nün­ket hit­re, és ha el­fo­gad­juk ösz­tö­ké­lé­sét, hí­vá­sát, in­dí­tá­sát, és jár­juk a hit­élet Krisz­tus ál­tal ta­ní­tott kes­keny út­ját, ak­kor alig­ha vét­he­tünk a Szent­lé­lek el­len.

Néz­zünk egy pél­dát: Pál apos­tol még mint Saul na­gyon ke­mé­nyen ül­döz­te az Úr Jé­zus ta­nít­vá­nya­it, és ter­mé­sze­te­sen har­ci­a­san szólt az Em­ber­fia el­len. De ami­kor a nagy lé­lek­tör­té­nés be­kö­vet­ke­zett a da­masz­ku­szi ka­pu előtt, és az Úr Jé­zus a Szent­lé­lek ál­tal konk­ré­tan meg­szó­lí­tot­ta az apos­tolt, nem mon­dott el­lent, ha­nem el­fo­gad­ta át­me­ne­ti vak­sá­gát, hogy az­után tel­je­sen meg­nyíl­jon em­be­ri lel­ke az Is­ten Lel­ke előtt.

Kér­dés: ho­gyan fo­gal­maz­zuk meg te­hát a tör­vény és az evan­gé­li­um vi­szo­nyát evan­gé­li­kus mó­don? Vá­lasz: az Úr Jé­zus ál­tal is meg­erő­sí­tett tör­vény se­gít, med­ret ad az evan­gé­li­um meg­élé­sé­re, át­élés­ére, meg­ta­pasz­ta­lá­sá­ra.

A tör­vény egy­részt Krisz­tus­hoz ve­zér­lő mes­te­rünk, más­részt lel­ki ön­is­me­re­ti esz­kö­zünk és új éle­tünk köz­le­ke­dé­si sza­bá­lya. En­nek a sze­re­pe a min­den­na­pi élet­re vo­nat­ko­zik, az evan­gé­li­um tar­tal­ma – a bűn­bo­csá­nat ke­gyel­me – pe­dig az örök élet­re, üd­vös­sé­günk­re irá­nyul. A tör­vény se­gí­ti a hit­éle­tün­ket, az evan­gé­li­um biz­to­sít­ja az örök éle­tün­ket Jn 3,16 sze­rint.

A ket­tőt nem sza­bad egy­más­sal szem­be­ál­lí­ta­ni, ezért nem jó az „és” kap­cso­lás (tör­vény és evan­gé­li­um), ha­nem úgy kell fo­gal­maz­nunk, hogy a tör­vény is­me­re­te nél­kül szá­munk­ra nincs evan­gé­li­um, ezért a tör­vény is je­len­tős sze­re­pet kap a hit­élet ala­kí­tá­sá­ban – de egye­dül az evan­gé­li­um biz­to­sít­ja a hit­élet bol­dog fel­sza­ba­dult­sá­gát és az örök üd­vös­sé­get. Mind­ezt hit ál­tal. A tör­vény a hit­élet se­gí­tő­je, az evan­gé­li­um a ke­gye­lem­ből fa­ka­dó bűn­bo­csá­nat jó hí­re, ezért az üd­vös­ség hor­do­zó­ja és egye­dü­li for­rá­sa min­den, Krisz­tus­ban hí­vő em­ber szá­má­ra.

Az írá­som ele­jén fel­tett kér­dés­re a vá­lasz: az ün­nep meg­szen­te­lé­se, a va­sár­na­pi is­ten­tisz­te­let még­sem pusz­tán tör­vény, ha­nem drá­ga al­ka­lom és le­he­tő­ség az evan­gé­li­um, az öröm­hír meg­hal­lá­sá­ra. Nem a tör­vény kül­ső kény­sze­re a dön­tő, ha­nem a be­lül­ről fa­ka­dó éhe­zé­se az élet ke­nye­ré­nek és az élet ita­lá­nak (Jn 6,35).

Ribár János