Kultúrkörök
Közelkép Visky Andrásról
Az édesanyját már korábbról „ismertem”. A színpadról, a Júlia című monodrámából. Alakja – Dér Denisa megformálásában – ott állt előttem akkor is, amikor kezembe vettem a legkisebb fiával, Visky Andrással készített interjúkötetet. Magáról Visky Andrásról azonban úgyszólván semmit nem tudtam – leszámítva azt, hogy a Protestáns Újságírók Szövetsége 2005-ben első ízben őt tüntette ki a Rát Mátyás-életműdíjjal.
Most már – miután rövid időn belül harmadszorra is végigolvastam a Mint aki látja a hangot című könyvet – talán elmondhatom: őt is ismerem. S ha akarnám, sorolhatnám a puszta tényeket, hogy mikor mit írt, mit tett. De nem ezek számítanak. Illetve ezek is számítanak – hiszen ezek az események (is) formálták –, de hogy milyenné, az sokkal, de sokkal fontosabb, érdekesebb, izgalmasabb.
Így gondolta ezt Sipos Márti is, aki a már említett monodrámából kiindulva (hogyan élte meg édesanyja, amikor az 1956-os koncepciós perek után református lelkész férjét bebörtönözték, őt pedig hét kisgyermekével a román puszta egyik lágerfalujába telepítették) beszélgetett Visky Andrással. Hangsúlyozom, beszélgetett. Mert nem egyszerűen kérdések záporát zúdította a vele szemben ülő író-dramaturgra, hanem „együtt lélegzett” vele; lépésenként – időnként egyetértve, máskor meg vitatkozva az elhangzottakkal – „ásott” egyre mélyebbre és mélyebbre.
S hogy akkor milyen ember is tulajdonképpen a Kolozsvári Állami Magyar Színház művészeti igazgatója, a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Színháztudomány és Televízió Karának docense, aki a kötet függelékében a titulusai felsorolásánál azt is fontosnak tartotta megemlíteni, hogy „férj és apa; hol mester, hol tanítvány”?
Például olyan ember, aki sokszor sokkal jobban érzi magát a színházban, mint a templomban… – noha előbbit nagyon is „templomi” tulajdonságokkal jellemzi: „A színháznak, illetve a műalkotásnak számomra nem az a feladata, hogy aloéval kenegessen. A művészi alkotás arra hivatott, hogy radikális kérdéseket tegyen fel. A jó színház célja végül is az, hogy egy homályban maradó tükörbe helyezzen engem, de ebben a tükörben ne csak azt a képet lássam, aki vagyok, hanem azt a képet is, aki valójában vagyok. A katarzis pillanatában nemcsak azt élem meg, hogy nincs remény, hanem azt is, hogy csak remény van.”
Például olyan ember, aki többre tartja „a jelentékeny bukást, ami valamiféle radikális önszemléletre késztet, semmint egy langymeleg sikert, ami a pillanatnyi, álságos túlélésben segít”.
Például olyan ember, aki – még ha gyerekfejjel is, de a saját bőrén tapasztalta meg, milyen rabságban élni – így gondolkodik fogságról és szabadságról: „A fogság arra kényszeríti az embert, hogy alapkérdéseket tegyen fel önmaga számára: Tulajdonképpen mit is vettek el tőlem? Meg kell tudni válaszolni ezt a kérdést. S ha az a végső válaszod, hogy azáltal, hogy mindenedet elkobozták, mindentől megfosztottak, akkor teljes mértékben a hatalmi játszmák tárgyává váltál. De ha arra a válaszra jutsz, hogy van, amit nem tudnak elvenni tőled, és az összehasonlíthatatlanul több annál, mint amit elvettek, akkor visszanyerheted a világban való létezésed örömét. […] A szabadításnak az a jele, ha az elveszettségben, az alulmaradásban, a hátratételben, a kudarcban megéled a számontartottságod kegyelmét.”
Visky András tehát olyan ember, aki… – de inkább olvassák el a könyvet!
Vitális Judit