e-világ
Ingyen!
Chris Anderson nemcsak a Wired magazin főszerkesztőjeként ismert, hanem az internetes gazdaságról írt Hosszú farok című könyvéről is. Ő volt az első, aki szórakoztató módon vázolta fel, hogy a világhálón miként lehetnek jövedelmezőek azok a termékek, amelyeket csak kevesen keresnek. Ha valami éppen nem a legmenőbb, legtrendibb, legdivatosabb, akkor valószínűleg nem is figyelik annyian. Az internet azonban tökéletes eszköz arra, hogy a világ minden táján szétszórt érdeklődőkből olyan fogyasztói bázist hozzon létre, amelyet már megéri kiszolgálni.
A szerző legújabb kötete az Ingyen! címet kapta, és a világhálón fizetés nélkül is hozzáférhető angol nyelven. Ebben a könyvben nem kevesebbet állít, mint hogy az interneten előbb-utóbb minden ingyenessé fog válni, köszönhetően annak, hogy az információ terjesztésének határköltsége szép egyenletesen tart a nullához. Egy-egy újabb példány létrehozásának ára szinte semmi, legalábbis a legtöbb esetben olyan alacsony, hogy nem érdemes mérni.
Ha nem akarunk nagyon elmerülni a közgazdasági fejtegetésben, akkor egy egyszerű példa mindenre rávilágít. Ha valamelyik családtagunknak el szeretnénk küldeni a rólunk készült legfrissebb fotót, akkor csak meg kell nyitni a levelezőprogramot, beilleszteni a képet, és pár másodperc múlva már landolhat is a címzett postaládájában. Vagyis létrehoztunk egy digitális másolatot. Mindez került nekünk valamibe? Ha úgy vesszük, igen, elvégre kellett hozzá egy számítógép, internetkapcsolat, no és persze valójában a szabad időnek is megvan a maga ára. Viszont ha azt vesszük figyelembe, hogy azzal a számítógéppel több száz képet küldtünk már el, akkor az egy képre eső költség annál gyorsabban zuhan, minél többször csináljuk ezt. És a végén olyan alacsony ár jön ki egy-egy lemásolt képre, amelyre már azt mondjuk, hogy szinte ingyen volt. Már a boltokban sem tudunk egyforintosokkal fizetni…
Abban a korban pedig, amikor már a legtöbb információ digitális, igen nagy bajban vannak azok a szolgáltatók, amelyek pénzt kérnek ezekért. Ugyanis a nagy közönségnek szóló legtöbb anyag ugyanolyan könnyen megosztható és terjeszthető, akár a saját fényképünk. Így ezekért pénzt kérni igen sok esetben szélmalomharc, hiszen ha valaminek a terjesztési költsége nulla, akkor az magától terjed, leginkább anélkül, hogy valaki fizetne érte.
A közgazdaságtannak természetesen van válasza erre is, ezt pedig a kiegészítő termékek jelentik. Ha kevesen vesznek ma már zenei cédéket, mert sokkal egyszerűbb lemásolni vagy letölteni őket, akkor a válasz egyszerű: mást kell eladni. Ha a zene ingyenes, akkor kerüljön az előadó pénzbe: a koncertek és a különböző relikviák mindenféleképpen jól értékesíthetőek. De ezek piacra dobásához egyre inkább elengedhetetlen lesz, hogy a zenekar az ingyenesen letölthető zenéből már megfelelő ismertségre tegyen szert. És csodák csodája: egy ismert zenekar több lemezt is ad el, mert akkor már nem a digitális, rögzített adat az érték, hanem a hozzá járó körítés, a díszdoboz vagy éppen a szépen megtervezett borító a dalok szövegével.
Ennek az üzleti modellnek a nevében szerepel az ingyen szó, azaz az angol free. A freemium olyan csomagot jelent, amelynek egyes elemei ingyenesek, míg a többiért fizetni kell. S hogy miért esik szó minderről egy egyházi lap hasábjain? Az egyházközségek szintén a freemium modell szerint működnek: bárki bemehet ingyen az istentiszteletre, de az iratterjesztésben kapható kiadványokért már fizetnie kell… Ez elsősorban azért fontos, mert ha elfogadjuk a fenti állítás igazságát, akkor az egyház tanulhat a freemium modellt alkalmazó cégektől. Ezek ugyanis általában a maximum stratégiát használják, azaz először is arra törekednek, hogy az ingyenes terméket minél több helyre eljuttassák.
Az Ingyen! a Maffiózók című sorozatot hozza példaként. A nézők sms-ben vagy Twitteren megkaphatják a következő rész rövid tartalmát, illetve további információkhoz juthatnak a sorozatról a honlapon. A YouTube-ra kimaradt jeleneteket töltenek fel, szavazni is lehet, hogy ezek közül melyiknek lett volna helye a képernyőn leadott részben. A sorozat így kilép a tévé korlátai közül, és olyan csatornákon is terjed, amelyek részben öngerjesztőek, hiszen egy idő után már a rajongók küldözgetik egymásnak az újabb és újabb kapcsolódó érdekességeket.
Az Ingyen! című könyvből kiváló ötleteket lehet kapni arra, hogy ingyenességgel miként lehet pénzt keresni, vagy – ha csak egyházi közegre alkalmazzuk – miként lehetne újabb híveket.
Nagy Bence