A hét témája
A „kétkarú” szeretet
Beszélgetés Heikki Hilvóval
A centenáriumi konferenciára érkezett külföldi előadók közül Heikki Hilvóval, a Finn Missziói Társaság (FELM) Ázsia-koordinátorával néhányan szinte baráti kapcsolatot ápolnak. Már a repülőtéren záporoztak a kérdései: „Hogy van Tamás? Mi van Jánossal?” Nem véletlenül, hiszen finn vendégünk már negyedik alkalommal járt Magyarországon. A nevek a nyári konferenciákon általa megismert fiatalokra utaltak. Heikki mindig szívesen jön Magyarországra. Úgy tartja, mi magyarok nagyon barátságosak vagyunk. Heikki pedig rendkívüli kedvességgel tudja ezt elhitetni velünk. Önmagunk dicsérete helyett azonban inkább arról az országról kérdeztem, ahol misszionáriusként töltött el – feleségével együtt – tizennégy évet.
– Tajvanon, a több mint húszmilliós szigetországban éltem. Különböző gyülekezetekben szolgáltam a helyi, bennszülött lelkészek munkatársaként. A legalapvetőbb munkákat végeztem: evangélizáció, gyülekezeti szolgálatok.
– Evangélizáción érthetjük az utcamissziót is? Megengedett ez Tajvanon?
– Igen, lehetséges, de Kínában, a szárazföldön már nem. Ott óvatosnak kell lenniük a keresztényeknek. Nem mehetnek ki az utcára prédikálni, téríteni.
– Milyen eredményt értek el az utcai misszióval?
– No, ezt nehéz megmondani. Merthogy a kínai ember alapvetően udvarias. Mosolyog rád, elfogadja a keresztény brosúrát, amit osztogatsz, sőt megígéri, hogy eljön az istentiszteleti alkalomra, aztán persze sosem látod. Az az igazság, hogy nagyon kicsi a keresztények száma Tajvanon. És ami elszomorító, hogy nem is gyarapodnak a gyülekezetek. Az az evangélikus egyház, amelyhez tartoztam, kevesebb, mint kétezer tagot tart nyilván. Nem tudom pontosan, mi lehet ennek az oka. Bizonyára az, ami itt Európában is gátolja a Krisztus melletti döntést. A kínaiak lelkesen „amerikanizálódnak”, vagyis jólétben szeretnének élni, minél több dollárt keresni. Így a pénz utáni hajszában nem marad idejük arra, hogy lelki dolgokkal törődjenek.
Azt hiszem azonban, hogy vannak mélyebb, spirituális akadályai is a keresztény hit elfogadásának. A tajvani emberek gyanakvóak. Ősi hitvilágukból hozzák, hogy a szellemektől rettegniük kell. Úgy tartják, hogy az isteneknek, a lelkeknek fel kell áldozniuk egy csomó mindent, hogy kiengeszteljék őket. Félnek egy újabb leköteleződéstől. És hát épp a kereszténység lényegét nem értik meg, azt, hogy Krisztusban van az igazi szabadság.
– Nem vette el a kedvét a tajvani szolgálatoktól ez az eredménytelenség?
– Ott élni nagyszerű volt, kedveltük az ottani embereket. De természetesen az, hogy a gyülekezeteink nem gyarapodtak, valóban komoly fejfájást okozott. Kicsi egyház, növekedés nélkül – ez bizony elégedetlenné tehet. Isten azonban megenged ilyen aszályos, kudarcos időket. Én pedig megértettem, hogy ne a körülményekre nézzek, hanem végezzem a dolgomat. A többi az ő titka. Reménységem, hogy az eredménytelenség látszata mögött ő már jót készít.
– Visszatérése óta a FELM Ázsia-koordinátoraként szolgál. Az Önre bízott országok mindegyikében ilyen „eredménytelen” az evangélium terjesztése?
– Épp ellenkezőleg! Kínában és Hongkongban egyre szaporodnak a gyülekezetek. Nepálon pedig érezhetően söpör végig a Szentlélek szele. A keresztények száma harminc év alatt – kimondani is jó! – tizenötezerszeresére nőtt!
– A misszió „frontharcosából” immár Hilvo úr is hátvéd lett, a FELM központi irodájában dolgozik. Mennyire támogatják a finn gyülekezetek a misszió ügyét?
– Engem is meglep időnként, hogy anyagiak tekintetében a Finn Missziói Társaság viszonylag jól áll. A hívek felismerik e szolgálat szükségességét. Ám kritika is éri a munkánkat. Sokan úgy tartják, hogy már nem azt a missziói munkát végezzük, amit elődeink több évtizeddel ezelőtt. Nem is szeretnék, hogy misszionáriusoknak nevezzenek bennünket, helyette inkább egyházi munkásoknak, gyülekezeti munkatársnak hívják az Afrikában, Ázsiában szolgáló kollégáinkat.
– Nem az az oka ennek, hogy a külmissziói munka kezd egyre inkább karitatív jelleget ölteni?
– Nincs feszültség a missziói evangélizálás és a diakónia, vagyis a szeretetszolgálat között. Sőt a kettő szorosan összefügg. A jubileumi alkalmon említettem is az előadásomban, hogy a krisztusi szeretet kétkarú: az egyikkel átöleli az embertársat, és megosztja vele az Úr Jézus Krisztusban való üdvösség üzenetét, a másikkal pedig emeli a megalázottat, élelemhez juttatja az éhezőt, letörli a síró könnyét.
– Hadd tereljem itt egészen személyes síkra a beszélgetésünket. A konferenciát megelőző napon lehetősége nyílt ellátogatni a Terror Háza Múzeumba. A kijáratnál álló vendégkönyvbe csak egy sort jegyzett be: „Nincs szó, mit írhatnék, csak a könnyek.”
– Ott a múzeumban sok mindent megértettem. Egyrészt rájöttem, hogy mi, finnek mitől menekültünk meg. De főleg megértettem azon emberek érzéseit, akik azt mondják: nem tudnak megbocsátani. A szívük telve van keserűséggel és jogos haraggal. Ezeket az embereket nagy empátiával kellene átölelnünk és segítenünk abban, hogy – miközben nem szabad, hogy valaha is elfelejtsék mindazt, ami történt velük – mégis meg tudjanak bocsátani. Mert ha a gyűlöletet és dühöt melengetjük a szívünkben, az bennünket tesz tönkre. Nem szabad, hogy továbbra is olyan indulatok uralkodjanak rajtunk, amelyek rombolóak. Ellenkezőleg, olyan konstruktív, építő jellegű emlékezetet kell őriznünk, amely a javunkra válik. Tanulva a múlt borzalmaiból, Istentől kapott bölcsességgel azon kell munkálkodnunk, hogy a ránk bízott fiatalok boldogabb életet élhessenek, mint mi, az előttük járt nemzedék.
B. Pintér Márta