Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 36 - Új szem­lé­let, ha­gyo­má­nyos ér­té­kek

Keresztény szemmel

Új szem­lé­let, ha­gyo­má­nyos ér­té­kek

„Gyer­me­kek és cse­cse­mők szá­ja ál­tal sze­rez­tél di­csé­re­tet” (Mt 21,16) – er­re az új­szö­vet­sé­gi igé­re a ne­ve­lé­si- és ok­ta­tá­si­in­téz­mény-ve­ze­tők au­gusz­tus 25-i tan­év­nyi­tó ér­te­kez­le­tén épí­tet­te áhí­ta­tát dr. Ko­rá­nyi And­rás. Evan­gé­li­kus óvo­dá­ink­ban, is­ko­lá­ink­ban, kol­lé­gi­u­ma­ink­ban hi­va­ta­lo­san ez­zel az ér­te­kez­let­tel vet­te kez­de­tét a 2009/2010-es tan­év.

Az áhí­tat­ban a lel­kész sa­já­tos szem­szög­ből vi­lá­gí­tott rá pe­da­gó­gu­si mun­kánk mély­sé­gé­re, ame­lyet szol­gá­lat­ként írt le: szol­gá­lat­ként a gye­re­kek fe­lé, akik­nek szá­já­ból min­den meg­gon­do­lás nél­kül jön­nek a sza­vak. Érez­het­tük mun­kánk fe­le­lős­sé­gét eb­ben is, hi­szen ki­mon­dott sza­va­i­kért is mi fe­le­lünk…

A köz­tu­dat­ban a tan­év rend­jé­ben meg­ha­tá­ro­zott szep­tem­ber el­se­je mint az el­ső ta­ní­tá­si nap je­len­ti az is­ko­la­év kez­de­tét, az óvo­dák­ban vi­szont már au­gusz­tus má­so­dik he­té­ben meg­kez­dő­dik a mun­ka, a tan­tes­tü­le­tek pe­dig eb­ben az év­ben au­gusz­tus 24-én tar­tot­ták „ala­ku­ló ülé­se­i­ket”.

A ma­gyar köz­ok­ta­tás­ban két­mil­lió gyer­mek, pe­da­gó­gus és egyéb dol­go­zó vesz részt. Kö­zü­lük ti­zen­egyez­ren ta­nul­nak, ta­ní­ta­nak, dol­goz­nak a Ma­gyar­or­szá­gi Evan­gé­li­kus Egy­ház kü­lön­bö­ző ok­ta­tá­si és ne­ve­lé­si in­téz­mé­nye­i­ben.

Ah­hoz, hogy a tan­év meg­kez­dőd­hes­sen, ter­mé­sze­te­sen elő kell ké­szí­te­ni. A nyá­ri fel­újí­tá­si mun­kák után az épü­le­te­ket új­ra ott­ho­nos­sá kell ten­ni, hi­szen a di­á­kok egy tan­év alatt ál­ta­lá­ban több időt töl­te­nek az is­ko­lák­ban, mint ott­hon.

Az in­téz­mé­nyek tan­év­nyi­tó ün­nep­sé­gei au­gusz­tus 30. és szep­tem­ber 1-je kö­zött zaj­lot­tak. Kü­lö­nös je­len­tő­sé­get adott az idei tan­év­kez­det­nek, hogy a na­pok­ban ün­ne­pel­het­tük az egy­há­zi is­ko­lák új­ra­in­dí­tá­sá­nak hu­sza­dik év­for­du­ló­ját. (Mint e lap ol­va­sói előtt bi­zo­nyá­ra is­mert, az el­ső, húsz éve új­ra­in­dí­tott is­ko­lánk a Bu­da­pest-Fa­so­ri Evan­gé­li­kus Gim­ná­zi­um volt.) A tan­év­nyi­tó is­ten­tisz­te­le­te­ken is­ko­la­lel­ké­sze­ink, lel­ké­sze­ink, es­pe­re­se­ink, püs­pö­ke­ink szol­gá­la­ta, il­let­ve a li­tur­gia gon­dos­ko­dott ar­ról, hogy kö­zös szel­le­mi­sé­günk je­gyé­ben kezdődhessen a munka.

A 2009/2010-es tan­év­ben in­téz­mé­nye­in­ket a köz­ok­ta­tás és a tár­sa­da­lom is ko­moly ki­hí­vás elé ál­lít­ja. Az el­telt húsz év az épít­ke­zés ide­je volt, a most kö­vet­ke­ző esz­ten­dők­re mint a mi­nő­sé­gi, el­is­mert evan­gé­li­kus ok­ta­tás meg­erő­sí­té­sé­nek ide­jé­re te­kin­tünk.

A tár­sa­da­lom a mo­dern, di­gi­tá­lis kul­tú­ra igé­nye­i­nek va­ló meg­fe­le­lést, a mai tár­sa­da­lom­ba be­il­lesz­ked­ni tu­dó és ab­ban él­ni ké­pes di­á­kok ne­ve­lé­sét vár­ja az ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek­től. Eh­hez a pe­da­gó­gu­sok fo­lya­ma­tos ön­kép­zé­sé­re, új ta­ná­ri sze­re­pek el­sa­já­tí­tá­sá­ra és azok al­kal­ma­zá­sá­ra van szük­ség.

A 21. szá­za­di kö­rül­mé­nyek kö­zött ta­ná­ra­ink­nak új szem­lé­let­tel és mód­sze­rek­kel kell dol­goz­ni­uk. Ilyen az élet­hosszig tar­tó ta­nu­lás és az ar­ra va­ló mo­ti­vált­ság ki­ala­kí­tá­sa. Ilyen a ver­seny­ké­pes, al­kal­maz­ha­tó tu­dás meg­te­rem­té­se. Ilyen az is­me­ret­köz­lő ta­nár­mo­dell he­lyett az új, cso­port­ban gon­dol­ko­dó, ko­ope­ra­tív pe­da­gó­gus­mo­dell.

Az evan­gé­li­kus ne­ve­lé­si és ok­ta­tá­si in­téz­mé­nyek ve­ze­tői, tan­tes­tü­le­tei mind­emel­lett olyan ér­ték­ren­det kí­ván­nak át­ad­ni a gye­re­kek­nek, amely sze­re­tet­re ta­nít. Ezek­re a mai tár­sa­dal­mi kö­rül­mé­nyek kö­zött kü­lö­nö­sen nagy szük­ség van. A fel­nö­vek­vő nem­ze­dék­ben meg kell ala­poz­ni­uk a csa­lád meg­te­rem­té­sé­nek és meg­őr­zé­sé­nek igé­nyét. Át kell ad­ni­uk az evan­gé­li­um üze­ne­tét.

A 2009/2010-es tan­év­ben ez az ér­ték­te­rem­tő és ér­ték­meg­őr­ző mun­ka im­már har­minc­hét in­téz­mé­nyünk­ben zaj­lik. In­téz­mé­nye­ink di­na­mi­ku­san fej­lőd­nek. Pe­da­gó­gu­sa­ink min­den ere­jük­kel azon dol­goz­nak, hogy meg­fe­lel­je­nek a kor ki­hí­vá­sa­i­nak. Épít­kez­nek, pá­lyáz­nak, to­vább­ta­nul­nak, és min­de­nek­előtt ne­vel­nek, ok­tat­nak.

Eh­hez a mun­ká­hoz kér­jük Is­ten ál­dá­sát! Kí­vá­nunk min­den pe­da­gó­gus­nak, di­ák­nak ered­mé­nyek­ben gaz­dag, si­ke­res tan­évet!

Kalina Katalin