Keresztény szemmel
Nem csak lelkészeknek
Elfoglalt papok vigasztalása
„És mondának egymásnak: Avagy nem gerjedezett-é a mi szívünk mi bennünk, mikor nékünk szóla az úton…” (Luk 24,32)
Városi lelkész voltam, ma is az vagyok. Tapasztalatból tudom, mit jelent ez a fajta papság. Azt, hogy százfelé tépnek. Azt, hogy sohasem tudok programot csinálni. Azt, hogy minden munkatervemet keresztülhúzzák.
Holnap délelőtt tanulok: elolvasok huszonöt oldalt Schlattertól. Nos, beállít egy öregasszony, és 11-ig siránkozik a nyakamon. Tönkretette az egész délelőttömet. Délután visszaadom a főispán hivatalos vizitjét. Indulóban vagyok, s lám, temetést jelentenek. Egy kis szellemi élet is csak kell, társadalmilag sem lehet elszigetelődnöm. Jegyem van az esti hangversenyre. Már rajtam a nagykabát, s lám, úrvacsoráztatni hívnak a kórházba.
A városi lelkész élete csupa epizód. Szolgálata szétforgácsolódik. De hát – s ezt jó tudni – Jézus élete és szolgálata is csupa epizód volt. Csodálatosan rugalmas volt a munkaprogramja. Előre ki nem tervelt, alkalmi szolgálatok drága mozaikjaiból tevődött ki az élete. Hány ember kapott tőle áldást „csak úgy mellesleg”, „közbevetőleg”, „kazualiter”, „az úton”. Érdemes volna egyszer ebből a szempontból végigvenni az evangéliumokat.
Nem azért ment Kánába, hogy a vizet borrá változtassa. Csak az aktuális szükség láttán vitte ott véghez első csodáját, megmutatta dicsőségét, és hittek benne tanítványai.
Nem azért ment Nainba, hogy ott halottat támasszon, de mikor a város kapujához közeledett, látott egy síró özvegyasszonyt, megkönyörült rajta, és visszaadta halott fia életét.
Ki gondolta volna, hogy Tírusz és Szidón vidékein drámai epizódban egy pogány asszony lányának meggyógyítására kell alkalmat vennie. És alighogy onnét továbbment a Galileai-tenger mellé, és felment a hegyre, nagy sokaság jött hozzá. Hoztak sántákat, vakokat, némákat, csonkákat, és ő meggyógyította őket.
Samárián átmenőben „az utazástól elfáradva, azonmód” csak éppen leült Jákób forrásához, s ebből kerekedett a világ egyik legmélyebb teológiai és lelkipásztori beszélgetése. Volt türelme az epizódszerű váratlansággal eléje került parázna samáriai asszonyt nem lerázni. S lám, megérte, mert a megtért asszony bizonyságtevése nyomán Jézushoz kimenve sokan hittek benne a samaritánusok közül. Sőt Jákób kútjától fut a szál egyenesen a samáriai nagy ébredésig. Cselekedetek 8-ban olvassuk, hogy Samária népe egy szívvel-lélekkel figyelt az igére, és hogy „Samária bevette az Isten igéjét”.
A tanítványok indokolatlan szigorral és szükséges figyelemmel védték fáradt Uruk nyugalmát. Jézus azonban azt mondta – mégpedig haragra gerjedve: „Engedjétek hozzám jőni a gyermekeket!” Pedig öt perccel azelőtt ezek az édesanyák és gyermekek nem voltak benne a tervében.
Jerikón csupán át akart menni, de gondolkodás nélkül tervet változtatott egy sikkasztó finánc kedvéért.
Legcsodálatosabb tanításai egyikét – az irgalmas samaritánusról szólót – nem telt templom ezres tömegének mondotta, hanem csak egy törvénytudónak, aki a pillanat hatására felpattant helyéről, hogy megkísértse őt.
Lukács 15. része is epizódszerűen született. Jézus Kapernaum egyik zsúfolt szobájában hirdette az igét. Akkor váratlanul és otromba tapintatlansággal rátörték a ház fedelét, és leeresztettek eléje nyoszolyán egy bénát. Vége van a gyülekezet figyelmének, és teljes a botrány. Jézus pedig azoknak hitét látva így szólt a bénához: „Fiam, megbocsáttattak a te bűneid.”
Szinte egész szolgálatára jellemző Márk 10,17: „És mikor útnak indult vala, hozzá futván egy ember és letérdelvén előtte, kérdezi vala őt: Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet elnyerhessem?” Jézus pedig nem kergeti el ezt az eléje omlott lelket. Nem mondja neki, hogy most máshová van utam, gyere máskor, hanem tervében megzavartan is a legnagyobb türelemmel intézi el ezt a közbejött lelkipásztori esetet. A legkisebb epizód is fontos volt számára. Pillanatonként nyitva volt a szíve mindenki felé.
Testvér! Te ma igazán nem lazsálhatsz. Rohanó események torlódott árjában, végsőkig elfoglalt munkaütemben és a rohamra vetett katona izgalmában kell szolgálnod. A mi munkánk ma fokozottan is rendszeres tervszerűséget kíván. Mégis arra van szükség, hogy szolgálatunk szent kötöttségében is kötetlen maradjon. A tervtelenség hiba, a tervek konok bálványozása azonban ma lélekvesztő bűnné válhat. Tudnod kell, mit teszel holnap. De amikor majd holnap mégy az „úton”, legyen nyitva a szemed és tárva a szíved az Isten adta epizódok lélekmentő, drága alkalmainak hűséges megragadására. Nem lehetünk látás nélküli „percemberkék”, s mégis állandóan, jó értelemben vett percembereknek kell lennünk.
Hogy is hangzik a lelkipásztor imádságának szombat esti szövege? „A rám bízott drága időben oly sokat elmulasztottam, oly sokat elrontottam, oly gyakran voltam szeretetlen, oly gyakran voltam vak, mikor embereket küldtél hozzám. Figyelmen kívül hagytam azt, amit elém állítottál utamon, ami reám várt…”
D. Szabó József