Evangélikusok
Hatvanéves a farsangi imahét Csömörön
„Mindennek rendelt ideje van (…)
Megvan az ideje a gyásznak,
és megvan az ideje a táncnak.”
(Prédikátor könyve, 3. fejezet,
1. és 4. vers)
Ahogy a fent idézett bibliai versben is olvashatjuk, földi életünkben mindennek megszabott ideje van, nincsenek véletlenek. Miközben földi utunkat járjuk, életünk ideje – kinek lassabban, kinek gyorsabban – meghatározott körforgásban telik, s ezt a körforgást ünnepeink és a fontosabb események évenkénti visszatérése jelentősen meghatározza.
A keresztény kultúrkörben Jézus földre jötte (karácsony), küldetéséből fakadó szolgálata, megváltói halála (nagypéntek) és feltámadása (húsvét), mennybemenetele és a Szentlélek elküldése (pünkösd) máig meghatározó, egyetemes ünnep.
Közülük is kiemelkedik Jézus feltámadása, azaz húsvét ünnepe. Minden ehhez kapcsolódik és ehhez viszonyul. Ennek bizonyítéka az a tény is, hogy a karácsonyi ünnep jóval később alakult ki (körülbelül az 5. században), mint a húsvét, melynek megünnepléséről már a 2. századból van történeti adat. A niceai zsinaton, 325-ben rögzítették véglegesen a pontos időpontját, vagyis hogy a húsvétot minden esztendőben az első tavaszi holdtölte utáni vasárnapon kell ünnepelni.
„Meg van írva: nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából származik” – mondta Jézus az őt kísértő sátánnak, amikor a Szentlélek indítására negyvennapos böjtre vonult a pusztába (Mt 4,4).
Jézus példáját követve az egyház a kereszténység első századaitól kezdve előírta hívei számára a böjtöket, így a húsvétot megelőző nagyböjtöt is. Ez hamvazószerdától húsvétvasárnapig tartó negyvennapos időszak, amelyet II. Orbán pápa iktatott törvénybe 1091-ben. A böjti időszak beköszöntével megszűnnek a mulatozások, bálok és lakodalmak is. A lelki megtisztulás, az önvizsgálat és minden téren az önmegtartóztatás időszaka lép a helyükre.
A naptárban továbbra is visszafelé haladva a farsang idejéhez érünk, amely a keresztény egyházi évben vízkereszt napjától (január 6.) a húsvét előtti negyvenedik napig, az úgynevezett húshagyókeddig tart. A farsang elnevezése és a hozzá kötődő egyes szokások középkori német hatásra utalnak, de ismertek az Anjouk és Mátyás király idejéből származó adatok is, amelyekben itáliai mintájú felvonulásokról és álarcokról olvashatunk. Az újkori falusi és mezővárosi farsangi szokások ünnepi lakmározással, mulatságokkal, maszkos felvonulásokkal, dramatikus játékokkal megpecsételt ünnepi, „karneváli” időszakra vallanak.
Csömörön is nagy hagyományai voltak a farsang utolsó napjaiban megszervezett báloknak. Abban az időben ezek kínáltak alkalmat a szórakozásra és az ismerkedésre. A kocsmák adtak helyet a mulatságoknak. A faluban mindenki tudta, melyik a maguk között csak evangélikus, katolikus vagy iparos (sváb) kocsmának nevezett helyiség, és az itt rendezett báloknak is többnyire megvolt a „törzscsapatuk”. Azonban erre, természetesen, nem volt szigorú szabály.
Azokban az években Csömör, Cinkota és Nagytarcsa lakosai között sokkal szorosabb volt a kapcsolat, mint manapság, ezért a farsangi időben megrendezett bálok sem voltak egy időben. A hagyomány szerint a csömöri háromnapos vigalom volt az utolsó a sorban. Húshagyókedden a záró bál mindig jelmezes volt. A böjti tilalmak és a földmunkák előtt jól is esett a felszabadult vidámság. Akik nem a zenés mulatságot választották, egymáshoz mentek beszélgetni, együtt múlatták az időt.
1950-ben a csömöri evangélikus imaközösségi tagok szokatlan kéréssel keresték meg akkori lelkészüket, Solymár Jánost: a farsang utolsó három és a böjt első néhány napját az ige mellett közösségben akarták eltölteni. A lelkész örömmel vette a kérést, és attól kezdve az eleinte maroknyi – mintegy tíz-tizenöt fős – csapat a régi imateremben találkozott estéről estére énekelve, imádkozva, az igére figyelve, mégis jókedvűen. Az imaközösségi asszonyok voltak – személyes bizonyságtételükkel – a „házigazdái” ezeknek az estéknek. Hogy a farsangi hangulatot se kelljen nélkülözni, a lelkész felesége, Solymár Jánosné, Cila néni teáról és kekszről gondoskodott. Így alakult ki a mai napig tartó, több mint fél évszázados hagyomány.
Évről évre egyre többen jöttek erre a farsangi alkalomra. 1952-ben hívták meg először Túrmezei Erzsébet diakonissza testvért, költőnőt, aki hosszú éveken keresztül vállalta az imaheti szolgálatokat. Idővel más szolgálattevők is részt vettek ezeken az estéken, de Erzsébet testvér legalább háromnapos szolgálata továbbra is megmaradt.
1970-ben édesapja után Solymár Péter került a gyülekezet élére. Ettől kezdve a meghívott igehirdetők köre még jobban kibővült. Volt olyan év, amikor az Evangélikus Teológiai Akadémia professzorai szolgáltak, más alkalommal lelkésznők vagy nyugdíjas lelkészek látogattak el az imahétre. De az egybegyűltek hallhatták teológushallgatóknak, az egyházmegye vagy a szomszédos gyülekezetek lelkészeinek igemagyarázatát is. A korábbi hagyományt követve Túrmezei Erzsébeté volt az imahét utolsó három alkalma egészen 1998-ig. Amikor betegsége ezt már nem engedte, újabb hagyományként Balikó Zoltán nyugalmazott pécsi lelkész szolgálata indította el a gyülekezetet az esztendő böjti útján.
A szervezés során mindig szempont volt, hogy a környékre került új lelkészeket a csömöriek is megismerhessék. Ezáltal nemcsak a gyülekezet gazdagodhatott, hanem a csömöriek jó híre is sok helyre eljuthatott. Talán ennek is köszönhető, hogy ezeken az estéken mindig vannak a környékről érkező résztvevők is.
Lelkészek mellett neves színészek és művészek is elfogadták a meghívást. Így tett bizonyságot kétszer is Bánffy György színművész és Jancsó Adrienne előadóművész.
Boda Zsuzsa