Kultúrkörök
A szabadság üstököse
„Külföldön Petőfi a legismertebb magyar költő máig. Ő az istenek magyar kedvence. Mindent megkapott, hogy nagy költő legyen: tehetséget, történelmet, sorsot. Huszonhat évet élt, s világirodalmi rangú s méretű életmű maradt utána, mely korfordulót jelentett nemzete irodalmában.” (Németh G. Béla: Petőfi Sándor élete és egyénisége. In: A magyar irodalom története. Szerk. Klaniczay Tibor, Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1982)
„Ha valamikor, sok-sok ezer év múlva fölébresztenének síromból, s hirtelen arra kérnének, hogy nevezzek meg egy költőt, ezt mondanám: Petőfi” – írta Kosztolányi Dezső. De valószínű, nemcsak ő, hanem a legtöbb magyar anyanyelvű ember is ezt válaszolná gondolkodás, habozás nélkül. Akiket megérintett a varázsa, azokat nem tántorítják már el a felületes életrajzi adatok, a dübörgő szavalatok, a költőt szoborrá merevítő elemzések sem. Ők mindenekelőtt a szeretni való költőt és embert látják meg benne, s éppen örök fiatalsága, nyughatatlansága miatt érzik kedvesnek, közeli ismerősnek.
Az evangélikus Petőfi Sándor neve és költészete összefonódott a szabadság fogalmával. Ez a legerősebben sugárzó eszme, mely rövid életét, költői világát beragyogja. Élete és költészete is szoros egységben forrt össze. Élettörténete 1848. március 15-től haláláig (eltűnéséig) a forradalom és a szabadságharc történelmi eseményeihez kapcsolódik. Több versének közvetlen politikai hatása volt és van. A forradalom kitörése előtt írt Nemzeti dala mindmáig a nemzet indulójaként hangzik fel.
Talán nincs a magyar történelemben még egy olyan nap, mint március 15-e, amelyről annyit hallhattunk, olvashattunk volna. Petőfi szerepéről, a Nemzeti dal felolvasásáról és a nép megszavaztatásáról, a cenzúra eltörléséről is megemlékezünk minden évfordulón. Tudjuk, hogy a forradalom és a szabadságharc elválaszthatatlan a nevétől; szinte tőle halljuk minden évben, hogy itt az idő… Ünnepi műsorok főszereplőjévé tesszük megidézett alakját; verseit kívülről tudja a magyar. A kortárs Jókai is így írt erről: „Ezt a napot Petőfi napjának nevezze a magyar nép; mert ezt a napot ő állítá meg az égen, hogy alatta végigküzdhesse a nemzet hosszúra nyúlt harcát szabadsága ellenségeivel.”
A márciusi eseményeket követő hónapok ellentmondásosságáról, a felemás átalakulásról, a költő gyötrődéseiről már kevesebb szó esik. Ő volt ugyanis az, aki nem fogadta el a szükségesnek hirdetett politikai kompromisszumokat, s legtöbbször elégedetlen maradt. Mindig az események előtt járt, és siettetett is mindenkit. Megszállottnak, túlzónak tartották őt, kétségbe vonták jogát, hogy cselekedjen. Júniusban már azt írta naplójába, hogy egyike a leggyűlöletesebb embereknek, s néhány nappal később csúfos vereséget szenvedett Szabadszálláson – mint képviselőjelölt. Mert választóbeszédében semmi kedveskedés, hízelkedés, üres ígérgetés nem volt, így rosszakarói könnyűszerrel ellene fordíthatták a népet. Ő volt az egyetlen, aki nem alkudott – ahogy Ady Endre írta róla.
Tragédiája itt kezdődött el. Nem látták meg benne „az embert, az örök haladás héroszát”, ahogy Kosztolányi nevezte őt egy tanulmányában; nem látták, hogy ő a jövőért harcol. Idővel ő is azok közé került, akiket folyton magyaráztak, megmagyaráztak, időnként kisajátítottak; akiket igazán csak „részleteiben jól válogatva” szeret a hatalom. S ez ellen egyet tehetünk: magunk vesszük birtokba őt, magunk olvassuk el újra és újra verseit, hogy költészetén keresztül jelenjen meg előttünk, szülessen újjá legalább minden tavasszal… Így lesz példakép és mérce.
„Halála? Tán meg se halt… Mert ha élete olyan volt, mint a tündöklő égitest a költészet és a harc mennyboltján, halála a legendák ködébe burkolta. Mintha természetfeletti erő ragadta volna el a csatatérről, egyetlen nyom, egyetlen biztos emlékjel nélkül. Így hát a költő üstökösként maradt meg az utókor tudatában, szikrázó csúccsal – rövid életével – és a legendák hosszú uszályával, amelyek körülveszik végső óráját.” (Mihai Beniuc: Ahogy megálmodta. In: Petőfitől – Petőfiről, Tankönyvkiadó, Budapest, 1973)
Kányádi Sándor írásában Petőfit a magyar költészet Jézus Krisztusának nevezi, kinek „sírjával is úgy vagyunk, mint a názáretiével (valahol csak meg kell gyújtani a kegyelet gyertyáját, valahová csak le kell tenni a hódolat koszorúját); (…) nem tudom, de akkora költő volt, akár minden faluban lehetne sírja; talán nem is a földön, a földben, hanem valahol ott fönn a magasban pihen, s ez rajta a szemfödél: »magasan szállj és hosszan énekelj, haldokló hattyúm, szép emlékezet!…«” (Kányádi Sándor: Tisztelgés. In: Igaz Szó, 1969/7.)
Bárdos Szilvia