A vasárnap igéje
ADVENT MÁSODIK VASÁRNAPJA – JAK 5,7–11
A Bíró az ajtó előtt áll
Advent második vasárnapja idén Mikulás napjára esik. Ma minden gyerek örömmel várja a Mikulást. Senki sem fél, hogy ha túl sokat rosszalkodott, akár virgácsot is kaphat. A virgácsok már amúgy is csak jelképes méretűek. A krampuszok is elmaradtak a Mikulás kíséretéből. A mai gyerek biztosra mehet: az éj leple alatt érkező Mikulás a levélben rendelt ajándék mellett szaloncukrot, narancsot, édességet fog csempészni a kitett cipőkbe. Ha pedig este személyesen bekopogtat, akkor se kell félni tőle. Ha tesz is egy-két célzást az év során elkövetett csínytevésekre, szelíden dorgáló szavait nem kell komolyan venni. Az ajándékot biztosan át fogja adni.
A mi gyermekkorunkban – az ötvenes években – mindez nem volt ilyen egyértelmű. Mi is örömmel vártuk a Mikulást, de a mi örömünket átszőtte egy kis félelem. Tudtuk, hogy a Mikulás jóságos öregapó, de biztosra mégsem mentünk. Számoltunk a lehetőséggel, hogy ajándék helyett akár virgácsot is kaphatunk, ami persze sosem következett be. És a krampusztól is tartottunk egy kicsit. Szorongással vegyes öröm volt számunkra, ha meghallottuk, hogy a Mikulás az ajtónk előtt áll.
A modern nevelési elveket valló szülő ma büszkén mondja: „Az én gyerekem ne tartson a Mikulástól!” Mára a modern teológiai elveket követő egyház is meggyőzte hívő népét: a Bírótól nem kell tartani! A kegyelem egyoldalú hangsúlyozásával lassan-lassan leretusáltuk Isten arcáról a bűn miatti harag szigorú vonásait. Jézusról is csak úgy beszélünk, mint aki tárt karokkal hívja magához a bűnösöket, de azt már csak a Hiszekegyben mondjuk el – többé-kevésbé gépiesen –, hogy „…onnan jön el ítélni élőket és holtakat”. Amikor pedig nagy ritkán mégis szembesülünk Jakab apostol figyelmeztetésével, hogy „íme, a bíró az ajtó előtt áll”, akkor ez annyi szorongást sem kelt bennünk, mint az idősödő generációban annak idején a Mikulás várása. Féljenek az ítélettől az ateisták, az istentelenek! Meg a másképpen hívők! De nekünk nincs mitől tartanunk. Mi biztosra mehetünk: nekünk az ajtóban álló Bíró – ha majd belép – az örök élet, az üdvösség ajándékát hozza.
Az egykori gyerekek ijesztgetése a krampuszok kíséretében érkező, virgácsot is osztogató Mikulással bizonyára nem volt szerencsés. Mint ahogy a középkori egyház gyakorlata sem volt szerencsés, amikor Istenről állandóan csak úgy beszélt, mint szigorú ítélőbíróról, és a templomok falát és mennyezetét telefestette az utolsó ítélet félelmet keltő jeleneteivel. Luther joggal panaszolta, hogy gyermekkorában ő bizony nagy félelemmel tudott csak Jézusra gondolni, aki a templomi képekről szigorú tekintetű bíróként nézett rá.
A keleti egyház jobban ügyel az egyensúlyra. Templomai ikonfalán egyaránt megtalálható a kezében nyitott Bibliával tanító Jézus, aki barátságosan hívja magához a bűnösöket, és a kezében zárt könyvet tartó, mutatóujját figyelmeztetően égre emelő, szigorú arcvonású „pantokrátor Krisztus”, aki az egész mindenség Ura és Bírája.
Advent második vasárnapján Jakab apostol is az egyensúly szükségére hívja fel a hol egyik, hol másik irányban arányt tévesztő kereszténység figyelmét.
„Az Úr eljövetele közel” – ez valódi örömhír, igazi evangélium! Nem szabad rémhírré alakítani! Távol áll az egyház küldetésétől, hogy Jézus második eljövetelével és az ítélettel fenyegesse akár a hívőket, akár a világot. Jézus apostolaira a bűnbocsánat, az üdvösség, a föltámadás és az örök élet evangéliumának hirdetését bízta. Ám az örömhír súlytalanná válik, ha megfeledkezünk arról, hogy a világ, mindannyiunkkal együtt, a végső ítélet felé tart. Lesz számonkérés, lesz ítélet: éppen ez teszi örömhírré, hogy a Bíró előbb eljött, és élete odaadásával nyitotta meg a menekülés útját mindazok előtt, akik hisznek benne, akik engedelmeskednek neki, és követik őt.
Ha hiszünk, azt a Jézust várhatjuk bizalommal, aki egykor meghalt értünk. Aki annyira szeret minket, hogy a kínszenvedést is vállalta, és az életét is odaadta értünk. Aki ha Bíróként tér is vissza, nem azért jön, hogy elítéljen, hanem hogy megmentsen minket. Ezért valóban örömmel várhatjuk! De ez nem tehet elbizakodottá. Nem válhatunk olyanokká, mint a mai gyerekek, akik a Mikulást a félelem legapróbb szikrája nélkül várják.
„Íme, a Bíró az ajtó előtt áll!” – a visszatérő Jézus valóban azért jön, hogy élőket és holtakat megítéljen. Igaz, kísérői nem krampuszok lesznek, hanem angyalok, akik összegyűjtik övéit a világ minden tájáról. De ez nem kelthet bennünk hamis üdvbizonyosságot. Ez nem jelenti, hogy mivel Jézus nyájához, az egyházhoz tartozunk, biztosra mehetünk: bárhogy élünk, bármit teszünk, nem veszhetünk el. Így csak azok az elbizakodott hívők gondolkodnak, akik elfelejtik, hogy ők is naponta kegyelemre szorulnak, és a Bíró előtt is csak kegyelemből állhatnak meg. És ez mindannyiunkban helyet kell hogy adjon egyfajta szent félelemnek, ha az „ajtóra”, az életünk végén ránk váró halálra tekintünk, melynek másik oldalán a Bíró vár minket.
Hitünk mégis bátorítást és vigasztalást meríthet abból, ahogy az apostol a Bíróról a következő mondatában beszél: „…igen irgalmas és könyörületes az Úr”. Igen, a hitünk már most megragadhatja és bírhatja az ő irgalmát és könyörületességét! És a hit bizonyossága nem hamis üdvbizonyosság. „Annyira a tied, amennyire hiszed!” – mondja Luther, és igaza van, mert a hit reménysége nem szégyenít meg. Ezért tud aztán Luther „örvendetes ítéletnapról” is beszélni.
Más, amikor a gyerek biztosra megy, amikor a Mikulás érkezését várja, és más, ha tudja, hogy akár virgácsot is kaphat, mégis örvendezve lesi az ajtót, mert a szívében élő bizalom legyőzi félelmét.
Imádkozzunk! Urunk, teremts szívünkben élő hitet, hogy ne kételkedjünk: bűneinkért ítéletedet érdemeljük, de a te szereteted nagyobb a mi bűneinknél, és az ítéletben is megment, ha bűneink terhével nap mint nap hozzád menekülünk. Urunk, könyörülj rajtunk most, halálunk óráján és a végső ítélet napján. Ámen.
Véghelyi Antal