evél&levél
Margot Käßmann esete a fennálló világrenddel
Drámai gyorsasággal peregtek le szemünk előtt a német protestáns egyház vezető püspökének lemondásához vezető események. Az eset kapcsán Németországban újra szóba került Margot Käßmann-nak a nálunk talán kevésbé ismert drezdai újévi imája. Mikor is szókimondóan a NATO afganisztáni fegyveres jelenlétét kritizálta a „Nichts ist gut in Afghanistan” (semmi nem jó Afganisztánnal kapcsolatban) szavakkal.
A 2001 óta tartó, meglehetősen homályos kezdetű, még bizonytalanabb kimenetelű vállalkozás, háborús kaland kilenc éve nyugati és afgán civilek, katonák sokaságának életét követelte. Az esemény a világpolitika egyre kínosabb helyszínévé növi ki magát, amiről azonban mai világrendünket gúzsba kötő taburendszer miatt nem lehet nyíltan beszélni.
A püspöknőt a politika részéről számosan támadták merész szókimondása miatt, „a hátország cserbenhagyja a fronton küzdő hős katonákat” stílusban, kicsit emlékeztetve evvel az első világháborús vereséget a hátország árulásával magyarázó „hátba döfés” (Dolchstoss) legendára. És valóban, a német fül számára Margot Käßmann „Nichts ist gut in Afghanistan” kijelentése kissé emlékeztethet a híres német pacifista író, Erich Maria Remarque regényének címére: Im Westen nichts Neues (magyarul Nyugaton a helyzet változatlan címmel jelent meg).
Interneten visszahallgathatók, elolvashatók Käßmann szavai, a vele készült interjúk, az esemény kommentárjai. Érdemes időt szánni rá, hiszen a püspök asszony komolyan, magabiztosan válaszol a feltett fogas kérdésekre. Elmondja, hogy a német protestáns egyháznak már évek óta ismert az afganisztáni fegyveres vállalkozást bíráló véleménye, de a katolikus egyház is hasonló állásponton van. Mint lelkészhez katonák fordulnak hozzá, akik mellől kilőtték bajtársaikat, özvegyen maradt feleségek, akik a repülőtéren egyedül fogadják Afganisztánból hazaszállított férjük koporsóját. Neki mint lelkésznek és mint egy egyház képviselőjének feladata, kötelessége a társadalom lelkiismeretére apellálva az egyik legfontosabb krisztusi parancs mellett, a békességre törekvés mellett felszólalnia. A püspöknő szavaiban, fellépésében szerény öntudatossággal vállalja véleményét.
Elgondolkoztató ez számunkra is, hiszen a globalizmus félgyarmatává süllyesztett hazánkban az egyházak gúzsba kötve táncolnak, megzsarolva és anyagiakból kifosztva. A fősodratú média szájkosárral akadályozza meg, hogy kifejtsék a társadalom előtt hivatásukból fakadó mondanivalójukat. Érdemes tehát odafigyelni a német püspök asszony esetére ilyen szempontból is. Hiszen az ószövetségi haragos prófétákat sem szerette a hatalom, ha köreiket zavarva nyíltan elmondták a véleményüket a népnek. De ha nem mondták volna el, elmulasztották volna kötelességüket. Akkor is, most is.
Czenthe Miklós (Budapest)