A hét témája
»A német katonát alakítva értettem meg igazán…«
Sztehlo Gábor-emlékverseny a Fasorban
Még tavasszal, egy átlagos tanév utolsó nagy hajrája előtti napokban suhant át a gondolat Sztrókay Edit, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium hitoktató és történelemtanára fején, hogy hiszen Sztehlo Gábor fasori diák (is) volt, és most Sztehlo-év van – akkor tehát rendezni kellene egy országos versenyt a fasori gimnáziumban! Egyházunk diakóniai osztálya – amely örömmel karolta fel az ötletet – anyagi támogatásával szeptember 25-én és 26-án lezajlott az országos verseny.
A fasori evangélikus és katolikus hitoktatók Bence Orsolya iskolapszichológussal közösen alaposan előkészítették a vetélkedést. Maga a jelentkezési határidő jelképes volt: Sztehlo Gábor halálának 35. évfordulója, május 28.
Végül hat iskola állított ki háromfős csapatokat, amelyek a nyárra megkapták az olvasmányokat a felkészüléshez: Sztehlo Gábor Isten kezében című önéletírását, valamint D. Keveházi László újonnan megjelent Sztehlo-életrajzát; ez utóbbit ki is küldték a szervezők minden jelentkezőnek.
A csapatoknak tizenöt feladatot kellett megoldaniuk. Volt közöttük konkrét tudásra rákérdező (például mely utcákban álltak a menekültotthonok a háború alatt?), és voltak játékosabb, kreatívabb típusúak. Az utóbbiak közül lássunk néhány példát, amelyek visszaadják a verseny jellegét, hangulatát.
Mivel Sztehlóra finnországi ösztöndíjasként nagy hatással volt az ottani ébredési mozgalom, és kint tartózkodása idején magának is külsőleg kicsit „finné” kellett válnia, a feladat egy akkori finn frizura elkészítése volt! Mivel a későbbi gyerekváros, Gaudiopolis újságjában rendszeresen jelentek meg versek a gyerekektől (Orbán Ottó költő is itt kezdte irodalmi pályáját), a mostani versenyzőknek is verset kellett írniuk. Volt dramatizálás – a gyermekmentő akciók valamelyik jellegzetes pillanatát kellett visszaadni – és olyan feladat is, amelyben egy-egy már felnőtt Sztehlo-gyerek írásban kapott visszaemlékezését kellett megjeleníteni.
– Rendkívül színes és érdekes alkalmon vehettünk részt – vélekedett Merényi Zsuzsa, a zsűri elnöke, a Sztehlo Gábor Gyermek- és Ifjúságsegítő Alapítvány elnöke. – A diákok meglepően pontos tárgyi tudással, számomra szokatlan felkészültséggel érkeztek. Talán annyi tanulságot levontam magamnak, hogy a részadatok ismerete még nem jelenti feltétlenül az egész kor megértését. Úgy érzékeltem, hogy a nagy korszakok – például a háború előtti és utáni – még nem váltak szét a gondolataikban, a történelmi „jelzőoszlopok” még csúszkálnak. Ennek ellenére az ötletes feladatoknak köszönhetően érzésem szerint komolyan bele tudták élni magukat a háború és az azt követő évek számukra szinte elképzelhetetlen körülményeibe.
Amikor visszaemlékezést kellett előadniuk, megragadott, hogy egyik-másik diák mennyire hitelesen és mély lelkiséggel tudta életre kelteni a bujkálás szülte félelem keveredését a szeretet és közösség erejével. Tetszett, ahogy a napot keretbe foglalták Sztehlo Gábor személyes lelki gondolatai és szavai: reggel egy 1973-ban Svájcban már elhangzott prédikációját olvasták fel, a nap végén pedig egy imádsága zárta az együttlétet, amely így egyben lelki alkalommá is vált, a versengésen túllépve. Csak gratulálni tudok Sztrókay Editnek és fasori kollégáinak!
A Deák téri csapat végzett az első helyen, szoros versenyben a különdíjas fasori diákokkal, őket pedig Nyíregyháza és Kőszeg követte.
Hogyan élte meg a korszak és Sztehlo Gábor személyiségének megismerését a nyertes együttes?
– Engem a színjátszó feladat fogott meg a legjobban – mondta Petri Dávid tizedikes tanuló. – Elő kellett adnunk azt a jelenetet, amikor a kis zsidó gyerekek énekeltek a német katonáknak, úgy, hogy mindenki tud mindent, mégis mindenki úgy tesz, mintha nem tudna senki semmit. Sztehlo Gábor végtelen hitének és bátorságának köszönhetően megszólal az énekszó a halál árnyékában, és senkinek nem lesz semmi baja. Na ott, a német katonát alakítva értettem meg igazán Sztehlo Gábor gyermekmentő szolgálatának nagyságát.
– Hittantanárunk, Sándor Éva biztatott, hogy induljunk a versenyen, majd segített felkészülni – mondja Kiss Zsuzsa. – Közösen megnéztük a Sztehlo-kiállítást az evangélikus múzeumban, együtt megbeszéltük az életrajz és a napló alapján Sztehlo életének főbb pontjait. Én magam az egyik kis zsidó gyerek voltam a színdarabban. Miközben énekeltem az Erős vár a mi Istenünk című éneket, teljes erővel megragadott az az érzés, hogy most kezdem csak érteni, mit jelentett félni és megmentve lenni.
Koczor Márta így vallott a felkészülés és verseny során megismert gyermekmentőről:
– Fantasztikusan példaértékűvé vált számomra, ahogyan előítéletek nélkül volt képes szeretni! A bátorsága és tettei pedig szinte hihetetlenek számomra. A megmentett gyerekek – de én magam is – szeretetet és emberséget tanultak tőle. Amíg ezt a színdarabot el nem játszottuk, nem tudtam magam beleképzelni igazán a háború borzalmaiba.”
Hogyan látta a verseny tanulságait János Judit fasori hitoktató, egyik szervező és előkészítő?
– Tetszett a jó program! A diákok már pénteken megérkeztek az ország különböző részeiből, és együtt vettünk részt az országos rendezvénysorozat egyik alkalmán, a Sztehlo- szobor leleplezésén. Közösen néztük meg a nagyon személyes hangulatú kiállítást, majd végignéztük az 1984-ben készült játékfilmet, a Gaudiopolist, amely a háború utáni gyerekváros életét mutatta be. Ezek az élmények is közösséggé kovácsoltak minket, és intenzíven közénk hozták a múltat. Így indultunk neki a másnapi színes feladatözönnek.
Az egyik legfontosabb tanulság számomra, hogy milyen sokat emel egy alkalmon a jó zsűri! Merényi Zsuzsa Sztehlo-kutató és Buda Annamária, a diakóniai osztály vezetője nem győzte biztatni a diákokat, hogy itt persze lesznek és lettek helyezettek és különbségek, de valójában mindannyian nyertesek vagyunk, mert a felkészülés és az együtt töltött másfél nap alatt megismertünk egy huszadik századi Krisztus-követőt. Megismerjük, ezáltal megszeretjük és adott esetben követhetjük példáját. Végül is így voltam ezzel én magam is: a feladatok előkészítése során, valamint látva a diákok lelkesedését magával ragadott Sztehlo Gábor személye és élete.
A versenyző diákok azóta már visszazökkentek a házi feladatok és felelések világába. De talán nem csak a diakóniai osztály ajándékait vitték útravalóul: a svájci csokikat, a nemrég kiadott, legújabb Sztehlo-visszaemlékezéseket és a könyvutalványokat. Talán melléjük szegődött a megelevenedett Sztehlo Gábor is
Ittzés Szilvia