Cantate
Semmit ne bánkódjál, Krisztus szent serege
Jó pásztor vasárnapján régi magyar énekkincsünk egyik kimagasló darabjának segítségével folytatódik a húsvéti evangélium hirdetése.
A török átoktól szétszabdalt Magyarország városainak pusztulásával kulturális központjait is elveszítette. E szellemi megrázkódtatás egy új verses műfaj, a harcokról tudósító, történelmi vagy bibliai példákkal buzdító históriás ének megjelenését hozta magával. Bár a reformáció korában élték virágkorukat, a krónikás énekek mégis mindhárom történelmi egyház közös énekkincsébe tartoznak, s egyben a legmagyarabb stílusrétegét képezik énekeskönyvünk anyagának.
A históriás énekek dallamai olyan ismert gyűjteményekben láttak napvilágot, mint Tinódi Cronicája, amely Hofgreff György kolozsvári nyomdájából került ki, vagy az ugyanitt 1553-ban kiadott Hofgreff krónikás gyűjtemény. Ez utóbbinak „szent históriái” között található meg heti énekünk, a Semmit ne bánkódjál (EÉ 261) dallama is. Ez a Székel Balázstól származó ének eredetileg az apokrif bibliai szakaszra épülő Tóbiás-történetet dolgozta fel, s csak később kapcsolódott össze Szkhárosi Horvát András – katolikus papból lett reformátor – „vigasztaló énekével”.
A dallamnak már a 16. század folyamán több variánsa is felbukkant – egy ilyen dallamváltozatot őriz Kodály Zoltán női karra komponált nagyszabású feldolgozása is –, énekeskönyvünk azonban a történetileg hiteles, eredeti formájában hozza.
Szkhárosi Horvát András életéről igen keveset tudunk, annyi azonban bizonyos, hogy 1542 és 1549 között Tállyán szolgált lelkészként. Nevéhez nyolc, többnyire kemény hangú, tanító és hitvalló tartalmú ének írása fűződik. Az ezekből kiérezhető bibliahűség és szigor elkötelezett, vitatkozó kedvű reformátorként állítja őt elénk.
Az énekszöveg a prédikációk jellegzetes felépítését mutatja: az eredetileg tizenkét versszakos költeményben a prédikátor a textusként szolgáló jézusi szavak („Ne félj, te kicsiny nyáj!”) bemutatása után – melynek igehelyét (Lk 12,32) a forrásokban gyakran meg is jelölték az énekszöveg fölött – bátorító és vigasztaló szavakkal szólítja meg gyülekezetét, majd velük együtt Krisztushoz fohászkodik oltalomért, s végül egy Szentháromságot dicsőítő, hálaadó formulával zárja igemagyarázatát. A nyáját oltalmazó Jézus alakja nemcsak Szkhárosi énekében, hanem a jó pásztorról szóló heti igében (Jn 10,11–30) is jelen van.
Énekeskönyvünk a történeti aktualitásukat elvesztett szakaszok kihagyásával, öt versszakossá rövidült formában közli Szkhárosi énekét. Így azonban nemcsak az eredeti reformátori gondolatmenet marad rejtve előttünk, hanem a versfőkbe foglalt akrosztichon: „SKHAROSINVS H” is, mely a szerző latinosan írt nevét jelöli.
Fekete Anikó
Jézus él! Húsvét evangéliuma még frissen cseng a fülünkben, de olykor elhomályosítja az örömöt a kétség. A kétség, amely a szemtanúkat is meggyötörte, amely a sírhoz futó tanítványokat is az utolsó utáni pillanatig elkísérte: igaz lehet? Tényleg előttünk megy, hogy vezessen? Valóban azért nem látjuk, mert előrement, hogy helyet készítsen nekünk? Első megingásainkban bátorító szót hallunk tőle, évezredek távolából: „Én vagyok a jó pásztor.”
Szükségünk van arra, hogy eljusson hozzánk ez az üzenet, mert gyakran idegenként élünk a világban. Közömbösen, furcsán, ellenségesen méregetnek bennünket. Megkérdőjelezik alapjainkat, súlytalanná teszik súlyos kérdéseinket. Szinte már mi magunk is elhisszük, hogy nem is fontos, hogy ő él-e, vagy sem. Talán már szégyenkezünk is azon, hogy ilyenekkel foglalkozunk. Ez az idegenségünk azonban különleges, ajándékba kapott származásunkból fakad, mert életünk nem csak az ősökhöz, a röghöz, a múlthoz és a jelenhez kapcsolódik ezer szállal. A felfoghatatlanul szerető, mindennél nagyobb hatalmú Isten, mint szeretett gyermekeinek, a jövőt is odaadta nekünk: életünknek nem kell a porhoz tapadnia, tekintetünket mindig felemelhetjük. Húsvét óta mindig van holnapunk.
Irigylik? El akarják venni tőlünk is, ami nekik nem jutott? Nem tudjuk, nem értjük, de történelmi tapasztalat, hogy Krisztus népe soha nem diadalmas hadsereg. De bárhogy van is: mi halljuk azt a hangot, amelyet követve nem lehet utat téveszteni. Olyan forrás fakad kiapadhatatlan bőséggel, amely mindennap új erőt, új kegyelmet ad. Az oltalmazó pásztor pedig nem engedi, hogy a forrást megmérgezzék, kiapasszák, vagy elzárják a szomjazó elől. Nem hallgathat soha az éltető ige, a húsvét fényétől ragyogó evangélium.
Ezért imádkozhat a meghallgatás boldog bizonyosságában a keresztény közösség, a pásztorolt gyülekezet. Ő mindig úton van felénk, siet hozzánk. Még akkor is, ha léptünk meginog, akkor is, ha alakját egy időre szem elől tévesztjük. A jó pásztor ismer mindannyiunkat, erőnket és gyengeségünket, hitünket és kétségeinket is: egész valónkat. Ő pedig ebben a valónkban nemcsak a mulandóság határáig, hanem azon túl is az övéinek akar tudni bennünket. A Lélek erejét mindig megadja, hogy ezzel a hittel kapaszkodhassunk belé. Mindig, mindvégig.
Ördög Endre