Evangélikus Egyház - Online újságok - Evangélikus Élet - Archívum - 2009 - 39 - El­té­rő ta­len­tu­mok – egy­azon cé­lért

Egyházunk egy-két hete

El­té­rő ta­len­tu­mok – egy­azon cé­lért

A Tár­sa­dal­mi meg­úju­lás ope­ra­tív prog­ram (TÁMOP) 3.1.4 pá­lyá­za­ti pro­jekt­nyi­tó ke­re­té­ben tar­tot­tak tá­jé­koz­ta­tót szep­tem­ber 16-án a Nyír­egy­há­zi Evan­gé­li­kus Kos­suth La­jos Gim­ná­zi­um­ban. A két rész­ből ál­ló elő­adás­so­ro­zat el­ső fel­vo­ná­sá­ban a prog­ram­ban részt ve­vő di­á­kok­hoz és szü­le­ik­hez szólt Val­ló Pé­ter fo­lya­mat-szak­ta­nács­adó, a má­so­dik rész­ben pe­dig a gim­ná­zi­um­ban ta­ní­tó pe­da­gó­gu­sok kap­tak tá­jé­koz­ta­tást.

A szak­ta­nács­adó ki­emel­te, hogy a ko­ráb­bi Hu­mán­erő­for­rás-fej­lesz­té­si ope­ra­tív prog­ram (HE­FOP) ke­re­té­ben el­nyert pá­lyá­zat kap­csán a gim­ná­zi­um­ban már be­ve­ze­tett kom­pe­ten­cia­ala­pú ok­ta­tás jó ki­in­du­lá­si pont a TÁMOP-pro­jekt meg­va­ló­sí­tá­sá­hoz. En­nek el­sőd­le­ges cél­ja a köz­ok­ta­tá­si rend­szer ha­té­kony­sá­gá­nak ja­ví­tá­sa, új­sze­rű meg­ol­dá­sok és együtt­mű­kö­dés ki­ala­kí­tá­sa. Az ok­ta­tá­si prog­ra­mok, az új ta­nu­lás és ok­ta­tás­szer­ve­zé­si el­já­rá­sok be­ve­ze­té­se mel­lett ki­emelt fel­adat a di­gi­tá­lis írás­be­li­ség el­ter­jesz­té­se, az esély­egyen­lő­ség ja­ví­tá­sa.

A gya­kor­ló pe­da­gó­gus­ként dol­go­zó szak­ta­nács­adó hang­sú­lyoz­ta: fon­tos, hogy a di­á­kok jól érez­zék ma­gu­kat az is­ko­lá­ban, és hogy az új mód­sze­rek­ben min­den­ki meg­ta­lál­ja ma­gá­nak azt a kis pluszt, amely ezt le­he­tő­vé te­szi.

A szak­mai prog­ram be­mu­ta­tá­sa után Ha­i­zer Ti­bor­né, a pro­jekt is­ko­lai ve­ze­tő­je el­mond­ta, hogy bi­zo­nyos új elem­ként je­lent­ke­ző fel­ada­tok már az év­kez­det­tel meg­va­ló­sul­tak, így be­in­dult a töm­bö­sí­tett ok­ta­tás és a már ko­ráb­ban hasz­nált kom­pe­ten­cia­ala­pú óra­szer­ve­zés, amely­be kö­zel két­száz ta­nu­ló kap­cso­lód­ha­tott be.

A tan­órák egé­szét vagy ré­szét érin­tő prog­ra­mok mel­lett az idén be­in­dul az úgy­ne­ve­zett „C” prog­ram­cso­ma­gok adap­tá­lá­sa is a moz­gó­kép­kul­tú­ra és a ma­te­ma­ti­ka szak­te­rü­le­te­ken, ame­lyek dél­után, szak­kö­ri ke­ret­ben mű­köd­nek majd. Emel­lett meg­je­le­nik a szo­ci­á­lis élet­vi­tel prog­ram­cso­mag 5. és 9. év­fo­lya­mon.

A pe­da­gó­gu­sok­ra az év so­rán még sok mun­ka vár, hi­szen az új pro­jekt új to­vább­kép­zé­se­ket is kí­ván. Ezek egyik része a prog­ram­ba bevont ti­zen­négy kollégát várja majd, másik ré­sze azon­ban a tel­jes tan­tes­tü­le­tet érin­ti.

A szak­mai na­pot Tóth Ka­ta­lin is­ko­la­lel­késznek, a ke­resz­tény ér­té­kek és a kom­pe­ten­cia­ala­pú ok­ta­tás té­má­ját fej­te­ge­tő gon­do­la­tai zár­ták.

Pál apos­tol ko­rinthu­si­ak­hoz cím­zett el­ső le­ve­lét idéz­te (1Kor 12,4–26), mely sze­rint az em­be­rek a lel­ki aján­dé­kok és a kü­lön­fé­le ta­len­tu­mok te­kin­te­té­ben el­tér­nek egy­más­tól, aho­gyan az em­be­ri tes­tet is kü­lön­bö­ző szer­vek al­kot­ják. Még­is, aho­gyan a kü­lön­bö­ző szer­vek együt­tes, össze­han­golt mun­ká­ja szük­sé­ges ah­hoz, hogy egy test mű­köd­ni tud­jon, úgy a más-más ké­pes­sé­gek­kel meg­aján­dé­ko­zott em­be­rek együt­tes mun­ká­ja kell ah­hoz is, hogy kö­zöt­tük ne a ni­vel­lá­ló, le­hú­zó, ká­osz­ba tar­tó erők mű­köd­je­nek, ha­nem azok, me­lyek elő­re visz­nek, ki­tel­je­sí­te­nek, és har­mó­ni­á­ra, si­ker­re, öröm­re tör­nek. Ez a va­ló­di lé­nye­ge a kom­pe­ten­cia­ala­pú ok­ta­tás cél­já­nak és az ah­hoz el­ve­ze­tő, dif­fe­ren­ci­ált utak­nak is.

Kecs­ke­mé­ti Zsu­zsa