Keresztény szemmel
Hogyan lettem szatmári?
Nem is tudtam eddig, hogy szatmári vagyok – a napokban hozta tudomásomra Kolozsvár legújabb polgármestere. Őszintén szólva meg is lepett ez az újszerű hír, mert tudomásom szerint a Partium eme szép kisvárosához egy-két baráti szálon kívül nemigen köt semmi. Rokonaim nincsenek a városban, ismerőseim is kevesen, magam sem sokszor fordultam meg ott.
Politikailag passzív olvasóimnak most az orruk alá tudom dörgölni, hogy miért is jó politikusaink nagyszerű nyilatkozataira, odamondogatásaira, netán világmegváltó „böszmeségeire” odafigyelni: na nem azért, hogy jópofa adoma- és viccgyűjteményt állítsunk össze, hanem mert így és csakis így tud meg az ember magáról, a világról meg egyebekről olyan váratlan és furcsa „igazságokat”, amelyekre azelőtt gondolni sem mert, amelyek egy ilyen magamfajta köznapi embernek eszébe sem jutottak volna.
Így tudható meg például, hogy miként lesz a fekete szürke, jobb esetben fehér, hogy a rossz tulajdonképpen más perspektívából nézve jó, a hazugság az igazság egy formája, az ostobaság pedig a legszebb bölcsesség. Amit régebben – elmaradottabb társadalom- és jogszemlélettel – lopásnak neveztek, az ma törvényes végkielégítéssé, sikerdíjjá, illetménnyé vagy privatizációvá eufemizálódott.
Ezekhez hasonló, lényeglátó politikai nyilatkozatból kellett megtudnom a minap Apostu nevű „tősgyökeres” kolozsvári polgármesterünktől, hogy mi, a Kolozsvár főterén békésen tiltakozó néhány százan ostoba, szatmári huligánok vagyunk, engem is beleértve.
Szatmáriságom ellen nem is lenne semmi kifogásom, csupán az a baj, hogy erről eddig én mint érintett semmit sem tudtam. Mind ez ideig – édesanyám állítását elfogadva – úgy tudtam, hogy 1964 áprilisában Civitas Coronensisben, azaz Brassó városában láttam meg a napvilágot, 2004 októberétől pedig – személyemet igazoló mindenféle papírral bizonyíthatóan – kolozsvári illetőségű lettem. Határozott ismeretről tanúskodó kinyilatkoztatásával sikerült Apostu polgármesternek engem és másokat is teljesen elbizonytalanítani, mert magam sem tudom, hogy időközben nem lettem-e valóban szatmári huligán, tekintettel arra, hogy a nyelv történetében bizonyos szavak, kifejezések jelentésváltozáson esnek át. Egyébként új keletű szatmáriságomnak is megvan a maga furcsa kis története.
Történt pedig, hogy Kolozsvár magyar–román politikai, nemzeti viszonyának igazi szakítópróbájává lett a valamikori Vásártér, a későbbi Főtér, újabb kori nevén a Piata Unirii, amely magyarul „az egyesülés terét” jelenti. Mondanom sem kell, hogy ez a tér, a város szíve kincses városunk jelképévé vált. Ez adja meg karakterét, jellegét, hangulatát a köréje nőtt és egyre növekvő, közel félmilliós nagyvárosnak.
Ha valami igazán Kolozsvár, akkor ez a tér mindenképpen az. Itt található a híres Mátyás-szoborcsoport, a monumentális méretű Szent Mihály-plébániatemplom, a barokk építészet egyik erdélyi remeke: a Bánffy-palota, a főtér keleti sarkán pedig a város egyik legszebb épülete, az evangélikus templom és természetesen a mindent egybekapcsoló virágos, fás, pázsitos dísztér. Itt, ezen a téren minden egyes négyzetméter megkerülhetetlenül a városépítő, szervező és fejlesztő magyar évszázadokra utal, a mi kultúránkra, épített örökségünkre, szellemi hagyatékunkra.
Ennek a térnek minden szépsége mellett lelke volt, együtt élt, dobbant, lüktetett, eszmélt a várossal. Ez a dísztér dacolva idővel, változó konjunktúrával valami olyasmire utalt, valami olyasminek vált állandó mementójává, amit az innen-onnan ideszármazott „percpolitikusok”, nemzetféltő új városatyák – akik sohasem lettek vagy lehettek volna kolozsvárivá – sehogyan sem tudtak megemészteni, feldolgozni, sajátjuknak érezni. Ezért lett később ez a zavarba ejtően szép főtér mások szemében szálka, persze nem külleme, inkább jelentéssel teli puszta léte zavarja őket.
Lett is aztán elég hajcihő a főtér körül; Funar, a hírhedt kolozsvári bírónk hazafias találékonysággal fogott neki a tér „rehabilitálásának”. Irdatlan, trikolóros zászlórudakkal, trikolóros padokkal, ilyen-olyan dákoromán múltat feltáró gödrökkel meg bőséges kosszal ékesítette a teret, és örvendeztette évekig – elsősorban a város magyarjait. Az újabb, progresszívebben hazafias városvezetés Apostu polgármesterrel az élen más módon, de hasonló szándékkal igyekezett befejezni Funar korszakos művét.
Egy-két divatos klisével összefoglalták a „teendőket”: korszerűsíteni kell a főteret, vissza kell adni a lakosságnak. Sohasem látott hangyaszorgalommal neki is fogtak atyáink afféle „city square”-t gyártani, úgy európaiasan, megglobalizálva az egészet, mert ez ma már így trendi. Lett is a valamikor csodálatosan zöld és tiszta dísztér helyett lapos, sivár kőmező, amolyan globalizált ízléstelenség. Nos, mint aki jól végezte dolgát, apostoli polgármesterünk november 4-én a félig kész teret az évek óta körülkerített, beállványozott szoborcsoporttal együtt át is adta – ünnepélyes keretek között, nagy csinnadrattával, ortodox papi áldással, államelnöki biztatással és egyebekkel – az istenadta népnek.
Egy icipici szépséghibája mégis lett a dolognak, nevezetesen, hogy az ominózus ünnepségre a magyar egyházakat, politikai és civil szervezeteket elfelejtették meghívni. S ha ők nem hívtak, kivonultunk mi, önként, saját terünkre egy villámtüntetés erejéig – szaknyelven flash mobra –, felhívni a „feledékenyek” figyelmét arra, hogy él itt körülbelül nyolcvanezer magyar, akinek van némi köze a térhez, a város jellegéhez és múltjához. Apostu úr szemrebbenés nélkül fújta ünnepi mondókáját, mint a rádió, míg mi – néhány százan – hátunk közepét mutattuk neki, s néhány emlékeztető feliratot.
Ezt a váratlan hátulnézetet reagálta le kissé indulatosan az egyébként moldvai származású városvezetőnk, aki megállapította, hogy ő nemigen tud magyarokról Kolozsváron, és ezek a hátmutatók ott értesülései szerint Szatmárnémetiből idecsődült, ostoba huligánok. Mert aki nem értékeli e nemes térmodernizációt, az nacionalista, irredenta, sovén, trappista, szatmári. Így tudtam meg két fontos dolgot: az egyik, hogy szatmári lettem, a másik, hogy ékes magyar nyelvünk új szóval, pontosabban – Apostunak hála – egy régi tulajdonnév új jelentésével gyarapodott. Szatmári, azt jelenti: huligán, garázda, rendbontó – netán civil kurázsi…?!
Gergely Balázs történész írja a Főtér és felelősség című cikkében: „A Főtér most még befejezetlen. Ebben az átmeneti időszakban is biztosítani kell, hogy a Kolozsvárra kerülő magyar fiatalok is magukénak érezzék a teret… Mert megnyitva s lecsupaszítva itt van előttünk, de továbbra is a mienk lehet. Tűzzük ki célul – a fiatalok kezdeményezésével összhangban –, hogy időről időre, hónapról hónapra oda szervezünk bizonyos eseményeket, hogy újra belakjuk, és otthonossá tegyük a teret a kolozsvári magyar közösség számára. Ez még rajtunk múlik!”
Rajtunk is, szatmáriakon!
Adorjáni Dezső Zoltán püspök Erdélyi Egyházkerület