Keresztény szemmel
Kérés a számon
Lassan kezdjük megszokni, hogy a választási kampányok időszakának sajátos légköre és logikája van. Sok minden világosabban mutatkozik meg, mint a négyéves ciklusok mindennapjaiban, ezzel szemben azt is megtapasztaljuk, hogy erőre kapnak az olykor végletesen kisarkított, torzító elképzelések, szándékok, megfogalmazások. A célegyenesben különösen is feszítetté válik a küzdelem, amelyet nem csupán a közvetlenül érdekelt résztvevők vívnak – hanem akarva-akaratlanul mi mindannyian, akik magunkra vesszük a választás felelősségét: a küzdelmet a fontos kérdésekkel gyakran magunkban is végig kell tusakodni.
Az idei választási kampány nem kis teherrel nehezedik ránk, amikor a választói számonkérés szándéka és szüksége minden korábbit meghaladó mértékben került a középpontba.
A számonkérés és annak mikéntje valójában már az 1990-ben megtartott első demokratikus választás óta részben vagy egészében nyitva maradt kérdés, és húsz évvel a rendszerváltozás után – tudomásul véve az idő feltartóztathatatlan múlását – még a megváltozott körülmények között is újra és újra napirendre kerül.
A demokratikus rendszer persze lassú, évtizedes érési folyamatban tisztulhat csak le, amelynek húsz év elteltével talán éppen most vagyunk egy fontos határvonalánál: hol állunk, merre tartunk, s mindenekelőtt közben mivé lettünk? Hiszen időközben nemcsak a szükséges erjedési és tisztulási folyamatok zajlottak, de súlyos sérülések is maradtak bennünk, s ez fokozottan igaz az utolsó évekre: nehezen gyógyítható, szinte jóvátehetetlen, ami hazánk kisebb-nagyobb közösségeit, benne az egyházakat és az egyház népét is érte. Ezért természetes, hogy ma már nemcsak a nyughatatlan természetű, hanem a békeszerető emberek is úgy látják, hogy nemcsak négyévenkénti választói számonkérésről kell beszélnünk, hanem történelmi, erkölcsi és jogi – sőt okulásra és javulásra szolgáló pedagógiai – értelemben is meg kell találni a szembenézés és számadás lehetőségét, közösségi és egyéni módját.
Történelmi példák – mint a világháborús múlttal való szembenézés Németországban – azt mutatják, hogy nemcsak azt kell tudomásul vennünk, hogy a helyes és gyógyító szemlélet és magatartás kialakulásához sötét szándékú diktatúrák után nemzedéknyi távlat szükséges, hanem azt is, hogy a történelem időről időre azt is világosan jelzi, ha megérett a helyzet az alapvető, mindnyájunkat érintő kérdések tisztázására. Az csak a jéghegy csúcsa, hogy kire milyen gaztettet lehet rábizonyítani a bíróság előtt – hiszen ez a kortárs politikai és társadalmi kriminalisztika világa –, vagy hogy éppen miként szankcionálható a társadalom rovására, egyéni vagy ideológiai ambíciókból elkövetett agresszió. Ezen is túlmutató, elodázhatatlan kötelességünk azonban „rendezni végre közös dolgainkat” – akár van kedvünk hozzá, akár nincs.
Természetes, hogy minderről az egyházaknak is meg kell szólalniuk. Ez a vélemény, társadalmi arányainknál fogva ugyancsak természetesen, rokon- és ellenszenvet is kivált. Mielőtt azonban megszólalunk, meg kell győződnünk a „belső szobában”, a Szentírás és az igéből fakadó hitünk és tanításunk fényénél, hogy mit is gondolunk, követünk és akarunk. Ehhez nekünk is – őszintén és következetesen – szembe kell néznünk a múlttal, amely legalábbis Trianon, a világháborúk, a baloldali radikális diktatúra óta mélyen hatott elmúlt húsz évünkre, s hat majd ezután is. A múlt csak akkor lehet szétdaraboló és elválasztó erő helyett összekötő kapocs, ha a valóságnak megfelelően és közösségi összetartozásban vállaljuk.
A kereszténységnek viszont társadalmi méretekben is hatalmas a feladata, hiszen Isten ránk bízott szolgálata nyomán mindenkor részt kell vennünk az emberek, így a magyar társadalom javának előmozdításában.
A számonkérésről is el kell mondanunk, hogy Isten gyűlöli a bűnt, de meg akarja menteni a bűnös ember életét attól, hogy ez a bűn végzetesen és állandóan, bénítóan fogva tartsa. El kell mondanunk, hogy javító szándékú elhatározás és cselekvés sohasem fakadhat gyűlöletből s ikertestvéréből, a bosszúállás indulatából, hanem csakis abból a rendíthetetlen meggyőződésből, hogy Isten akarata és szíve szerint a szeretetnél nincsen nagyobb hatalom, és az igazságról sem lehet mással meggyőzni az esendő emberiséget.
Felejtsük el tehát a számonkérést? Szó sincs róla! Szólj igazságot szeretetben! – így válaszol nekünk a Szentírás. S mi nyugodt szívvel tehetjük hozzá, ha naponta megállunk számadásra Isten előtt, hogy: tégy igazságot – nemcsak jogszerűen, hanem a mindennapi tisztázandók világában is – szeretettel! Mert a választási győzelem, amelyet nemcsak a pártoknak, hanem a választóknak is el kell most érniük, nem lehet más, mint a gyűlölet és bosszú feletti győzelem. Mindez nem a százalékok arányától függ, hiszen ezt a belső, emberi győzelmet megszerezheti a vesztes éppúgy, mint az első helyezett, de mindent el is veszíthetnek, ha ebben – önmagukkal és az egyedül építő és életadó szeretettel szemben – alulmaradnak.
Dr. Korányi András