Keresztutak
Az emberhez méltó halál
Konferenciát rendezett az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kara január 22–23-án Az emberhez méltó halál címmel. Egyházi személyiségek, orvosok, jogászok voltak a résztvevők. Az ötletgazda és a konferenciát előkészítő és levezénylő dr. Filó Mihálynak, az intézmény adjunktusának tevékenységében az a felismerés tükröződött, hogy csak az érintett szakmák párbeszéde, összefogása révén remélhető valamilyen konszenzus az igen érzékeny területen.
A konferencia fővédnöke dr. Baka András, a Legfelsőbb Bíróság elnöke volt, aki bevezető előadásában néhány közelmúltbeli eset elemzésével éreztette a téma összetettségét, nehézségeit. Az egyik konfliktusforrás, hogy a hosszú ideje kómában lévő ember élethez való joga ütközik az emberhez méltó eltávozás igényével.
Néhány előadás címe ízelítőül: Az eutanázia a római megnyilatkozások fényében (dr. Bíró László római katolikus püspök); Eutanázia a keresztény antropológia fényében (Szűcs Ferenc református teológusprofesszor); A hospice és a palliatív ellátás mint az eutanázia alternatívája (dr. Hegedűs Katalin orvos); Élet végi döntések az intenzív terápiában (dr. Dósa Ágnes tudományos főmunkatárs); Alkotmányos jog az élethez és a halálhoz (dr. Halmai Gábor jogászprofesszor).
Két nap alatt – a meghívott külföldi előadókéval együtt – huszonöt előadás hangzott el. Minden blokk (teológiai, orvosi, jogászi, nemzetközi) után élénk, érdemi vita zajlott le. A rendező intézmény a konferenciáról kiadványt tervez megjelentetni.
Magam Jog és lehetőség a kegyes halálhoz címmel tartottam előadást. Bevezetőmben felidéztem első, ide vonatkozó emlékemet. Több mint fél évszázada a Ferenciek terén lévő templomba mentünk meghallgatni egy hírneves igehirdetőt. Ő beszélt az eutanáziáról, gyógyíthatatlan betegek halálba segítéséről. Feltette a kérdést: bűn-e az eutanázia? És megadta a kemény választ: nem bűn, mert az állatnak nincs bűne. Ha kissé hatásvadásznak találtuk is, nem állt távol tőlünk ez a felfogás. Főleg, mert akkor főként a családi, netán orvosi visszaélések kapcsán ismertük a problémát. Örökség reményében segítették át az idős, beteg embert a másvilágra.
Az elmúlt fél évszázadban az orvostudomány fejlődése révén sokat változott a helyzet. A gyógyulás reménye nélkül szinte korlátlan ideig életben tarthatók – legalábbis a szó biológiai értelmében – a betegek. Életnek tekinthető-e a mesterséges táplálással, lélegeztetéssel fenntartott vegetatív lét, illetve van-e joga a kezelés visszautasításán túl – ezt már lehetővé teszi a törvény – az egyre jelentősebb szenvedésnek kitett betegnek a halálba segítést igényelni?
Úgy vélem, ma is érvényben van a „Ne ölj!”, az ötödik parancsolat, de ez azt is jelenti, hogy az élettel és a halállal összefüggő problémáink csak együtt értelmezhetők, illetve válaszolhatók meg. Nehezen fogadható el, hogy akik a halálbüntetést helyeslik, az eutanázia minden formáját elutasítják. De véleményem szerint igazából a kezdet és a vég, az abortusz és az eutanázia problémája kapcsolódik össze.
Mindent meg kell tennünk a művi terhességmegszakítás ellen, a szülők, az anya meggyőzésétől az örökbefogadás lehetőségének az elősegítéséig, hogy ne legyenek abortuszok. De ha végül kudarcot vallunk, nem utasítható el – nagyobb bűnök fenyegetése miatt – a beavatkozás. Hozzátehető, hogy orvos nem kényszeríthető a hitével ellentétes teendő elvégzésére. Egy élet esélye vész el egy másik ember – még ha ez az anya is – döntése miatt.
Az eutanázia esetében viszont az ember maga dönt önrendelkezési joga alapján sorsáról. E téren is mindent meg kell tennünk, hogy az élet mellett döntsön, legtöbb esetben valóban ez, a ragaszkodás az élethez a természetes magatartás, de ha a gyógyíthatatlan beteg a távozás mellett dönt, meggyőződésem szerint ebben is segítenünk kell. Ezért is fontos a szabályozás, mert például az intenzív osztályokon dolgozó orvosok elmondják, nem mindig egyszerű különbséget tenni a passzív és az aktív folyamatok között.
Fontos a jézusi példa, a gyógyítások, Jairus lánya, a kapernaumi százados szolgája és a többiek, közöttük Lázár feltámasztásának a története. Jézus szeretetének csodatévő ereje meggyógyította őket, enyhült szenvedésük. Halandók vagyunk, végül mindnyájan eltávoztak, de Jézus példát adott számunkra.
Hivatkoztam Keken András mondására: „Nagy dolgokban egység, közömbös dolgokban szabadság, mindenekfelett szeretet.” Sajnos arra nincs remény – bármennyire nagy dolog a lét és nemlét kérdése –, hogy ebben egység legyen, de amiben lehet, az a mindenekfeletti szeretet. Ennek jegyében fogalmazhatjuk meg válaszainkat az életből távozni készülők számára.
Az első válasz a nálunk is örvendetesen terjedő hospice-mozgalom. Az erre felkészült osztályok nem egyszerűen gyógyítanak, hanem a korszerű fájdalomcsillapítás, szenvedésenyhítés minden objektív lehetőségétől a lelkigondozás gazdag tárházáig számos eszközzel segítik a betegeket életük utolsó periódusában.
A második, talán ennél is fontosabb válasz a család szerepe, az otthoni eltávozás lehetősége. Régen a legtöbben szeretteik körében távoztak el. A ma tapasztalható bántó elidegenedés része a kórházi halálesetek dominanciája. Sajnos sok család elhárítja a szeretetteljes törődést. Pedig ezáltal nemcsak a haldokló számára válik könnyebbé a beszállás Kharón ladikjába, hanem a család is gazdagodik a kölcsönös szeretet folyamatában.
És csak ezeket a válaszokat követően, kivételes esetekben kerülhet sor a halálba segítés folyamatára. Szabályozott körülmények között.
Mindenekfelett szeretet. Ez a legfőbb üzenet.
Frenkl Róbert