Keresztény szemmel
Elkötelező örökség
Lapunk előző számában rövid tudósítást olvashattunk arról, hogy az Orosházi Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium felvette Székács József nevét. Gondolom, legtöbb kedves olvasónk hamar napirendre tért a hír felett… Pedig úgy vélem, hogy már maga az „iskolakeresztelő” ténye, de különösen is a székácsi örökség aktualitása megérdemel még egy kis figyelmet.
Nem biztos, hogy tudatosult bennünk, hogy a névadás joga az egyik legnagyszerűbb emberi privilégium, amit Istentől kaptunk. Megkapóan kedves részlete a teremtéstörténetnek, amikor a világmindenség Ura és Alkotója, akár egy gyöngéd, figyelmes szülő odaviszi Ádámhoz a neki formált állatokat, „hogy lássa, minek nevezi; mert minden élőlénynek az a neve, aminek az ember nevezi” (1Móz 2,19).
A Teremtő ajándékait igazán akkor fogadjuk el személyesen, amikor nevet adunk nekik, mint ahogy ő is akkor fogad el minket személy szerint, amikor keresztségünkben nevünkön szólít, ahogy ez a klasszikus próféciában olvasható: „…neveden szólítottalak, enyém vagy!” (Ézs 43,1) Ebbe az összefüggésbe érdemes elhelyezni azt az örvendetes feladatot is, amikor már jó előre nevet választunk születendő gyermekünknek. S ezért kapnak nevet még kedvenc háziállataink is…
Némi túlzással ebbe a sorba illeszthető az is, amikor egy intézmény nevet választ, ezzel is kifejezve személyes kötődését az adott közösséghez. Egyházi intézmény esetében a névválasztás egyfajta hitvallás is, a névadó lelki, szellemi örökségének tudatos felvállalása. Egyúttal elismerése annak is, hogy az immár „megkeresztelt”, néven szólított intézményben hálás szívvel felfedeztük Isten ajándékát.
Ugyanakkor egy-egy nevet felvenni és hordozni elkötelező felelősséget is jelent. Egyfajta rang, ha valaki „benkás, berzsenyis, kossuthos, petőfis” diák vagy éppen pedagógus lehet…
Jómagam immár negyven éve érettségiztem a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban, de ma is él bennem a „kölcseys” öntudat. A szatmárcsekei költő többet jelent számomra, mint a Himnusz szerzője, hiszen sokkal részletesebben tanultunk róla, mint más iskolák diákjai.
Meggyőződésem, hogy bölcsen döntöttek az orosháziak, amikor a kétszáz éves jubileum apropójából felvették a város szülöttének, Székács József püspöknek a nevét. Nemcsak azért, mert ezzel ők lettek a Székácsról elnevezett első oktatási intézmény hazánkban, hanem azért is, mert a székácsi örökség még igazán fel nem tárt és ki nem aknázott kincse egyházunknak.
Ezt az örökséget remekül summázta az ünnepi alkalomra készült meghívóra választott, székácsi ars poetica: „Igazságot szólni szeretetben!” Telitalálat volt a névfelvételi ünnepség időzítése is – éppen október 31-re –, hiszen a bibliai ihletettségű mottó reformátori örökségünkkel is tökéletes összhangban van.
Igazság és szeretet, törvény és evangélium összetartozása nem csupán elvont dogmatikai tétel, hanem alapvető vonása Luther Márton személyiségének is. Ez a felismerés nemcsak teológiai és pedagógiai elveit határozta meg, de gyakorlati életét is fémjelzi. Így tiszteljük benne egyszerre a Szentírás doktorát, a tudós bibliafordítót és a szerető hitvest és édesapát.
Abban az iskolában, ahol Jézus a Mester, Székács is – Lutherhez hasonlóan – szorgalmas és engedelmes tanítvány volt. Nála sem vált külön a szív és a fej, az érzelem és az értelem, a hit és a tudás. Egyszerre volt tudós pap, az Akadémia megbecsült tagja, iskolaalapító és a Protestáns Egyházi és Iskolai Lap első szerkesztője, valamint a gyengéket felkaroló Egyetemes Gyámintézet szolgálatának elindítója, hat gyermek gondos édesapja…
Öröksége nemcsak az orosháziak számára inspiráló kihívás, hanem számomra is személy szerint elkötelező, nem mindig könnyű örökség. Azon a szószéken prédikálhatok, ahol híres árvízi beszédével joggal vívta ki „az ország papja” megtisztelő címet… Képével naponta találkozom a püspöki hivatal tárgyalójában. Ott, ahol oly sok ülés zajlik, időnként igazság-, máskor pedig szeretet-deficittel… Ott, ahol ezen az őszön fegyelmi tanácsi tárgyalások sorát vagyunk kénytelenek folytatni lelkészek, felügyelők, gyülekezetek keserves kríziseivel szembesülve…
A Luther-kabátos Székács József csak némán „figyel” minket az impozáns méretű festményről. Ujjával az igazság és a szeretet forrására, az előtte lévő nyitott Bibliára mutat. Nekünk szegeződik a megkerülhetetlen kérdés: vajon igazat szólunk-e szeretetben?! Vajon döntéseinkben vállaljuk-e az igazság és a szeretet gyakran egymásnak feszülő kettősségét, amelynek döbbenetesen prédikáló szimbóluma a golgotai kereszt?
A keresztfának erről a tündöklő titkáról olvashatunk Fabiny Tibor vallomásában, a közelmúltban megjelent Irányváltás (Luther Kiadó, Hermeneutikai Kutatóközpont, 2009., 120. o.) című kötetben: „Krisztus keresztjének pedig két fókusza van: az egymásba állandóan átjátszó igazság és szeretet. Krisztusban csodálatosan megvalósult e két, látszatra ellentétes irányú erő egysége. (… ) Az igazság megóvja a szeretetet attól, hogy a nagylelkűségből gyengédséggé váljék (…) A szeretet viszont megóvja az igazságot az igazságtalanság keménységétől (…) Az igazság a szeretet fénye és sava, a szeretet pedig az igazság tüze és melege.”
A jubileumi év végéhez közeledve hadd idézzek befejezésül egy igencsak aktuális Székács-imádságrészletet: „Irtsd ki közülünk a közszeretet, az egyetértés, a testvéresedés akadályait… s add meggondolnunk, hogy te minden népben lakozol…”
Gáncs Péter püspök Déli Egyházkerület