Kultúrkörök
A szeretetszolgálat legnagyobb európai vállalkozója
Száz éve hunyt el id. Friedrich von Bodelschwingh
A „modern” jelentette számára a legnagyobb szörnyűséget. Mint Krisztus tanítványa ugyanakkor a legmodernebb eszközökkel vette fel a harcot az iparosodás pusztító következményeivel szemben. A német birodalmi kancellár, Otto von Bismarck méltán nevezte őt „a fehér forradalmárnak”.
Id. Friedrich von Bodelschwingh 1872-ben vette át az – öt évvel korábban alapított – „vesztfáliai és Rajna-vidéki epileptikusok evangélikus gyógyító és gondozó intézetének”, valamint a három évvel korábban életre hívott bielefeldi diakonisszaháznak a vezetését. Működésének első gyümölcseként 1873-ban adták át az epileptikus betegek gondozására épült újabb otthont, mely a Bethel nevet kapta. Ekkor mintegy százötven betegről gondoskodtak. Bodelschwingh halálakor (1910. április 2.) Bethel a maga mintegy négyezer lakójával már mint önálló település és gyülekezet működött Bielefeld városa mellett. „A hegyen épült város” létrejöttéig azonban hosszú és viszontagságoktól, megpróbáltatásoktól sem mentes életút vezetett.
Bodelschwingh vesztfáliai nemesi gazdálkodó család sarjaként látta meg a napvilágot 1831. március 6-án. Édesapja, Ernst von Bodelschwingh (1794–1854) 1842-től néhány évre a porosz állam pénzügyminisztere lett. A tizenhét éves ifjú testközelben élhette át az 1848-as berlini forradalmat. Az érettségi után a gazdálkodás tudományával ismerkedett, s közben életközelben konfrontálódott a paraszti sors nyomorúságaival. Egy igehirdetés hatására azonban a huszonhárom éves fiatalember irányt változtatott, s teológiai tanulmányokba kezdett. Dédelgetett álma, hogy Indiába mehessen misszionáriusnak, sajnos nem teljesült. Ehelyett tanulmányai végeztével – 1858-ban – Párizsba került, ahol az ott élő német evangélikus kivándoroltak pásztora lett. Mai ismereteink szerint ekkor nem kevesebb mint hatvan-nyolcvan ezer, eredetileg Amerikába kivándorolni szándékozó német élt a francia fővárosban.
A Kánaánra várók mint utcaseprők és rongygyűjtők tengették mindennapi életüket, s a szegények között is a legszegényebbek soraiba tartoztak. Bodelschwingh szervezte a német iskolaoktatást, istentiszteleteket tartott, betegeket látogatott, és megpróbált enyhíteni az általános nyomorúságon.
Párizsban alapított családot, egyik unokahúgát, az akkori porosz pénzügyminiszter Carl von Bodelschwingh (1800–1873) lányát, Idát vette feleségül. A primitív életkörülmények igazi sokként hatottak a lelkészfeleségre, s első gyermekük születése után a család (1864-ben) visszatért Németországba.
Bodelschwingh az Unna (Észak-Rajna–Vesztfália) melletti Dellwigben lett lelkész, ahol 1869-ben egy igazán megrázó sorscsapás történt a házaspárral. Két hét leforgása alatt az akkor még gyógyíthatatlan diftéria (torokgyík) következményeként elveszítették mind a négy gyermeküket. A harmincnyolc éves lelkész látván gyermekei szenvedéseit ekkor értette meg igazán Krisztus szenvedésének valódi nagyságát és erejét, valamint a bűnök bocsánatának erejét. Egyik barátjának a halálesethez kapcsolódó jóslata – miszerint Isten újra meg fogja őket ajándékozni négy gyermekkel – a későbbiekben valóra is vált. Sőt a legkisebb fiúgyermekük, Fritz apja 1910-es halálát követően annak nyomdokaiba lépett.
A német belmisszió rendíthetetlen harcosa életének mottója így hangzik: „A Krisztus-követők szótárában ismeretlen a »gyógyíthatatlan« kifejezés. Aki megtanult köszönetet mondani, az immár teljes egészében egészséges, akár egész földi életét egy cellában kelljen is leélnie.” A német szeretetszolgálat atyja visszaadta a testi, illetve szellemi fogyatékkal élőknek az őket ugyanúgy megillető s magától a Teremtőtől származó méltóságot, s a szolgálattevők részéről igazi erénnyé vált az irányukban megnyilvánuló tisztelet és felebaráti szeretet.
Emellett Bodelschwinghet mindig foglalkoztatták a társadalomban jelen lévő ínség és nyomorúság kiváltó okai. Különösen a 19. század ipari társadalmának igazi vesztesei, a gyári munkások iránt érzett szívből jövő szolidaritást. Megpróbált az „országúti polgárok” sorsán is enyhíteni. A porosz országgyűlés tagja lett, hogy harcoljon a gyakran hajléktalan alkalmi munkások jobb munkafeltételeiért.
A fehér forradalmár egykori gúnyneve, „Pastor Beutelschwing aus Bettel” (szó szerint: „pásztor Persely-schwingh Koldulásból”) megtisztelő elismeréssé válik, ha összevetjük sírfeliratával: „Mivel szolgálatunkat annak az irgalmasságnak köszönhetjük, melyben nekünk is részünk lehetett, soha meg nem lankadunk!” Bodelschwinghnek az irgalmasság házában végzett belmissziója nélkül aligha válhatott volna idővel a német állam egyik fő támpillérévé a szeretetszolgálat.
Dr. Blázy Árpád